RockStation

Három óra örömzene - Carlos Santana @ Papp László Budapest Sportaréna (2011. július 5.)

2011. július 06. - Norbert K

Bevallom, egy kicsit ódzkodva mentem a tegnap esti Santana koncertre. A legutóbbi feldolgozás album is erősítette a félelmeimet, és egyáltalán, az utóbbi évek kommerszáradata nem volt szimpatikus az öreg bajszostól. Ehhez képest, a gyakorlatilag teltházas aréna kapott egy vérprofi, elképesztően igényes és magas színvonalú, közel 3 órás örömzenélést Carlostól és barátaitól. Elképesztő szólók, latin zene, hard rock és blues a folytatásban.

Először is azzal kezdem, hogy a szervezés tökéletes volt. Két perc alatt bejutottam, igaz, viszonylag korán érkeztem, de a koncert vége után 10 perccel már a villamosmegállóban álltam. A küzdőtérre szólt a jegyem, direkt a keverőhöz közel álltam, hogy a legjobb hangzásban legyen részem, bár valószínűleg bárhol állhattam volna, sehol nem volt vele gond. Az Aréna elé megérkezve feltűnt a közönség változatossága. Fiatal pároktól kezdve Hammerfall pólós srácon és részeg német kisnyugdíjasokon át nagycsaládokig, unokától nagypapáig. Azért alapvetően a 30 felettiek voltak túlsúlyban.

Nem sokat teketóriázott az öreg, 20:05-kor már a húrok közé is csaptak, előzenekar sem volt. A kötelező megmutatjuk magunkat villogás után a legutóbbi album Back In Black hiphop (?) átiarata volt a tényleges kezdőszám. Ettől az albumon kirázott a hideg, de bevallom, így arénában egészen jól működött. Fel is pörgött a jónép, meglepően nagy ugrabugra volt nálunk odalenn és ez az egész koncertre igaz volt. Kerestem, de egyelőre még nem volt fenn sehol a set-list, úgyhogy emlékeimre kell hagyatkoznom: a Sunshine Of Your Love biztosan volt még a végefelé.

Egyébként természetesen voltak a kötelező darabok: Black Magic Woman, Oye Como Va, Jingo, Europa, Love Supreme, Maria Maria, Smooth, Into The Night, a Woodstockos Soul Sacrifice. Az utóbbi volt különösen érdekes, a kivetítőn láthattuk magát a 69-es fellépést, miközben a színpadon játszotta a zenekar. A trikós kisfiúból kalapos, dzsigolóinges világsztár lett, míg a közönség sorait adó fiatal lázadó hippik helyét jól szituált negyvenesek vették át. Talán az Oye Como Va alatt volt a másik vetítés, amikor Santana életútját mutatták be röviden. Tényleg egy legenda, nem semmi névsor, akikkel ezidáig együtt dolgozott.

Ezek a számok azonban a koncertnek csak egyik részét adták, több mint a fele tulajdonképpen, mondjuk ki, szólózásból, egyéni virtuózitásból állt. Három ütős/dobos volt, két fúvós, egy szintetizátor, egy basszusgitár és Carlos mellett egy másik gitáros, valamint a koncert egy rövid részletében Santana felesége, Cindy Blackman is a dobok mögé ült. A felsoroltak mindegyikének volt legalább egy párperces szólója, de inkább több. A feleség és a basszusgitáros külön performanszot adtak elő, elképesztően dobolt a nő is, de a basszusgitáros játéka alatt is csak pislogtam. Cindy produkciója is fantasztikus volt, de a végén a „fő” dobos szólója még azt is überelte. Persze Santana nyígatta a gitárt végig, de mindegyik tag szólója alatt elmormoltam néhány „azigen”-t magamban. A két énekes srác hangja is tökéletes volt, így kell énekelni. Persze, mindennek megvan a hátulütője is.

Fantasztikus nézni ezt a technikai tudást, de sokszor éreztem, hogy ezektől szervetlenné válik az előadás, szétfolyik, és inkább maguknak játszottak, mintsem a közönségnek. De persze egy kritikusnak soha semmi sem lehet elég jó, tudjuk jól.
Santana sokat is beszélt, legutóbbi fellépéseiről, arról, hogy Budapest a szabadság útjára lépett, és szeressünk, ne háborúzzunk, na meg Bob Marley-ról. Persze, közhelyek, de látszott, hogy készült, komolyan gondolta, akkor és ott megvolt a maga varázsa, nem egy félvállról vett haknival szolgált ki minket.

Nyilván számtalan dolgot lehetne még mondani, hangsúlyozom, 170 perc volt a koncert, de inkább csak két emlékezetes pillanatot emelnék még ki a woodstockos előadáson kívül. A feleségét úgy konferálta fel, hogy „a nő aki ellopta a szívem, és azóta sem adta vissza”. A legvégén egyenként mutatta be az öreg a zenekar tagjait, majd az ő bemutatásánál természetesen tapsorkán, amire ő térdre borult, és lehajtott fejjel hálálta meg. Így kell ezt csinálni.

 

Fotók: Réti Zsolt (hamarosan a képgalériában)
 

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr53044301

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2011.07.07. 15:59:59

"bár valószínűleg bárhol állhattam volna, sehol nem volt vele gond."

Sajnos ez tévedés. Féltávnál az ülőhelyeknél a visszhang interferenciák miatt gyakorlatilag csak a csendes részeket lehetett tényleg részleteiben hallgatni. A mélyekből csak néhány kedvenc frekvencia volt erős, az viszont nagy. A kivetítőn láttam, hogy a basszeros keményen nyomja, én meg csak azt hallottam, hogy mmmmmBAMM m mmm mm BAMM m mm mm BAMM.

"Santana sokat is beszélt, legutóbbi fellépéseiről, arról, hogy Budapest a szabadság útjára lépett, és szeressünk, ne háborúzzunk, na meg Bob Marley-ról."

A legfontosabbat elfelejtetted: legyen Szabó Gábor szobor Budapesten!

en.wikipedia.org/wiki/G%C3%A1bor_Szab%C3%B3

Korábban már ígérte a mester, hogy ha lesz szobor, ingyenkoncertet tart.

majoranita76 2011.07.09. 15:17:52

Amikor Santana nehezményezte, hogy Szabó Gábornak nem állítottak emléket, a bp-i önkormányzat azt felelte, nincs erre 15 milliójuk. Barátipusztán a napokban került a helyére Szabó Gábor emlékműve, ugyan nem 15 millióból készült, de azt hiszem a gesztus a fontos.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum