RockStation

Ez akkor is egy Pink Floyd album!: Pink Floyd - The Endless River (2014)

2014. november 11. - sebiszabi

Pink Floyd Endless.jpg

Amikor a The Division Bell, az eddig utolsó Pink Floyd album megjelent 1994-ben, mindössze általános iskola hatodik osztályába jártam, nem igazán mondhatni, hogy kialakult zenei ízléssel martam az akkori lemezbe. Sokkal később fedeztem fel magamnak a Pink Floyd-ot. Azóta viszont örök a szerelem, ezért mindent és mindenhol, ahol csak lehetett, elolvastam róluk. Álmomban sem gondoltam volna, hogy megérem még azt, hogy a legendás néven kiadnak új albumot. Jó, ha kicsit rosszmájúak akarunk lenni ez nem új album. Abból a több órányi felvett hanganyagból, ami nem fért fel a ’94-es The Division Bell-re, abból halásztak össze egy lemezre valót. De ne legyünk telhetetlenek. A zenekar még élő tagjai szépen megöregedtek, Gilmour 68, Mason 70 éves, és mint tudjuk 2008-ban elhunyt a zenekar zseniális billentyűse, Richard Wright. Ezek után szinte bárminek örülni tudtam volna, amire a Pink Floyd nevet írják rá.

Amikor valamikor az év közepe felé kiderült, hogy lesz új lemez, sokan sokfélét mondtak már látatlanban is. Mike Portnoy, a Dream Theater korábbi dobos félistene például úgy nyilatkozott, hogy miféle új lemezről beszél már Dave (mármint Gilmour), mikor ez a The Division Bell felvételeinek maradéka csupán, ezt simán ki lehetett volna adni a ’94-es lemez egy speciális kiadásaként. Ez így csak egy szólólemez, és ez tiszteletlenség Roger Waters-szel és mindenki mással szemben. Szerinte nem lehet már Pink Floyd-ról beszélni. S ugyan vártam az év végét, a némi igazat azért ki kellett Portnoy szavaiból is hallani: nem lehet elmenni szó nélkül amellett, hogy ez nem más, mint marketingfogás, a legendás utolsó lemez huszadik évfordulóján kijönni egy ilyen kiadvánnyal – valóban vélelmezni lehetett, hogy nem a művészeti érték fog dominálni, hanem némi pénz begyűjtése a rajongóktól.

Pink-Floyd-2014-770.jpg

A The Endless River, ahogyan a címe is jelzi egy hömpölygő, sodró néhol csak csordogáló ambient zenefolyam. A 18 dal közül csupán egy dalban szólal meg Gilmour, az összes többi instrumentális szerzemény, néhol Stephen Hawking monológjaival. Persze ez nem volt zsákbamacska, tudtuk már jó előre, hogy ez lesz. A daloknak nem is igazán nevezhető témafoszlányok néhol több, mint húsz évesek és többnyire pár percesek ám szépen egymás mögé fűzve úgy tűnik, mintha egy nagyon hosszú bevezető után jönne az albumot záró Louder Than Words. Így a csupán hangszeres témákról sok minden nem is nagyon mondható el, hacsak az nem, hogy azért rá lehet ismerni, hogy az egyes részletek honnan is maradhattak ki – a végleges, korábbi lemezekre kerülő témák vissza-vissza köszönnek.

 

A Louder Than Words pedig nem egy könnyen eldönthető kérdést ébresztett bennem. Miszerint David Gilmour felesége, Polly Samson által szövegezett nótát - ami egészen jó helyen lett volna egy szóló lemezen, mondjuk az On An Island-en - miért kellett becsempészni egy Pink Floyd ritkaságokat tartalmazó lemezre. Tényleg nagyszerű nóta ez, szó se róla, de szembeötlő az a különbség, ami a régi felvételek jellegzetesen pinkfloydos hangzása és az öregedő David Gilmour fogásai között húzódik. Még mindig zseniálisan játszik a pali, borsózik a hátam a játékától, ám talán már máshogy szól a gitár. Egy meglett öregúr máshogy látja a világot élete alkonyán (de kívánom, hogy nagyon soká még így lássuk), mint egy középkorú, vagy akár egy fiatalember. Ezt érezni és hallani.

A lemez egy tiszteletadás az idén húsz éves - szerintem zseniális - The Division Bell albumnak (amiről a korábbi zenésztárs, Roger Waters amúgy anno csak annyit mondott, hogy ez egy kupac szemét, semmi értelme), ezt így kell nézni és így kell elfogadni. Semmi kétségem nincs afelől, hogy lesz még ilyen kiadás, van még a padláson porosodó ki nem adott felvétel, akár a korai időkből is. De igazából szerintem mindegy mikor és milyen formában tárják a rajongók elé ezeket a ritkaságokat, imádni fogjuk. Kissé elfogult vagyok, ez nem is kérdés és talán annak is örültem volna, hogy Pink Floyd néven egyetlen gitárszólót kapok, de ez azért annál több. Egy kis nosztalgia, egy kis antológia.

Másrészről ez egy új Pink Floyd lemez és persze, hogy pénzt fogok érte adni és igen is rommá fogom hallatni és igen is imádom már most.

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr216882459

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

calambrito 2014.11.11. 23:41:28

Ha Mike Portnoy tényleg ezeket nyilatkozta, elég nagy marhaságokat mondott:
1. Ha a Division Bell speciális kiadásaként jön ki, akkor mi a különbség? Semmi! Senki nem csinált titkot belőle, hogy 21 évvel ezelőtt vették fel a dalokat. Sőt, azt is megkockáztatom, hogy ez nem a Division Bell "maradéka", én nem-igen olvastam sehol, hogy ezeket konkrétan(!) arra a lemezre írták volna. De a lényeg, hogy ez lovaglás a szavakon. Nem tökmindegy, hogy D.B. Special Edition vagy The Endless River címen jön (jött) ki?!
2. Miért is szólólemez, ha egyszer a zenekar(!) vette fel?!?!
3. Miért is tiszteletlenség Roger Waters-szel szemben, aki kb. 30 éve nem a zenekar tagja?!?! Ezzel az erővel már maga a Division Bell és a Momentary... is az! De ez már eleve egy baromság!
Továbbá:
nem tudom, hogy ez már a szerző véleménye-e, de: ki mondta, hogy nem a művészi érték dominál?? Mennyivel jobb lett volna, ha egy 628-ik válogatás lemezt adnak ki (teljesen mindegy, milyen apropóból!)? Így legalább kapnak a rajongók, a lemezvásárlók valami ÚJDONSÁGOT (szándékosan nem azt írom, hogy újat). "Némi pénz begyűjtése a rajongóktól"?? A mai világban, amikor már szinte a kutya sem vesz CD-t, valóban "óriási" bevételt hoz a tagoknak. Ha pénzt akarnának "begyűjteni", akkor nem inkább összeállnának Pink Floyd néven és végigturnézzák 2-szer a világot? De. Pénz? Nekik? Így is annyi van, hogy több életre elég lenne! Szerinted ezért csinálják? (Kicsit 'off', de ugyanez: a Rolling Stones-nak szüksége van a kamionnyi zöldhasúra, ezért aktívak a mai napig is? Szerinted igen? Szerintem tévedés, ha így gondolod.)
Ha Polly Samson nevét azért említetted, mert írhatta volna azt a dalt egy David-szólólemezre, mert "oda való", akkor emlékeztetlek rá -amit nyilván amúgy Te is tudsz-, hogy a D.B. szövegeit is már ő írta. Ha viszont nem ezért említetted őt, nem tudom, mi volt a szándék. Egyébként az én véleményem szerint az On An Island (most elsősorban a zenéről beszélek) sok helyen (ha nem az egész lemez) akár elmehetne egy Waters-nélküli Floydnak is (már ami a stílust, hangulatot és természetesen a gitárt illeti).

saszi11 2014.11.13. 10:40:47

Számomra ez az első Pink Floyd mű, ami teljesen lenyügöz. Csodálatos. Portnoynak meg semmi köze hozzá , más mit csinál.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2014.11.15. 19:48:54

@saszi11: Engem ez a megjegyzésed nyűgöz le. Elfogadom, ha te ezt gondolod, csak nekem meg az jutott róla eszembe, hogy akkor ez az első Pink Floyd-mű, amit hallasz.

Tegnap éjjel végighallgattam az egész Endlesst. Szar. Sosem akarom újra végighallgatni, mert fölösleges. Letöröltem. Radikális és talán szélsőséges vélemény, de ez is egy vélemény. A Floydságát nem kérdőjelezem meg, mert elég jól felismerhető, csak éppen a sava-borsa hiányzik. Az ének, a jó billentyűs támasz a gitár alá, a fúvósok, a vokál. Ne kezdjük számolgatni, hogy mikor és hány percen át található meg a lemezen a hiányoltak bármelyike, mert az összhatás számomra ez.

Sokan vannak, akik egyes lemezekről hiányolják Waters szövegeit. Én nem, mert engem a dalszöveg nem sűrűn szokott érdekelni, én a zenét szeretem. Ez a lemez nekem egyáltalán nem azért olyan gyenge, mert Waters hiányzik.

Mielőtt meghallgattam, nem tudtam semmit a lemezről, csak megakadt a szemem, amikor már az harmadik jól ismert lemezükről hallottam összetéveszthetetlen motívumot, összhangzást. Előre sejtettem én is – több is volt ez, mint sejtés, elég öreg vagyok már a kellő élettapasztalathoz –, hogy itt rókanyúzás lesz, de ennél akkor is sokkal többet vártam. Ebben a lemezben nincs abszolúte semmi. És én ezt nagyon fájlalom, ne értsetek félre. Szerintem a Division Bell nem egy akkora durranás volt, de tényleg jó. Ha ezeket akkor nem használták fel, akkor gyaníthatjuk, hogy jó okuk volt rá. Az "eddig kiadatlan" marketingszöveg eléggé biztosan azt jelzi, hogy "ezt nem adták ki, mert nem akartak égni vele".

Én kicsit kényes fajta vagyok, ezt tudom magamról. Amikor a Fal berlini élő megtiprása zajlott, mérges voltam, hogy mi a francnak hívnak meg idegen énekeseket hozzá. Amikor egy koncertalbumon hallottam, hogy a Wish You nyitó futamai eltérnek a lemezen hallhatótól, és nem azért, mert belecsaptunk egy improvizációba, hanem csak mert a cimbora már elfelejtette az eredetit, a lemezt már csak kíváncsiságból hallgattam végig, nem gyönyörűségből.

Ma már két nagy Pink Floyd-lemezt meghallgattam, mintegy kimosva a fülemből a tegnapi élményt, ez az igazság. Ez a lemez számomra nem tud több lenni, mint egy csak felsorolásokból ismert Best Of. Azaz nem hiányzik. Nagy kár.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2014.11.15. 19:54:12

Ja igen, még valami. Waters nem az Atom Heart Motherre mondta, később, hogy ez csak egy kupac szemét? Erre is? Azzal állítólag Gilmour egyetértett, ezzel nyilván nem fog.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum