A forgatókönyvet jól ismerjük; az underground egyes elágazásaiban évek – jelen esetben évtizedek – óta aktív zenészek a komfortzónájukból némiképp kilépve egy másik alirányzatban próbálják ki magukat. A név tehát új, a mögötte álló alkotók ellenben más szegmensekből ismerős figurák. A Morgh soraiban a nyírségi sludge/stoner/death förmedvény, a Drow frontembere, Szabó Szabolcs és a hasonlóan napfényes muzsikában utazó néhai Nadir két ritmusfelelőse, a dobos Fekete Szabolcs, illetve a basszusgitáros Gál Ferenc egyesítették erőiket.
Nyilvánvalóan régi ismeretségről van szó, 2014-ben Khil címmel meg is jelent egy megosztott Drow/Nadir kiadvány. A választott új irány pedig a black metal. A Morgh életre hívásának dátuma 2023 volt, a Malum című felvétel a trió első anyaga.
A demo (EP/kislemez) digitális formában a tavalyi év végén jelent meg, azaz vált ingyenesen letölthetővé a vonatkozó Bandcamp oldalról. A limitált fizikai megjelenés pedig a Fekete Terror Productions-nek köszönhető. A kiadó mögött álló Dudás Attila a kazetta formátum elkötelezett híveként a lehetőségekhez képest mindig igyekszik valami extrával előállni.
A Gire hanghordozója esetében említettem a teljes felületén nyomott kazettatestet, most pedig a kazetta egyik oldala fekete, még a másik ezüstszürke. Sokak szemében ezek jelentéktelen dolgok, de a kazetták gyűjtői minden bizonnyal hozzám hasonlóan díjazzák az efféle „apróságokat”. A borító nem adagolja nagy kanállal a háttérinfókat, csak az elkerülhetetlenül szükséges tudnivalók olvashatók a panel belső oldalán. Hiányérzete még sincs az embernek, mivel a földalatti színtér legmélyebben fekvő tárnáinak oldalágaiban járunk.
Az alig negyedórás kinyilatkoztatás egy introt és három tételt tartalmaz – a műsor a kazetta mindkét oldalán ugyanaz. A Morgh a black metalhoz elsősorban mint zenei irányzathoz közelít, tehát nem necro vagy raw címkékkel illethető, és az attitűdre koncentráló alibi muzsikálásról van szó. A domináns fekete fém mellett a címadó szerzeményben death metalos elemek is akadnak. A demo fogalma a mai undergroundban már csak a megfelelő helyeken ismert, de három szerzemény továbbra is elég ahhoz, hogy a formáció felskiccelje a jövőbeni célkitűzéseit – bár nem tudom, hogy a Morgh esetében léteznek-e ilyenek, vagy a résztvevők eleve csak ezt a negyedórás anyagot tervezték.
Már a hangulatos Intro utáni Vulnera nyilvánvalóvá teszi, hogy a cél a ’90-es évek közepe miliőjének megidézése volt, ez pedig csak a fundamentum, a felépítmény meg sem kíséreli, hogy a megszólalás erőltetetten archaikus legyen. A felvétel a dobos Szabolcs házi stúdiójában tiszta, áttekinthető hangképet kapott. A dalszövegeket ugyan nem mellékelték, de a magyar nyelvű szitkok többnyire kivehetők - a narrációk kapcsán az érthetőség mint probléma fel sem merül. A lendületes Bellum esetében kiemelést érdemelnek az ötletes váltások és a középrészben hallható többszólamú kántálás. Zabolátlan, de változatos tempójú black metal, teátrális jegyekkel. Az egyes szerzeményeket egyébként hangulatos átkötőkkel fűzték egybe. A Malum című záró darab a felvétel azon epizódja, melyen tapinthatók a death metal jegyei, elsősorban a kalapáló dobok, és az entombedes döngölés révén, melyet oda-vissza váltogatnak a sodró black metallal.
2024-es anyag létére ez a kazetta formai és tartalmi szempontból egyaránt jól sikerült múltidézés. Ha 1995-ben járnánk, lemezérettnek minősíthetném a formációt. Mivel azonban a kifejezés jó ideje értelmét vesztette, így a magam részéről csak annyit tennék hozzá a dologhoz, hogy a hazai színtér elkötelezett hívei megszólítva érezhetik magukat a Morgh demója által. Kontakt: feketeterrorzine@gmail.com