A black metal artisztikus, atmoszférikus, és folkos elemekben is gazdag válfaját művelő skót Saor két éven belül másodszor járt hazánkban, és mindkét alkalommal a Dürer Kertben játszott. 2024 novemberében a nagytermet vette be Andy Marshall egyszemélyes – a koncertekre értelemszerűen teljes zenekari felállásúvá bővülő – projektje, mégpedig a dupla bulit abszolváló Thy Catafalque vendégeként. Emellett a Saor új album megjelenésére készül, az Amidst the Ruins felvezetése már meg is kezdődött. Andyvel többek között erről is beszélgettünk a fellépést megelőző órákban.
Másodszor jársz Magyarországon, és az előző alkalommal is a Dürer Kertben léptél fel. Vannak-e emlékeid a múltkori koncertről?
Andy: Emlékszem a helyre, elég korán érkeztünk. A belvárosból taxiztunk oda, de akkor a belvárosnak egy másik részén voltunk, úgyhogy nem láttam túl sokat belőle. Ma délelőtt tettünk is róla, hogy sok különböző nevezetes helyet járjunk be, és holnapi napot szintén erre fogjuk szánni. A hely, amennyire emlékszem, igen megnyerő volt, profi és modern. Ráadásul remek közönséget sikerült kifognunk. Mivel előzenekarként játszottunk, negyven perc állt rendelkezésünkre, ezzel együtt szép emlékeim vannak a koncertről, és a közönségről is. Ma, ha jól tudom, a nagyteremben leszünk, merthogy a múltkor a kicsiben voltunk. Várom is az estét!
A Thy Catafalque vendégeként játszol ma. Ismered a formációt, illetve magát Kátai Tamást? Már csak azért is kérdezem, mert ugyanannál a kiadónál vagytok.
Andy: Soha nem találkoztunk, online sem érintkeztünk. A zenéjét viszont néhány éve már ismerem, főleg miután a Season Of Misthez szerződtem. Alaposabban meghallgattam, és csodálatosnak találom. Nagyon avantgárd, nagyon eltér a szokványostól, de ez is tetszik benne.
Hogyan jött a meghívás a ma esti Thy Catafalque koncertre?
Andy: Jött egy e-mail (nevet)... Joe, a menedzserünk szólt, hogy kaptunk egy felkérést, hogy játsszunk vendégként. El is fogadtuk, mert a zenéjük nagyszerű, én pedig örömmel vállaltam el a fellépést.
Bár Tamással nem vagytok személyes ismerősök, mint kiderült, azt talán tudod, hogy hosszú ideig Skóciában élt.
Andy: Igen, ezt tudom. A Metal Archiveson találtam az információt, amikor utánanéztem. Átböngésztem a diszkográfiát, és megláttam, hogy Edinburghban élt. Az nem derült ki, hogy tanult vagy dolgozott ott, csak az, hogy egy ideig Edinburghban élt.
Az új Saor album 2025 februárjában jelenik meg. Miért épp a címadó Amidst the Runist választottad étvágygerjesztőként?
Andy: A lemezen hosszabb dalok szerepelnek majd. Be fogunk mutatni róla még egy számot, egy rövidebbet. Szóval a többi dal hosszabb, és úgy gondoltam, ez az arany középút a túlzott rövidség és a terjengősség között, miközben az album valamennyi elemét és hangzásbeli részletét felvonultatom. Ráadásul igen erősnek érzem a dalt, ezért is választottam első ízelítőnek. Meg azért is, mert a címe szerencsés módon egybeesik az album címével.
Az aktuális hangulatod, netán az adott lemez koncepciója határozza meg, hogy a hosszabb vagy a rövidebb szerzemények kerülnek túlsúlyba?
Andy: Nálam ez elég spontán módon alakul. Valóban sokat számít, hogy milyen hangulatban vagyok, milyen érzések kavarognak bennem, vagy mit hallgatok éppen, vagyis mi az, ami megihlet és hatást gyakorol rám. Az előző album kimondottan tömörre sikerült, lényegesen rövidebbek voltak azok a számok. Addigra négy lemezt készítettem már, amelyeken minden szám tíz perc feletti volt, és úgy voltam vele, hogy megpróbálkoznék valami kompaktabbal, kicsit rövidebbel. Örülök, hogy így döntöttem, mert az anyag (Origins) egyedülálló a diszkográfiában, az új albumon viszont, mondhatni, visszakanyarodtam a zenekar régisulis gyökereihez. Ez természetes módon történt, és végül öt dalt írtam a lemezre. Egy órányi terjedelemben, de csak öt számot.
Kaledóniai metalnak nevezed a zenédet. A formációd neve skót gael nyelvű, egyes dalaidnak szintén skót gael nyelvű címet adtál. Széles körben használatos a nyelv Skóciában az angol mellett?
Andy: Nem használatos széles körben, még csak nem is a második legelterjedtebb nyelv Skóciában. Kimondottan kisebbségi nyelv, leginkább a Skót-felföldön és a szigeteken beszélik, de ott fent is csak bizonyos területeken. Én sem beszélem, egyszerűen tetszik a nyelv, úgy gondolom, igen fontos része a skót identitásnak. Szóval csodálom a nyelvet, még ha nem is beszélem, és általánosságban jól illik a zenekar koncepciójához és szövegtémáihoz.
Amikor Európában turnézol, milyenek a tapasztalataid a népek önazonosságának – hagyományok, történelem – fontosságát tekintve?
Andy: Nagyon fontosnak látom, elvégre ez adja egy ország identitását. Budapesten is az itteni történelmet és a kultúrát akarja megismerni az ember. Én sem olyan helyekre akarok eljutni, amelyek mindenütt ugyanolyanok. Örülök, ha ide jöhetek, mert az itteni kultúra teljesen más, mint a skót. Szeretek Európában utazgatni, látni a történelmi emlékhelyeket, megkóstolni a helyi ételeket-italokat, és hallgatni a nyelveket. Minden ország egyedi, és számomra fontos, hogy az országok megőrizzék a markáns önazonosságukat. Őrzik is, legalábbis Európában.
Úgy veszem észre, hogy a történelem mellett a természethez is vonzódsz, és merítesz belőle ihletet a szövegeidhez. Valóban így van?
Andy: Igen. Nem vagyok hippi (nevet), de szeretek a hegyekben kirándulni, vagy, ha úgy tetszik, hegyet mászni, és Skóciában rengeteg hegy van. Szóval szeretek a hegyekben kirándulni, kempingezni, egyáltalán kint lenni a szabadban. Imádok az erdőben kempingezni, elmerülni a csendben. Nekem ez ad örömöt, a forgalmas nagyvárosokat nem kedvelem. Ami azt illeti, ma Budapest sem volt kimondottan forgalmas. Edinburgh ezzel szemben eszméletlenül zsúfolt. Magától értetődő módon vonzódom a természethez, szeretek időt tölteni a természetben. De hát az embernek néha szüksége is van a kikapcsolódásra, a nyugalomra, a friss levegőre, meg arra, hogy csodálja a tájakat. Nekem ez különösen fontos, a zenémre is óriási hatással van.
Azért is kérdezem, mert a Saor lemezborítókon, na meg az Amidst the Ruinshoz készült videóban is különböző természeti tájak láthatóak.
Andy: Edinburgh-t és Glasgow-t az építészete és a történelme miatt mondanám jó helynek. Sok turistát is vonzanak, főleg Edinburgh. Glasgow inkább a munkásosztály városa, és mint ilyen kevésbé csilivili, de ezzel sincs gond. Én magam is közel lakom Glasgowhoz. Úgy gondolom, egy nap elég idő ahhoz, hogy mindent megnézz ezekben a városokban. Utána érdemes autóba szállni, és felmenni északra, hogy gyönyörködhess a csodálatos ottani vidékekben. Glasgowból másfél órányi útról van szó, de még egy óra sem kell ahhoz, hogy szép természeti tájakra, hegyekbe és erdőkbe érj a semmi közepén. És minél északabbra tartasz, annál lenyűgözőbb lesz az egész. Felautózhatsz egészen Skye-ig, Észak-Skóciába, ahol egymést érik ilyen nagyszerű helyek. Szóval mindenképpen azt ajánlom, hogy szakadj ki a városokból, és vidékre látogass el, mert ott vár csak az igazán pompás látvány. Én is abból merítek ihletet, nem pedig a városokból. Ennek persze megvan az eszképista oldala is: kivonulok a természetbe, és magam mögött hagyom a városi életet.
Az Egyesült Királyság, illetve azon belül Skócia zenei életét tekintve feltűnt, hogy jó néhány különleges koncertet vagy fesztivált kimondottan nehezen megközelíthető térségben tartanak. Létezhet erre valami észszerű magyarázat?
Andy: A legrosszabbtól kérdezed. Hogy őszinte legyek, nem érdeklődöm az Egyesült Királyság vagy Skócia színtere iránt, nem is tudok róla semmit. Egyszerűen csak zenét írok, és játszom. Szerintem amúgy is inkább vagyunk európai, mint Egyesült Királyságbeli zenekar, mivel Európában lényegesen többet játszunk, mint az Egyesült Királyságban. Szóval nem vagyok naprakész az Egyesült Királyság vagy Skócia színterét illetően, ezt a projektet sem tartom a részének. Skót vonatkozása persze van, skót témákat dolgoz fel, a színtérhez azonban nem kötődik. A fesztiválok közül sem ismerek túl sokat. Az Egyesült Királyságban inkább önálló koncerteket próbálunk szervezni klubokban. Fesztiválokon nemigen játszunk, összesen talán egyszer vagy kétszer fordult elő eddig (nevet).
Jelent-e a Brexit bármilyen nehézséget számodra, ami az európai turnézást illeti?
Andy: Nem. Kell egy pecsét az útlevélbe, és kész (nevet). Azt hiszem, 2025-től már szükség lesz vízumra, de azt is hat euróért lehet megkapni két évre, szóval nem nagy ügy. Amikor kiléptünk az EU-ból, sokan károgtak arról, hogy ez-az muszáj lesz, meg hogy nem lehet majd turnézni, de soha nem ütköztünk akadályokba. Most is csak egy másik sorba kell beállnunk a reptéren (nevet). Közúton talán problémásabb az ügy. Ha busszal vagy mikrobusszal utazunk, akkor szükséges egy lista a cuccainkról, meg efféle marhaságok, de szerintem ez nem a Brexitnek tudható be. Úgy gondolom, általában ez volt a helyzet pusztán azért, mert Egyesült Királyságbeliek vagyunk. Úgyhogy nem látok lényegi különbséget.
Kikből áll a Saor jelenlegi turnéfelállása?
Andy: Itt van gitárosként Martin (Rennie) barátom Skóciából, aki ráadásul igen közel lakik hozzám, és Nico (Nicolas Bise) Svájcból. Utóbbi egy másik csapatban, a Svájcban igen népszerű, Cân Barddban nevű atmoszférikus black metal bandában is zenél. Ella (Zlotos) Németországból dudán és fuvolán játszik, na meg vokálozik is. A dobos, Carlos (Vivas) pedig spanyol. Hát, ennyire európai a tagságunk. Mindannyian imádják játszani a dalokat, és hatalmas átéléssel zenélnek, ráadásul így több nyelven is van fordítóm, ami nagyon is kapóra jön (nevet). Remek társaság ez. Csupa kiváló profi, és jó fej ember.
Néhány 2024-es koncerten teljes egészében eljátszottátok az Aura albumot. Azon túlmenően, hogy tíz évvel ezelőtt jelent meg az anyag, milyen különleges jelentőséggel bír a Saor pályáját tekintve?
Andy: Azt hiszem, mindmáig ez a zenekar legnépszerűbb albuma. Komoly feltűnést keltett 2014-ben, és hamar híre ment az atmoszférikus black metal irányzaton belül. Szélesebbre tárta előttünk a kapukat: jóval több felkérést kaptunk, és ekkor kezdtük komolyabban venni a koncertezést. Rengeteg rajongót nyertünk így. Ez a lemez indította el a zenekart azon az úton, amelyen eljutottunk a mába. Én személy szerint úgy gondolom, hogy az Aura szerzeményei ott vannak a legjobb dalaink között, a megszólalás és a hangszeres játék viszont nagyon nem tetszik rajta. Nem tetszik és kész. Talán csak azért van ez, mert régi a lemez, és minden művész úgy akarja feljavítani a korai anyagait, hogy újból felveszi azokat. Ezzel viszont nagyrészt odalesz a varázslat. Az Aura ugyanis egy rendkívül spontán album volt. Nem szól kristálytisztán, de az emberek alighanem éppen a csiszolatlan mivolta miatt kedvelik. Szóval vitán felül igen fontos helyet tölt be a diszkorgáfiánkban. Mint mondtam, sok lehetőséget teremtett számunkra, hogy az EU-ban, Amerikában, és máshol is koncertezhessünk. Fontos album, de nem a személyes kedvencem. Tudom viszont, hogy sokaknak éppen ez a kedvence, sőt van, akinek csak ez az albumunk tetszik (nevet).
A ma este viszont nem kizárólag az Auráról szól, igaz?
Andy: Nem, ma este az új albumról is fogunk játszani ezt-azt.
Az Aura előtt, 2012-ben kijött a Roots című album, eredetileg még Ârsaidh néven. Miért változtattad meg?
Andy: Már nem tetszett. Én választottam a nevet, de leírva már nem tetszett. Aztán egy sor különböző cégen keresztül próbáltam terjeszteni a lemezt, és rengeteg problémát okozott az az ékezet az “a” betűn, én pedig túlságosan lusta voltam ahhoz, hogy ezzel foglalkozzak. Amikor már csak a kínszenvedés volt vele, akkor váltottam Saorra. Egyszerű, figyelemfelkeltő név, és persze új logó is készült hozzá, amely szerintem védjegye lett a zenekarnak. A borító is szépre sikerült. Szóval leginkább a személyes preferenciám miatt alakult így. Az az érdekes, hogy amikor a Roots elkészült, nem gondoltam volna, hogy bárkit is érdekelni fog a névváltás. Ehhez képest volt, aki szabályosan kiakadt miatta, miközben azt sem sejtettem, hogy vannak-e egyáltalán rajongóink, márpedig voltak. Mára az emberek kiegyeztek a Saor névvel. Az újbóli kiadás a német Northern Silence-hez fűződik, majd a Season Of Mist ismét megjelentette. A későbbi Guardians albumot újrakevertük és újra mastereltettük, majd az Aurát is újra kihoztuk a Season Of Mistnél. Eredetileg ezek a Northern Silence-nél jelentek meg.
Fotók: Bands Through The Lens
“We’re more a European band than a UK band because we play Europe way more” – interview with Andy Marshall (Saor)
Saor from Scotland, representing artistic and atmospheric black metal that is rich in folk elements, visited Hungary for the second time in two years, and both times they played in the Dürer Kert. In November 2024, Andy Marshall's one-man project – which, of course, expands to a full band line-up for the concerts – took over the large hall as a special guest of Thy Catafalque on the first night of their double party. In addition, Saor are preparing for the release of a new album, Amidst the Ruins, the promotion campaign to which has already begun. We spoke to Andy about this and more in the hours before the event.
It’s your second time in Hungary and you are going to play at Dürer Kert again. How do you remember your previous show?
Andy: I remember the venue ‘cause we arrived very early. We took a taxi from the city center but we were in a different part of the city center the last time, so we didn’t get to see it much. This morning we made sure we’ve seen quite a lot of tourist areas and we’re going tomorrow as well. I remember the venue was really cool, a really professional and modern venue. And we had a great crowd. We were a support act so we only had maybe forty minutes but I remember it being really cool and the crowd’s been really cool. I think we’re playing the bigger hall today ‘cause we played the small venue. So I’m really looking forward to playing tonight.
You are going to play as a special guest of Thy Catafalque. Do you know them and Tamás Kátai? You are on the same record label.
Andy: I’ve never met him, ever. And I’ve never spoken to him online. But I do know the music for a few years now, especially since joining Season Of Mist. I checked his music out and I thought it was really amazing stuff. Very avant-garde, very different but I really liked that.
How did you get invited to tonight’s Thy Catafalque show?
Andy: I got an e-mail (laughs)... Joe, our manager said they’d offered the guest slot for the show. I thought yeah, great, their music’s great and I’m very happy to come and play the show.
Although, as it turned out, you don’t know Tamás, you probably header that he’d lived in Scotland for quite a long time.
Andy: Yeah, I knew that. I knew that through Metal Archives when I was checking them out. I was checking the discography and I saw that he was in Edinburgh. But I don’t know if he was studying or working there, I just know he went to Edinburgh for a while.
The new Saor album is coming out in February 2025. Why did you choose the title track, Amidst the Ruins, as the first single?
Andy: On the album, there’s longer songs. We’re going to release another single as well from the album which is a shorter song. But the other songs are long and I thought that was the happy medium between not being too long and not being too short and it showcases all the elements of the album, all the different sounds. And I think it’s a really strong track so that’s why I chose that as the lead single. Also, the title of the song is the same as the album so that’s going to work out quite well.
Does it depend on your mood or on the concept of the album whether the songs are mostly long or short?
Andy: It’s pretty much spontaneous. I agree, it depends on your mood and how you’re feeling and what you’re listening to at the time and what’s inspiring you and what your influences are. The previous album (Origins) was somewhat short, the songs were a lot shorter. I’d done four albums up to that point and all the songs were over ten minutes long on each album. I thought I wanted to try something a little bit more compact, a little bit shorter. I’m glad I did that because it’s something different in the discography but with the new album, I kind of went back to the old school roots of the band. It just naturally happened that I ended up writing five songs and an hour long album but with only five songs.
You refer to your music as Caledonian metal. The name of the band is in Scottish Gaelic and some of your song titles are in Scottish Gaelic as well. Is that a commonly used language in Scotland, besides English?
Andy: No, it's not commonly used, it’s not even the second biggest language spoken in Scotland. It’s a very minority language, mainly spoken in the Highland and on the islands, and even then it’s certain areas up there that speak Gaelic. I don’t speak it, I just like the language and I think it’s a very important part of Scottish identity. I’m just an admirer of the language, I can’t speak it but it kind of fits into the overall theme of the band and our themes.
When you tour Europe, what is your experience of the importance of people's identity, traditions and history?
Andy: It’s very important because that’s the country’s identity. If you travel to Budapest, you want to see the history and the culture and I don’t want to go somewhere where it’s all the same. It’s nice to come here, it’s a very different culture to Scotland. And I like to travel around Europe, seeing different historical things, tasting local foods and drinks, hearing the language. Every country is unique and it’s very important that the countries maintain a strong identity and they do, in Europe at least.
The way I see it, you are very much attracted to and inspired by nature besides history. Is that correct?
Andy: Yeah, not in any hippie way (laughs), but I like hill-waking or mountain-climbing if you want to call it that, and there are a lot of hills in Scotland. So I like hill-walking, camping, being outdoors. Even camping in forests, just listening to the silence. It just feels right to be there, I’m not a big fan of huge, busy cities. Actually, Budapest wasn’t too busy today. Not like Edinburgh which is crazy busy. I’m naturally attracted to nature, I like to spend time in nature. You need a break sometimes, you need that quiet, you need fresh air and to admire the landscapes. That’s very important, especially for me, it’s a huge influence on the music.
I’m asking because the Saor album covers depict different landscapes, and so does the Amidst the Ruins video.
Andy: Edinburgh and Glasgow are really nice places for the architecture and history. It’s touristy, especially Edinburgh. Glasgow is more a working class kind of city and is a bit more rough around the edges which is cool. I’m really close to Glasgow, that’s where I stay. I think a day in these places is enough time to check everything out. After that, get a car, just drive North and go experience the amazing landscapes we have. From Glasgow, you can drive one hour and a half and not even an hour and you’re in the middle of nowhere with mountains, forests and beautiful nature. And the further you keep going North the more epic it keeps getting. You can go up to Skye, to the North of Scotland and go to all these cool places. So I really recommend getting to the cities and going to the more rural areas because that’s where all the amazing scenery is. That’s where I take inspiration from, I don’t take inspiration from cities. There’s the aspect of escapism as well, going to nature and escaping the city life.
I noticed that a lot of special shows and festivals in the United Kingdom take place in rather remote areas. Is there any particular reason for that?
Andy: I'm the worst person to ask about the scene. I take no interest, or I don't know anything about the UK or Scottish scene to be fair. I just write my music and play it. I would also say we are more a European band than a UK band, because we play Europe way more than the UK, so I don't really keep up to date with the scenes. I don't really see this project as being part of the UK or Scottish scene. I think we're obviously a Scottish project, and it's all about Scotland, but I really don't see it as part of a scene. And I don't really know many festivals. When we play the UK, we generally try and just play our own club shows. We don't really play a lot of festivals in the UK. Maybe played one or two in the past (laughs).
Speaking of touring, is it any more difficult for you to tour Europe since Brexit?
Andy: No, no difference. We get a stamp on our passport (laughs). That changes in 2025, I think we have to pay a visa. It's six Euros for two years. It's not really a big deal. I heard all the doom and gloom when we left the EU, that we're going to have to do this, and you can't tour, and it's never had any issue. It's just the same, but you have to go to a different line at the airport (laughs). No difference. If we were going by road, maybe. If we were going by road and traveling with a bus or a van, then you'd have to have the list of your items and all that kind of shit, but I don't believe Brexit is to blame for that. I think just in general that was always the case, just coming from the UK. But yeah, no real differences, really, from what I can see.
Who is playing with you in the touring line-up?
Andy: We have my friend Martin (Rennie), who's playing guitar. He’s from Scotland, he lives quite close to me. We've got Nico (Nicolas Bise) on guitar, who's from Switzerland. He plays in another band called Cân Bard. They're a very popular atmospheric black metal band from Switzerland. We have Ella (Zlotos) on the bagpipes, and the tin whistles, and the female vocals, and she's from Germany. And we have Carlos (Vivas), who's the drummer, and he's from Spain. So we have a very European line-up. These guys love playing the songs, and are very passionate about playing the songs, and it's very good for me because it means I have different language translators with me (laughs). So it's quite handy. But it's a great group of people, and they're all very professional and very cool people.
In 2024, you played a few shows here and there where you performed the Aura album in full. What is the special meaning of that album in Saor’s career, besides its 10th anniversary?
Andy: I guess Aura was the album that was, well, maybe to this day, the most popular album by the band, and it really gained a lot of attraction. It went quite viral within the atmospheric black metal genre back in 2014, and it opened a lot more opportunities for us. We got a lot more gig offers, and that's when we started to take the live stuff a bit more seriously, and we gained a lot of fans through that, and I would say that was the kickstart to the band to where we are now. Personally, I think the songs in Aura are some of the best, but I really, really don't like the album, the production, or the playing on it. I don't like it. It's maybe just because it's an old album, and every artist wants to re-record their old stuff to make it better. By doing that, I think you can probably lose a little bit of the magic, because it was a very spontaneous album, and it's not a crystal clear production, and I think people like that, the rough edginess of it. So yeah, it's obviously a very important album in the discography. As I said, the one album that really opened many doors for the band to go and play in the EU, and play in America, and all of the other places. So yeah, it's an important album, but personally not my favorite album, but I know a lot of people, that's their favorite Saor album. Some people even just like that album, and none of the other albums (laughs).
Tonight is not about the Aura album you're in for, right?
Andy: Nope. We're gonna be playing some new stuff tonight, from the new album.
And before the Aura album, you had a first one in 2012, under the name Ârsaidh. Why did you have to change that name?
Andy: I just didn't like it. I chose the name, and then I just didn't like it on paper. And also, I was trying to distribute the album on a lot of different sites, and it's got an accent on the A, and it caused a lot of issues, and I was just too lazy. Yeah, this was a bit of a pain in the ass, so I just changed it to Saor. I thought, that's simple, it's eye-catching, and, obviously, it's got the new logo made, and that's very iconic now, I think, for the band, with the beautiful art on it. So yeah, it was mainly just a personal preference. And it was funny, because when I did Roots, the first album, I didn't think anyone would care that I changed the name, but people genuinely did care, and they were a bit pissed off at the start, ‘cause I didn't think we had any fans, but apparently we did. But people are cool now with the band being Saor. The album got released on Northern Silence from Germany, then it got re-released on Season Of Mist, and we remastered and remixed Guardians, a later album, and re-released it on Season Of Mist, and Aura was remastered on Season Of Mist, and they were all originally on Northern Silence.
Photos: Bands Through The Lens