„Ha mindig ugyanazt nyújtod, senkinek sem lesz oka arra, hogy a hallgatód maradjon.”

Interjú Manuel Gagneux-vel, a Zeal & Ardor agyával

2018. október 29. - p.man

zeal_n_ardor_a38.jpgA sűrű koncertősz még sűrűbb novembert hoz, szinte alig lesz nap, amikor ne lenne érdemes elcsípni egy éppen hazánkban járó bandát. Az egyszeri rajongó persze jól megfontolja, hogy mire költi a dolgos munkával megkeresett pénzét, mert mindenen – sajnos – nem lehet ott lenni. A hónap egyik titkos tippje a Zeal & Ardor Akváriumos fellépése lesz november 13-án, kedden. Aki ott volt a tavaly szeptemberi A38-as bulin, az tudja, hogy mit várhat a Manuel Gagneux által kifundált projekttól – gospelt, delta bluest és black metalos dübörgést, és persze olyan alapvetéseket, mint a Devil Is Fine. A két hét múlva esedékes fellépés apropója a nyár elején megjelent második Z & A album, a Stranger Fruit megmozgatása. Erről és néhány egyéb témával kapcsolatban sikerült a projekt agyát, Manuelt rávennünk egy rövid mailes beszélgetésre. (scroll down for english version)

Második alkalommal játszotok Budapesten. Az egy évvel ezelőtti fellépésetek fantasztikus volt – megmaradt valamilyen emlék a helyről, a közönségről, vagy bármi egyébről?
Őrületes volt. Eltekintve attól, hogy az volt az első olyan bulink, ami egy hajón volt, felemelő volt látni, ahogy a közönség megőrült. A backstageben pedig még egy arcade játékgép is volt, a Metal Sluggal. Az elég menő volt. (A Metal Slug a kilencvenes-kora kétezres évek egyik játéktermi klasszikusa. – a szerk.)

Mostanában fejezitek be a Stranger Fruit turné Észak-Amerikai körét. Milyen volt az USA kör, milyen tapasztalatokat szereztetek az amerikai piacon?
Az amerikai közönség jobban bevonódik a projekt témaválasztásába. Sokan jöttek oda hozzám elmondani, hogy úgy érzik, a zenénk nekik szól, mert hasonló dolgok történnek velük nap mint nap. Hátrányos megkülönböztetés, rasszizmus, és sorolhatnám.

A turné apropója a nyár elején kijött anyag, a Stranger Fruit. Elégedett vagy a hallgatók és a kritikusok reakcióival a lemez kapcsán?
Nagyszerű visszajelzéseket kaptunk, el sem tudtam képzelni, hogy ilyen hatást váltunk ki. Ekkora sajtóvisszhang egy olyan dologért, amit magam csináltam, szürreális élmény.

A Stranger Fruit kapcsán az első reakcióm az album hosszára irányult. Majdhogynem kétszer olyan hosszú, mint az elődje, hiszen 16 dalt tartalmaz. Miért gondoltátok, hogy jó ötlet egy ilyen terjedelmes lemezt készíteni?
Azt hiszem, talán a Devil Is Fine tömörségét akartam kompenzálni. Az az anyag alig 20 perc hosszú volt, és sokkal inkább lehetne EP-nek hívni, mint nagylemeznek. Nem mellesleg úgy gondolom, hogy a rajongók megérdemelnek valamiféle előrelépést. Ha mindig ugyanazt nyújtod, senkinek sem lesz oka arra, hogy a hallgatód maradjon.

A lemez kapcsán az is megfogalmazódott bennem, hogy mintha jobban ötvözné tradícionális és a metal elemeket, mint az elődje. Ez azért lehet így, mert jobb barátságban vagy az efféle dalok írásával, esetleg bármilyen más ok miatt?
A Zeal & Ardort még mindig egy lehetőségnek látom, hogy felfedezzem és továbbfejlesszem magam. Ennek az első lépése az volt, hogy a harsányabb részeket jobban, lágyabban beágyazzam. Teljesen tudatos lépés volt, hogy a dolgok jobbak legyenek.

Mely zenekarok vagy előadók inspiráltak a lemezkészítés során? Mostanában kik a kedvenc előadóid?
Az album rögzítése környékén rengeteg Eric Satiet hallgattam, és Golemet, ami egy német tech death zenekar. És Tom Waitset. Mostanában pedig többnyire Vulfpecket, Sophiet és King Krulet.

Van kedvenc dalod az új albumról? Melyiket szereted a legjobban élőben játszani, és hogyan fogadja a közönség az új dalokat?
Legjobban a Stranger Fruitot szeretem, mert szinte fáj, ahogy hallgatom. Keményen melóztunk azon, hogy úgy lőjük be a hosszát, hogy szinte elviselhetetlen legyen, de éppen csak annyira, hogy a hallgató ne kapcsolja ki idő előtt. A fellépéseken pedig a Baphometet szeretem a legjobban játszani, habár a lemezre nem került fel.

Ha már fellépések, egy kérdés a zenészekkel kapcsolatban. Állandó zenészekkel dolgozol? Hogyan találod meg a legmegfelelőbb embereket a projekt számára?
A felállás állandó, és lényegében a barátaim alkotják, a szülővárosomból. Logikus, hogy olyan emberek kellenek egy zenekarba, akiket kedvelsz, hiszen rengeteg időt töltesz velük. És az is segít, hogy remek zenészek.

Elgondolkodtam a hasonló, „keverék” zenék jövőjén. Nem tudom, hogy jól látom-e, de az új album bő egy órája mintha minden olyan ötletet tartalmazna, amit az alapidea megenged. Van már valamilyen ötleted arról, hogy merre tovább?
Fogalmam sincs, mi lesz a következő lépés.

Milyen lesz a turné a látvány tekintetében? A korábbi fellépésekkel összehasonlítva, milyen előrelépést terveztek? A klipek nagyon erős vizualitással bírnak, ami igazán feldobná az élményt.
Ez a rész szeretném, ha meglepetés maradna. Nem leszünk nagyon teátrálisak a színpadon, de azért tartogatunk valamit a tarsolyunkban.

 

English version

manuel-gagneux.jpeg

It's the second time you'll play in Budapest. Your first show a year ago was truly amazing. Do you have any memories from it (about the venue, the audience reactions)?
We had a blast. Apart from it being our first Gig on water it was really cool to see how the crowd went mental. The backstage also had an arcade cabinet with metal slug. That was pretty great.

You are now finishing the North American leg of the tour. How is/was the tour, what are your experiences with the US market?
The American audience is more involved with the thematic aspects of the project. A lot of people have approached me and told me that the music speaks to them because of things that happen to them everyday. Discrimination, racism, stuff like that.

The reason behind this tour is that you have a new album which came out early summer. Are you satisfied with the reactions from the listeners and the press coverage?
The reactions have been overwhelming. I couldn't have imagined such a response.Having such an immense coverage for something I did is surreal.

My first impression about the Stranger Fruit album was its length. It's almost twice as long as the first album, and has 16 tracks. Why did you choose to make such a long record?
I guess I was compensating for the brevity in Devil is Fine. That record was only 20 minutes long and could be called an EP. Also I think fans deserve an improvement. If you always give the same back, there's no reason for someone to keep listening.

My other thing with the new record was that I felt the metal and traditional elements are more incorporated than before. Is it because you are more comfortable with this songwriting method or was there any other reason behind?
I still see Zeal & Ardor as being in a process of finding and inventing itself. The first step was to incorporate the harsher elements more smoothly. It was a conscious effort to get better.

Which bands or performers influenced you when you made the record? Who are your favorites nowadays?
I listened to a lot of Erik Satie, Golem (the german tech death band) and Tom Waits during the recording time. Now I listen to Vulfpeck, Sophie and King Krule most of the days.

Do you have a favorite song on the new record? Which one you like to play most, and what's people's reaction for the new songs during the concerts?
I like Stranger Fruit the most, because it's almost painful to listen to. We worked hard to find the exact length where it's almost unbearable but not quite so that the listener would turn it off. Playing live I enjoy doing Baphomet the most. It isn't on the record tho.

A question about the musicians of the live shows. Do you have a constant lineup and how do you find the most suitable persons for the band?
The lineup is consistent. They're friends from my hometown. It makes sense to have people you like in the band, because you're going to spend a lot of time with them. It also helps that they are incredible musicians.

I was wondering about the idea of creating this kind of "mixed" music. I don't know if I am right or not, but the current, one hour long record seems to have as many ideas as the general idea allows. How do you see Zeal & Ardor's future? Do you have ideas about what to do next?
I have no idea what comes next.

How does your shows look like this tour? Compared to the previous shows, do you grow in terms of the live act? Your clips has strong visuals, which could really enhance the live experience.
I'd like to keep that a surprise. We don't do a theatrics on stage, but we have something we do bring along.

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr1414327985

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum