RockStation

Aludj el szépen kisbalázs! : Tiamat – Amanethes

2008. április 20. - sunthatneversets
Az svéd Tiamat az elmúlt években az európai metal színtér egyik megkerülhetetlen tényezője lett. Noha azt gondolom, hogy a Johan Edlund vezette csapat pályája zenitjén már régen túl van az kétségtelen, hogy az ezredforduló környékén mesteri albumokat hoztak napvilágra a Wilhoney és a A Deeper Kind Of Slumber képében. Azóta azonban egy kicsit szürke a kép.
       
Utoljára 2003-ban Prey címmel adtak ki lemezt, tehát rendesen megvárakoztatták a rajongókat. A csapat folyamatosan változott az évek folymán, most Johan mellett a régi dobos társ Lars Skjöld, az A.D. Lord álnéven jó ideje mellette dolgozó Thomas Petersson gitáros, és a szintén egy ideje vele dolgozó session basszer Anders Iwers játszik.
A dark-gót mester, tehát évekig ült a dalokon, érlelgetve azokat. Azonban többször meghallgatva a lemezt, lehet, hogy sikerült túlérlelni egyes dalokat és már a rohadás jelei is mutatkoznak.

A The Temple Of The Crescent Moon-nal dörren meg a lemez. Jó kis Draconian Times-os Paradise Lost-féle dongölés ez. A kettes Equinox Of The Gods rengeteg musical elemmel, operál, pátosszal teli monumentális darab, azonban egy kicsit rideg. Az ezt követő Until The Hellhounds Sleep Again megint Paradise Lost, most a későbbi időkből. Monoton zakatolás van folyamatban, a refrén is a cím ismételgetéséből áll és noha nem egy hosszú darab már a felénél egy kicsit unalmassá válik. A négyes Will They Come atmoszférikusan indul, aztán olyan is marad. Egy kis Katatoniát érzek benne, csak ez közel sem olyan fogós és a refrén sem túl emlékezetes. A Lucienne viszont kellemes darab, a verze alatti billentyű-témáktól egészen a kicsit Type O-s, mély énekig és a közepén lévő bebutulás sem árt a dalnak. A hatos Summertime Is Gone egész jó hegedűszerű témákkal operál, kellemes dark-melankólia a dal, a szóló a közepén pedig igencsak emlékezetes. A dal ezután szépen átmegy a Katarraktis Apo Aima című emelkedő ívű darabba, ami igazán jól sikerült.

A nyolcas Raining Dead Angels olyan, mintha egy kazetta B oldalát nyitná. Dühösebb hangvétel, visszakanyarodás a korai időkbe. Sötét, rideg, epikus. Az ezt követő Misantropolis éles váltás ezután, nyugodt semmittevés folyik négy percben. Az instrumentális Amanitis-be nem kevés vadnyugati feling vegyült, simán elmenne bármelyik cowboyos filmbe, más kérdés, hogy itt mit keres. És igaz ez az ezt követő Meliae-re is. Azt hittem először, hogy Pink Floyd szól, de nem és ez még inkább nem illik bele az eddig hallott dalfűzérbe, ráadásul több, mint 6 percesre nyújtották, amin totál bealudtam a végére. A két dal egy kislemez végére simán elmenne, de így igen csak lehúzza az eddig sem tökéletes összképet. A tizenkettes Via Dolorosa valamire hasonlít, de nem jöttem rá mire, azonban ez még mindig a lemez kellemesebb pillanatai közt foglal helyet. A Circles szomorkás dark-romantika, kellemes vonós témákkal, női vokállal. A záró Amanes egy szikárabb doom riffre-re épül, de végül ez is unalomba fullad.

Tény, hogy az utóbbi évek legváltozatosabb lemezét készítette el Edlund, de asztom ez az egyetlen pozitívuma. Mintha kényszer lett volna egy több mint egyórás lemezt készíteni. Erről az albumról simán lehagyható három-négy nóta és akkor még mindig lehetne hiányosságot találni a megmaradókban, de legalább az összkép egységesebb volna. Jótékonyan betudhatjuk a történéseket a mester Görögországba költözésének és az Őt ért mediterrán hatásoknak, de ha nem akarunk jótékonykodni akkor itt lehet, hogy kisebb fajta alkotói válság van, még ha ezek nagy szavak is.

6.5/10
update, ápr. 28.:  A teljes lemez meghallgatható az együttes MySpace oldalán

Metrosection: új dalok

Korábban említettem már,  hogy kíváncsian várom a tavalyi tehetségkutató versenyek kedvenceinek márciusra tervezett nagylemezét. Nos, a lemez állítólag elkészült, bár megmondom őszintén, gőzöm sincs, hogy lehetne hozzájutni, mivel a korábbi weboldaluk nem él már, a tagoknak meg eddig a nevét sem találtam meg, nemhogy az emailcímüket. Három dal azonban a zenekar myspace oldalán (hogy miért spanyolra van lokalizálva, tőlem ne kérdezzétek...) is meghallgatható. És végre fény derült a nevekre is.

Metrosection is:
Koszti Márk – drums
Kocsis Bence – vocals/guitar
Havai Gábor - lead guitar
Simon Ádám - bass








Amíg a hivatalos weboldal új életre kel tehát és talán majd meg lehet rendelni a lemezt rajta keresztül, addig ezt a három dalt kóstolgatom. Örömmel jelentem, hogy a magyar szövegekkel mégsem sikerült elrontaniuk az összképet, a produktum élvezhető maradt, ráadásul mostantól az ország angol nyelvet nem annyira bíró többsége számára is könnyebben befogadható a mondanivaló. Már ha ez volt a cél. Hogy az EU-ban hogy fognak így megélni, az meg legyen az ő problémájuk. :)
 
A „Nincs vita”, „Holtidő”, „SohaNE” hármasfogatban ugyanazt az improvizatív hatású, kellemesen fémes hangzással felvértezett rockzenét hallhatjuk, amit már a korábbi demókon is és a koncerteken hallhattunk tőlük. A hármas legerősebbje érzésem szerint az utolsóként említett SohaNE visszafogott, lassú verzéivel és erőteljes refrénjével, amikor is az összes hangszer együttes erővel zúdul rá a hallgatóra és az addigi kedélyes jammelgetés egy finom kis zúzásba fordul át, mérsékelt tempójú bólogatásra ösztökélve az embert. Még mindig tetszik a sok kis apró technikai és zenei csemege, amit elrejtenek egy-egy dalban. Ebben is van egy rakással. A Nincs vita gyorsabb alaptempóját jó kis gitárszólamok egészítik ki, ez egy egyszerűbb, a tőlük megszokott, megbízható minőségben prezentált felvétel. Az egyetlen rész, ahol felszaladt a szemöldököm, a R.A.T.M. Killing In The Name – jének lefolytott szakaszára emlékeztető rész (amikor Zack jó sokszor egymás után és egyre dühösebben üvölti, hogy: „And now you do what they told ya”) -  „Jobb, ha talán teszed a dolgod” átiratban. A Holtidő szintén a lassú verzék/gyors refrének sémát követi, mindenféle sallang és különösebb meglepetés nélkül.

Amíg nem hallom a teljes anyagot, nem akarok semmi végleges következtetést levonni, úgyhogy elöljáróban csak annyit: azt hiszem, nagyon el lettünk kényeztetve azzal a két demóval.

 
 

Therion: Csoportos létszám-leépítés

Christofer Johnsson, a Therion agytrösztje, főnöke, egyszemélyes mindenese megvált minden bandatársától muzikális különbségekre hivatkozva. A döntés meghozatala pusztán erre az okra korlátozódott, így a tagok barátságban váltak el egymástól, hogy más projectekben folytassák a zenélést.
Christofernek így új tagokat kell keresnie. Nyílván jó pénzért pár session zenészt talál is, mert a fentiekből egyértelműen látszik, hogy aki egy kicsit is kreatív, netán a mester dolgaiba picit is bele szeretne szólni, az itt nem sok sót fog megenni.

Mötley Crüe: Visszatérés és új lemez

Ha már minden rockzenével foglalkozó médium megírta mi se maradjunk ki! A napokban sajtótájékoztató keretén belül jelentették be az új Mötley Crüe anyag megjelenésének időpontját. A Saints Of Los Angeles című korong június 17.-én kerül majd a boltok polcaira. A zenekar nyáron egy Crüe Fest elnevezésű turnéra is indul, melyen a Papa Roach, a Buckcherry, a Sixx A.M., valamint a Trapp társaságában járják majd Amerikát.
A címadó számra már klip is van, íme.

A grunge fénykora II. : Pearl Jam - Ten

Korábban az Alice In Chains Dirt című lemezének kapcsán a grunge-ot, mint rockzenei műfajt már érintettük. Lehet azon vitatkozni, hogy melyik banda képviselte legtökéletesebben az irányzatot, melyik vitte magasabban a lobogót, azon azonban nehéz lenne vitatkozni, hogy ki vészelte át a legszerencsésebben a műfaj lecsengését. Az Alice In Chains ugye Layne Staley kábítószer-túladagolásban bekövetkezett halála óta csak vegetál, a Nirvana Kurt Cobain öngyilkossága után feloszlott, csakúgy mint a Soundgarden; ott azért ilyen tragédiának nem kellett bekövetkeznie ehhez. A Pearl Jam viszont él és virul, a mai napig alkot, nem is akárhogy.
 
Az együttes a Mother Love Bone romjain alakult. Miután a frontember Andrew Wood 1990-ben heroin-túladagolás következtében elhunyt, a gitáros Stone Gossard és a basszusgitáros Jeff Ament úgy döntött, új zenekart alapítanak. Csatlakozott hozzájuk Mike McCready (szólógitár) és első demójukat elküldték Jack Ironsnak – aki később átvette a dobos szerepkörét – a demóanyag eljutott az akkor 25 éves San Diego-i szörfös sráchoz, Eddie Vedderhez, aki kicsit hozzáigazított az elkészült dalokhoz és később a frontemberi pozícióban találta magát. Nem sokkal később érkezett a dobos Dave Krusen, és ezzel összeállt a csapat eredeti felállása.

A banda eredetileg Monkey Baylock-nak nevezték, aki egy amerikai kosaras volt a New Jersey Nets-ben, és a bandatagok rajongtak érte. A név megváltozott, miután a zenekar leszerződött az kiadóhoz, és kisebb jogi viták születtek a sportoló nevének használatából, ugyanis a Nike cég is igényt tartott rá. A Pearl Jam azonban az eredeti névre való emlékezésként a debütáló albumot a játékos mezének száma után Ten-re keresztelte.
A Pearl Jam debütáló lemeze, 1991. augusztus 27.-én jelent meg az kiadó gondozásában. Az album minden idők egyik legtöbb példányban eladott rocklemeze lett, több mint két évig volt a Billboard listán. Napjainkig csak az USA-ban 10,000,000 példány kelt el belőle, így 15-szörös platina státuszt ért el világszerte.
 
A hetvenes évek pszichadéliájának kicsit leegyszerűsített változatában gyökerező zene ez, mely ezen az albumon tizenegy klasszikusban öltött testet. A sort az Once nyitja punkosan, dühösen, kiváló kezdés. Az ezután következő Even Flow, Alive kettős alapozta meg ennek a bandának a hírnevét. Fogós refrének, visszafogottabb verzék, kiváló gitártémák. Az Alive teljes (nem a klipes) verziójának a végén az a kétperces gitárszóló a műfaj legjobbjai közül való. A hivatalos klipek megtekinthetők a YouTube-on, de mivel beillesztésük le van tiltva, ezért itt most inkább két koncertfelvételt mutatunk. Az Alive a 1992-es Pink Pop, az Even Flow a 2006-os Reading fesztiválról érkezik (jó kis gitár és dobszólókkal) - 14 évnyi ugrás az időben.

Alive @ Pink Pop 1992

Even Flow @ Reading Festival 2006

A négyes Why Go megint inkább az Once vonalát viszi tovább, gyorsabb tempójú dal. Az ezt követő Black a legszebb dal a lemezen, Vedder kifejező éneke és az alatta meghúzódó zongora csodálatos harmóniákat képes megszólaltatni. A hatos Jeremy a rockballada a lemezen, minden megvan benne ahhoz, hogy sláger legyen. Az is lett. A B oldalt nyitó kissé alteros Oceans, lebegése ezután kicsit idegenül hat, de maga a nóta kiváló. A punkosan rohanó Porch megint éles váltás, koncertekre való kedvenc, Vedder kiváló énekével. A kilences Garden megint lebegősebb darab, zseniális refrénnel. A Deep zaklatott hangvétele után az albumot a kilenc perces szomorúszép Release zárja, méltóképp befejezve az albumot.        
 
A csapat karrierje ezután sem botlott meg. Pár tagcserét követően is minőségi munkákat hoztak ki, amiben azért nagy szerepet játszott, hogy a csapat magja együtt maradt. Nagy példányszámban keltek el lemezeik, bár a Ten sikerét sohasem tudták megismételni. Az évek során egy fajta ikonokká is váltak, noha a rocksztárság mindig is távol állt tőlük. A tagok néha projekteznek is egy kicsit, aztán újból kihoznak egy lemezt és mostanában nagyon is jó anyagok kerülnek ki a kezük alól. Bármit tesznek ezután, már akkor is a rock történelem könyvébe írták a nevüket.

 
Teljes diszkográfia itt.
A rövid meg itt:
1991 - Ten
1993 - Vs.
1994 - Vitalogy
1996 - No Code
1998 - Yield
2000 - Binaural
2002 - Riot Act
2006 - Pearl Jam
 

Paradise Lost DVD május végén

Miután a banda történetét bemutató Over The Madness DVD tavaly év végén megjelent, most újabb anyaggal jelentkezik a csapat. 2007. április 12-én teltházas bulit adott a Paradise Lost a camdeni (London) Koko klubban és ennek a bulinak a felvétele köszön majd vissza a "The Anatomy Of Melancholy" DVD-n, melyen régi és új nóták egyaránt megszólalnak, mégpedig:

01. Intro
02. The Enemy
03. Grey
04. Erased
05. Red Shift
06. So Much is Lost
07. Sweetness
08. Praise Lamented Shade
09. Pity The Sadness
10. Forever Failure
11. Once Solemn
12. As I Die
13. Embers Fire
14. Mouth
15. No Celebration
16. Eternal
17. True Belief
18. One Second
19. The Last Time
20. Gothic
21. Say Just Words

Az anyag május végén jelenik meg, limitált kiadásban pedig 2DVD+2CD, illetve 2LP formátumban is megvásárolható lesz.. A bónusz cuccok között interjúk, rajongói beszólások, roadmovie és többek közt a "The Enemy" promo videója kapott helyett.

Panelmetal: M.W.S. - 1 Punch = 2 Death

Igértem korábban, hogy meggusztáljuk az M.W.S. tavalyi, 1 Punch = 2 Death című lemezét. Éltem az ingyenes letöltés lehetőségével és meghallgattam ezt a lemezt, amelynek hatása címéhez méltóan olyan, mintha egy jókora taslit kapna az ember a pofájába. :) 

Félelmetesen kemény, mégis könnyed és zsigeri ezeknek a solymári srácoknak a játéka, melyet ők csak szerényen "lakótelep metal"-nak neveznek, magukat pedig egyszerűen csak a pilisi kistérség legkeményebb zenekaraként aposztrofálják - ami alighanem igaz is. A "lakótelep metal" kifejezésnek annyi jogosultsága valóban van, hogy az M.W.S. zenéje összhatását tekintve tényleg a lakótelepi gettók hangulatát idézi fel. Zeneileg ez tulajdonképpen sokféle stílus keveredését jelenti, de alapvetően talán hardcore bár valóban nem a klasszikus értelemben. Minden esetre gyors, zúzós, kemény és szigorú. Egyszóval: állat!

A lemez az elmés intro után, attól kezdve, hogy Both András énekes a Monster elején benyögi , hogy HUAH... egy élvezetes rohanás az egyszerű hardcore-, punk- és metaldallamok hátán.

A Monster a első teljes értékű dalként kiváló nyitány gyors tempójával, baljós hangulatú énektémáival, dübörgő, tempós basszussal, kettőnégyekkel és játékos, gyors gitártémákkal. Az ezt követő Life Is Real ennél kicsit laposabb (de csak a Monster fényében), lassúbb, viszont szigorúbb témákkal dolgozik. Azután a dal utolsó harmadában hatalmas dallamokat kapnak elő valahonnét, és máris kiderül, hogy a dallamos ének ugyanolyan jól "áll" Andrisnak, mint a brutálmély tónusok. Tetszetős befejezés.

A Revolution For Humanity vokálja is elég színes. Esküszöm, az ének, illetve Both Andris produkciója tetszik a legjobban a lemezen, annak ellenére, hogy hullámzó a teljesítménye és sajnos hallatszik rajta, hogy a természet adta képességek egyelőre semmivel sem egészültek ki - értem ezt az énekre és az angolkiejtésre egyaránt. Ugyanakkor az is teljesen világos lehet mindenki számára, hogy nem kis adag tehetség szorult ebbe az emberbe és a torkába. Both Andrist a Jóisten is frontembernek teremtette egy ilyen bandába és kis pluszmunkával bizonyára a sorját is le lehetne csiszolni az énekdallamokról. A dal maga egyébként meg sziklakemény metal kis északi beütéssel, vészterhes, az ember arcába mászó, gonosz vokállal és hasonló érzéseket keltő háttérvokállal.

A Die Fetten Jahre Sind Forbei ismét jó kis kétpercnyi speedelés megintcsak briliáns vokálozással (video lent). Lényegében két dallam váltogatása, klasszikus séma szerint. Kiválóan összerakott dal. Valahonnét nagyon mélyről jövő, gurgulázó basszus vezeti fel a Generation X.-et - ez már sejtet valamit abból, hogy ismét drákói szigor vár ránk az elkövetkezendő három percben. Az erőteljes basszus végig megmarad a dal alatt, sajnálom is, hogy kicsit háttérbe húzták. Ezen kívül van még Motörhead-szerű emelkedett ívű refrén meg jó kis zúzás némi szólózással fűszerezve.

A Misguided Anthem megint zseniális darab. A dalt monológszerű, mesélős verzék, naggggyon súlyos refrén, "állatiasan érzéki" vokál és jó kis szólózgatások jellemzik. Az America ismét egy gyors, másfél perces tétel. ONETWOTHREEFOUR - monja Andris, aztán a fejed meg leszáll a helyéről! Ha-ha! Megint csak kiváló énektémák, túlvilági mélységekből érkező hörgés, nagyon jó feeling! Mindenkinek ajánlott.

A Never Walk This Land képében újabb profi szerzemény érkezik súlyos megütésekkel, baljós hangulatot árasztva. Folyamatos, kemény alapozás, vészjósló ének és a vége felé még egy kis ív is van benne meg egy kis dallamosság is belefér. Egészen kiváló! A lemez végére sem fáradnak a fiúk, a záró Poor a lemez egyik legjobbja, szuper váltásokkal, kis keleties gitárral, súlyos alapokkal operálnak benne.

Összegezve a fentieket, azt kell mondjam, ez a lemez hibátlan. Pedig sok szempontból nem az, ez világosan hallatszik, de annyira őszinte és zsigeri az egész, hogy egyáltalán nem zavaróak a hiányosságok, sőt az ember a végén fülig érő szájjal vigyorog és hálás, hogy hallhatta. Ezen a szinten és ezzel a háttérrel, amilyennel ez a csapat rendelkezik (alább a zéró költséggel készült videoklip), igazán ritka hazai viszonylatban ugyanis az ilyen kiemelkedő teljesítmény. Remélem az aktív underground élet, a sok klubfellépés és az erőteljes internet marketing :) (saját weboldal, saját blog, myspace oldal, ingyenesen letölthető album) előbb utóbb meghozza számukra a szélesebb körű ismertséget, mert nagyon-nagyon megérdemelnék. (Persze a folytatáshoz most az is szükséges, hogy találjanak egy jó dobost, mivel pár héttel ezelőtt dobos nélkül maradtak.) A lemezük pedig a legjobb ár/érték aránnyal rendelkezik, tekintve, hogy ingyé' letölthető és meghallgatható. Csak ajánlani tudom mindenkinek!

 

 

süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum