RockStation

“Még nem tudom pontosan, mit csinálunk jövőre, de jó sok mindent, az biztos”

Interjú Mark Mortonnal, a Lamb of God gitárosával

2022. augusztus 08. - moravsky_vrabec

lamb-of-god2022travis-shinncrop.jpg

A Lamb of God új albuma, az Omens, októberben jelenik meg, de a turné első köre már augusztus 10-én elér Magyarországra. Beszélgettünk egy jót Mark Morton gitárossal, aki mesélt a turné előkészületeiről, arról, hogyan zajlott a lemezfelvétel, és még a “signature” gitárokról is.

Rockstation: Szia Mark, hol vagy most? Ez az időpont elég korai lenne Amerikában, meg aztán alig pár nap múlva indul az európai turnétok.

Mark Morton: Szia! Németországban vagyok, Hamburgban. A hét elején érkeztünk ide a turné előkészületei miatt, illetve hogy próbáljunk és megszokjuk az időeltolódást.

Hogyan képzeljük el ezeket a próbákat? Valahol fel van építve a színpad? Vagy titkos klubbulikat tartotok?

Van itt egy zenés helyszín, ami jó tágas, abban építettük fel a színpadot. A teljes felszerelést felállítottuk, mintha egy koncert lenne. Próbálunk, állítgatjuk a hangzást, ellenőrizzük, hogy jól működnek-e a fények, ilyesmi. Nem valami nagyszabású vagy izgalmas, legfeljebb azok számára, akik még nem csináltak ilyet. Igazából ez csak egy színpadi próba.

De gondolom, nem nyilvános, ugye?

Nem, csak a zenekar és a stáb van ott.

A napokban olvastam, hogy átmenetileg Phil Demmel játszik veletek néhány koncerten.

Ó igen, Phil már többször kisegített minket korábban is. Tudod, előfordul, hogy valamelyikünknek közbejön valami, haza kell mennünk valamiért, és ki kell hagynunk pár koncertet. Velem is előfordult már, szerintem előbb-utóbb mindenkivel megesik. Szóval igen, Phil fog minket kisegíteni a mostani koncerteken. Kiváló gitáros és egyben jó barátunk is. Már megszoktuk, hogy velünk játszik, többször is beugrott már valamelyikünk helyére. Örülünk, hogy velünk van.

A két lemez között kiadtatok egy dalt, a Wake up Dead című Megadeth feldolgozást. A videóklipben nagyon úgy tűnik, hogy senki nem volt egy helyen egy időben akkor. Hogy sikerült összehozni?

Külön-külön vettük fel, még a közös turné előtt. Szórakoztató volt, ahogy pont egy klasszikus Megadeth dal kapcsán hoztuk össze a két zenekart. Eredetileg csak annyi lett volna, hogy felveszünk egy Megadeth feldolgozást, és talán Dave [Mustaine] majd áldását adja rá, esetleg énekel egy részletet. Ehhez képest fantasztikus volt, hogy mindenki részt akart venni benne, és úgy tűnik, a rajongók is szeretik. Nem véletlen, hiszen remek dal. Mindig is ez volt a kedvencem a Megadeth-től, igazán élvezetes volt megcsinálni.

A zenekar nagyon aktív a különféle együttműködések terén, ami régen nem volt ennyire megszokott. Ez szerinted azért van, mert a technika lehetővé teszi, vagy valami marketing oka lehet?

Nem is tudom. Nekünk eddig is majdnem minden lemezünkön volt vendég, de értem, mire gondolsz, ez az együttműködés-dolog teljesen elterjedt mostanra. Nem tudom, mi lehet mögötte, de nekem úgy tűnik, – őszintén szólva, ez csak az én elméletem, a saját megfigyelésem – hogy a rock és metal bandák a pop és a hip-hop területéről vették a példát. Ők azok, akik fognak egy előadót, aztán összepárosítják valaki mással, aztán csak úgy felbukkannak egymás dalaiban. És a rajongóknak bejön, mert láthatják a kedvenceiket többféle párosításban. Én egész életemben hip-hop rajongó voltam, és látva ezeket a kooperációkat arra gondoltam: “hogy lehet, hogy mi sosem csinálunk ilyet?” Aztán hirtelen nagyon népszerű lett, és most már mindenféle stílusban művelik. De igazad van, a technológia is segít, mert úgy is lehet együtt dolgozni, hogy nem vagyunk egy helyen. Kreatív szempontból jobb, ha egy szobában vagytok, de ez nem mindig lehetséges. Néha egészen klassz dolgok sülnek ki abból is, ha távolról dolgoztok együtt.  

Két kislemezetek már megjelent, de az új album, az Omens, csak októberben jelenik meg. Ez egy új dolog, hogy ilyen sokáig tart a lemezkiadást előkészíteni?

Hát, József, úgy tűnik, hogy ez lett a lemezkiadás modern módja. Nem tudom, miért van így, hogy milyen piackutatás, algoritmus vagy értékesítési stratégia van mögötte. De a kiadó sokkal jobban ért hozzá, mint én, hogyan kell lemezeket eladni. Manapság így csinálja mindenki, és én nem is bánom. Tetszik, hogy néhány dalt már előre megpörgetünk, és megtudhatjuk, mi a rajongók visszajelzése. Ha már kinn vannak a dalok, felvehetjük őket a koncertprogramba is, még mielőtt a lemez kijönne. Érdekes látni, hogy fogadják az emberek, és talán októberig még fokozza is a várakozást az album iránt.  

markmortonsnowbound.jpg

Mikorra készületetek el az Omens felvételeivel?

Valójában a felvételeket már február végén befejeztük. Aztán a keverés és a mastering is eltartott egy darabig. Pontosan nem is emlékszem, mikor lett jóváhagyva a végső master. Azt mondanám, hogy legalább egy jó hónapig eltartott a keverés és a mastering is. Szóval, nem tudom, pontosan mikorra lett kész a végső verzió, de magát a felvételt februárban fejeztük be.

Ha már a felvételekről van szó, egy helyen vettétek fel, hagyományos stúdióban?

Igen, az Omens albumot a Henson stúdióban vettük fel Los Angelesben. Egy hónapig tartott, és mind együtt voltunk. Az egyik legjobb dolog a lemezzel kapcsolatban, hogy az összes dalt, legalábbis az alapokat úgy vettük fel, hogy egyszerre játszottunk. Mind az öten élőben nyomtuk, beleértve Randy énekét is. Mondhatjuk, hogy a lemezen hallható éneksávok többsége, de biztosan több, mint a fele ezekből az élő felvételekből származik. Szóval igen, egyszerre vettük fel, ugyanabban a helyiségben. Persze néhány dolgot újravettünk, néhányat javítani kellett, rögzítettünk extra sávokat, de a váz minden egyes dal esetén az élő felvételekből jött, és ez tényleg klassz.

lamb-of-god-omens-album-cover.jpg

Már a lemezborítót is megmutattátok, és az órák után visszatért a halott madár motívuma. Van valami plusz jelentése, esetleg rejtett üzenete?

Rengeteg rejtett jelentés van a borítón, és ha alaposan megnézed, tele van apró jelekkel, szimbólumokkal, amik mind mást jelentenek. Hosszasan lehetne erről beszélni. Ismét Ken Adams készítette nekünk, és szerintem nagyon menő lett.

Ha a Lamb of God számára írtok zenét, együtt vagytok Willie-vel, vagy külön dolgoztok, aztán összejöttök később?

Valójában egy kicsit mindegyik. Néha közösen írunk, néha külön dolgozunk a házistúdiónkban és később megmutatjuk egymásnak; attól függ.

Csaknem 20 évig stabil volt a felállásotok, majd Chris kilépett és Art Cruz csatlakozott a zenekarhoz. Az Omens már a második album, amin ő játszik, volt valamilyen hatása a zenétekre?

Szerintem az egyedi játékstílusa az, amit dobosként hozzátesz a zenéhez. Ami a zeneszerzést illeti, a Lamb of God dalait vagy én írom, vagy Willie, tehát ebben nem volt változás. De szerintem Artnak megvan a saját hihetetlen stílusa, és az új albumon már egy kicsit felszabadultabban érezte magát. Az előző, cím nélküli lemezünkön, amin először dolgozott a zenekarral, inkább ragaszkodott a tradicionális hangzásunkhoz. De most úgy érzem, jobban kiteljesedett, és egyénibb stílusban dobolt, aminek nagyon örülök. A játéka magáért beszél.

És Chris-szel kapcsolatban vagy még?

Szoktunk beszélni, igen.

Van egy signature gitárod, a Dominion, ami egy Jackson modell. Milyen pluszt jelent ez számodra? Hogyan lesz valakinek signature gitárja? [Nehezen lefordítható kifejezés, kb. egyedi tervezésű, esetleg saját szériás gitárt jelent.]

Hát, egy signature gitár az igazán klassz dolog. Kiválaszthatod több különféle típusú gitár különböző specifikációit, és olyan kombinációt állíthatsz össze, amilyet csak szeretnél. Az évek során nálam remekül beváltak a Jacksonok, már régóta játszom ilyeneken. Tényleg remek gitárok, szeretek rajtuk játszani.

Vagyis már azelőtt Jacksonokon játszottál, hogy a márka egyik művésze lettél?

Persze, már régóta. Nem kizárólag, de voltak Jacksonjaim, igen.

És most kizárólag csak azt használhatod, mondjuk a videókban? Mennyire van megkötve a kezed?

Semennyire, bármin játszhatok, amin csak szeretnék.

Hány gitárt használsz egy koncerten?

Az mindig a műsortól, a dallistától függ. Különféle hangolásokat alkalmazunk, és mindegyikhez másik gitár kell. A jelenlegi programban háromféle hangolást használok, az ugye 3 gitár, és mindegyikből van egy tartalék is. Tipikusan legalább 6 gitár van velem egy turnén.

Előfordult már, hogy elveszett egy gitárod egy turnén vagy máshol?

Nem, még sosem hagytam el egyet sem.

Mit gondolsz az analóg-vagy-digitális kérdésről? Hogyan viszonyulsz a különféle digitális eszközökhöz és kütyükhöz?

Ez attól függ. Nem vagyok az a fajta, aki azt hangoztatja, hogy minden rossz, ami digitális. Effektekből és hasonlókból inkább analógot szeretek használni, erősítőből pedig a csöves típusokat. Olyanokból van pár kiváló modell, de léteznek például digitális replikák, amiket mindenféle modulokban és hasonlókban lehet használni. Én is használom ezeket különféle célokra, és nagyon jól beválnak. Sokszor remekül helyettesítik egy csöves erősítő hangzását. De az elsődleges választás számomra mindig a csöves erősítő marad, az az ideális opció.

És milyen erősítőket használsz?

Jelenleg Mesa Boogie márkájú csöves erősítőket. Különféle modelleket, újabban a Badlandert, meg persze a Mark IV-est, ami egy korábbi modell, de még mindig használom azt is.

Van veled bármilyen felvevő eszköz, amikor turnén vagy?

Nem, a turnén nincs. Van otthon egy házistúdióm, ami persze nem valami fullos lemezstúdió, de egy kellemes kis műhely, ahol bármilyen demót fel tudok venni bármihez. De a turnéra nem hozok semmi ilyesmit.

A szólóalbumod, az Anesthetic, már 3 éve jelent meg. Egy interjúban azt mondtad, hogy a covid-leállás alatt olyan dalokat is írtál, amik majd egy szólóanyagra kerülnek. Tervezed már a folytatást?

Még nincs terv, nincs mit bejelentenem. De nagyon várom már, hogy egy új szólóalbumot készíthessek, és remélem, hamarosan lehetőségem lesz rá. Folyamatosan új zenéken dolgozom, és ezek egy része biztosan egy szólólemezen végzi majd. Szóval minden igaz, de egyelőre semmi pontosabbat nem tudok mondani.

Chester Bennington egyik legutolsó szereplése éppen a te albumodon volt. Van ennek valami különleges jelentése számodra?

Ez a dal, és az, hogy Chesterrel dolgoztam, igazán különleges számomra. A közös munka úgy maradt meg az emlékeimben, hogy milyen jó hangulatú és szórakoztató volt vele. Megtiszteltetés volt a közös kreatív munka, hálás vagyok, hogy lehetőségem volt rá. Igen, az a dal valóban különleges nekem.

Mennyire szoktál előre tervezni? Hamarosan indul a turné, októberben kijön az album is, amit gondolom, egy még hosszabb turné követ majd. Meddig van tele a naptárad?

Az év végéig. Már egyeztetünk a jövő évről is, de amennyire én tudom, még csak az év végéig vagyok foglalt. Még nem tudom pontosan, mit csinálunk jövőre, de jó sok mindent, az biztos. 

Lamb Of God Hivatalos / Lamb Of God Facebook

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr4917901745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum