KISOKOS arról, hogyan is küldj anyagot nekünk

2020. január 09. - rockstation

rockstation_erosito.PNG

A 2019-es év során rengeteg bemutatkozó anyagot kaptunk. Reméljük ez 2020-ban is így lesz, de szeretnénk most egy-két tanáccsal ellátni benneteket, zenekarokat. Hogyan is érdemes nekünk elküldeni egy kezdő zenekarnak a bemutatkozó anyagát. Mi az, amire feltétlen szükségetek van, mi az, amit ajánlunk, hogy legyen, és mi az, ami még ennél is jobb, ha megtalálható a bemutatkozóban.

Tényleg rengeteg anyagot kapunk, ellenben sokra reagálni sem tudunk, mert nincs benne semmi információ. Amikor azt szeretnétek, hogy írjon rólatok érdemes összeszedni a gondolatokat és megfogalmazni egy érthető levelet. Ne pedig csak annyit beleírni, hogy „itt a zenénk, rakd már ki

De kezdjük az alapoktól. Mielőtt bármit is csinálnátok, írnátok bármelyik szerkesztőnek, félrészegen a Dürerben, sörrel a kezetekben leszólítanátok, előtte üljetek le, szedjétek össze a gondolataitokat és írjatok egy rövid biográfiát.

Mi az a biográfia? Sokakban felmerülhet ez a kérdés, mert nagyon sokszor nem kapunk semmi ilyesmit. Nyissatok egy wordöt a gépeteken és írjátok le a zenekar rövid történetét. Nem kell minden részletre kitérni, hogy a Peti azért távozott, mert a Cisz helyett C-t fogott minden próbán, az Imrének meg olyan büdös volt a lába, hogy csuda. Nem. Írjátok le a főbb - mostani kifejezéssel élve - életeseményeiteket. Mikor alakult a zenekar, mikor jött ki az első lemez, mikor jött ki lemez, a mostani formáció mióta létezik, mik a zenekar céljai, mi az az eszme, amit képviseltek. Ezt pár mondatban teljesen értelmesen meglehet fogalmazni, és kellőképpen meg tudja mutatni a zenekart, hogy az embernek legyen kedve belehallgatni a zenébe.

Megvan a biográfia, faszák vagyunk. Azonban még közel sem vagyunk készen. Mivel a zenét szeretnétek megmutatni a szerkesztőnek, a nagyérdeműnek, így érdemes a zenét is küldeni majd, de hogy? Manapság már millió egy módszer rendelkezésünkre áll. Az örök klasszikus YouTube linket mindenképpen küldjétek, ennek egyetlen egy nagy hátránya van. Útközben az ember nem tudja hallgatni a zenét, ellenben az emberek nagyon nagy többsége még mindig ezen a felületen hallgat zenét, így kell egy YouTube link, amit az ember majd beszúrhat a cikkbe. Azért is szeretem jobban a  YouTube-ot, mint a Bandcampet, mert nálam a Bandcamp valamiért mindig eszméletlen hangos. A link mellé érdemes elküldeni egy Google Drive, vagy valamilyen letöltős linket, ahonnan a szerkesztő le tudja szedni az anyagot és hallgatni azt, mondjuk utazás közben. Ezek mellett hasznos a Spotify és a Deezer feltöltés/link is, sokan már inkább használják ezeket a felületeket, minthogy azzal bíbelődjenek, hogy feltöltsenek a telójukra zenét.

Jön a biográfia, az e-mailhez csatolva van zene is. De itt még nem értünk a végére. Kell a zenekarról és a reklámozni kívánt zenéről valami kép. Tehát nem árt csatolni a levélhez az albumborítóról egy jó felbontású képet. Rendes, jó felbontású képet tessék csatolni 2 MB méret alatt. Ez nem csak az albumborítóra igaz. Érdemes egy képet minimum rólatok is küldeni, hogy az ember lássa, hogy ki is csinálja azt a zenét. Így tudnak a zenéhez arcot is csatolni, ami által sokkal megjegyezhetőbbek lesztek. Így beleég az ember agyába, hogy „Ja, az a zenekar, amiben van az szivárványhajú raszta!” Anno a kétezres évek elején mi is úgy jegyeztük meg magunknak a Subscribe-ot, hogy ahol van a sok raszta, meg a kopasz énekes. De ugyanígy Matt Pike-ot is miről jegyzed meg? Nincs rajta póló, Tony Iommi bajusza már legendás. Mi van a P.O.D.-vel? Illetve, mi volt? A seggig érő rasta, aki azt énekli, hogy ALIVE! Értitek, hogy mire gondolok? Rettentően fontos az, hogy valamihez tudjanak titeket vizuálisan kapcsolni. És, ha már erről beszélünk, akkor szóba kell hozni a klipeket!

A Rockstation a Forgeron Studioval közösen sok videóinterjút készített már, mert fontosnak tartjuk, hogy így vizuálisan is átéljetek egy-egy interjút. Vannak olyan mozzanatok, amik így jönnek át, amikről később évekig beszélünk. Mint például, amikor Brant Bjorkkel beszélgettünk és a kamerát simán bent felejtettük az öreg stonernél.

Az ilyen leírva nem akkora kaland, mint ezt vizuálisan átélni. Nagyon sok zenekar úgy van vele, hogy a klip készítés költséges dolog. Igen, az! De gondolkozzunk el egy kicsit. A lemezedet elmész felvenni X ezer forintért, arra nem sajnálod a pénzt, mert tudod, hogy szakemberre van szükséged, akinek a szakmai tapasztalatát, tudását meg kell fizetned. Persze, lehet próbálkozni otthon, de fog úgy szólni egy otthon, „próbálkozós” album, mint mondjuk valamelyik nagyobb hazai zenekar albuma? NEM! Ez ennyire egyszerű. Ha pedig komolyan szeretnétek tolni az ipart, akkor igenis, kell erre költeni. Fel kell kérni a szakembert, hogy üljön le, foglalkozzon veletek és készítse el a számotokra legideálisabb klipet. És nem, nem fogod tudni az iPhone-oddal úgy megcsinálni az anyagot, ahogy ő. Nem hiába kerül több millióba egy-egy felszerelés, és nem hiába képzik magukat folyamatosan az operatőr/vágók. Ez egy olyan szakma, ami folyamatosan változik, folyamatosan fejlődik. Nem hiszem, hogy ehhez mindenki értene. Első körben én azt szoktam ajánlani mindig, aki velünk ( Forgeron Studio-val) készített videót, hogy bemutatkozó anyagnak készítsünk egy image klipet. Miért jó ez? Mi ez? Az image klipben a zenekar megmutatja saját magát. Ahogy már említettem a képnél is, tudnak az emberek arcokat társítani a zenéhez. Sokkal hatásosabb egy-egy klip, mint egy sima zenekari kép, mert megtudjátok benne mutatni, hogy milyen erő is rejtőzködik a zenétekben, megtudják mutatni, hogy milyen energiák bírnak belőletek felszabadulni. Én imádom, amikor úgy küldenek nekem bemutatkozó anyagot a friss zenekarok, hogy ahhoz van klip is. Mindig végig nézem őket, és igazából most a klipek kezdik reneszánszukat élni. Ahogy visszajött a vinyl lemez is a köztudatba ugyanúgy, egyre fontosabbak a videós tartalmak is. Meg is mutatom a  Midnight Tears zenekar image videóját. A srácok célja az volt, hogy a fekete-fehér színeken keresztül tükrözzék, hogy mennyire mocskos, gyilok zenét csinálnak. Ezt a videót is a Forgeron Studio készítette.

A másik variáció, hogy egy sztoris klipet készítetek, ami igazán izgalmas, ámbár hatalmas meló. Itt már nem csak a zenekar van megmutatva, ha egyáltalán szerepelnek a klipben, hanem a zenéhez ki van találva valami történet is. Ebben az esetben a kreativitásnak csak a pénztárca szabhat határt. Ebben az esetben érdemes azért időt is szánni bőven a projektre, mivel egy-egy ilyen videó megszervezése akár egy-két hónapot is igénybe vehet. Forgatókönyv megírása, sztori kitalálása, helyszínek/helyszínek megtalálása, azért ez nem két perc. Amúgy a klipek esetében érdemes pályázni különböző állami támogatásokra. Ne legyetek lusták NKA (ha még lesz) és egyéb pályázatokat beadni. Ajánlom a pályázat figyelőt és a hasonló oldalakat!

Na, akkor már összeállt nagyjából, hogy mikre is van szükségetek. Még azért egy dolog fontos. Írni kell a szerkesztőnek egy levelet, hogy a sok csatolt fájlból (biográfia, képek a zenekarról, albumborító, klip YouTube linkje) hozzon már össze valamit. Minden rockzenei portálon találtok egy impresszum fület, ahol általában le van írva, hogy kinek, milyen e-mail címre tudtok küldeni anyagot. Ne, ne a Facebookon küldjetek, ne küldjetek megkérdezés nélkül a szerkesztő privát fiókjára anyagot! Sőt,, ha lehet a magazin Facebookjára se küldjetek üzenetet! A mi esetünkben ide jöhet bármi: rsszerk@rockstation.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr5715358484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum