Amati, Jolana, Musima, Regent és Vermona – ha ezek a kifejezések mondanak neked valamit, minden bizonnyal nem ebben az évezredben kezdted a metalkodást, illetve, azaz épp emiatt jelen kiadványnak te vagy a célközönsége. A Metal Ör Die Records friss portékája közel négy évtizeddel ezelőttre repíti vissza a hallgatót, abba az időszakba, amikor a fenti nevek egy kezdő hazai zenésznek a technikai háttér csúcsát jelentették.
Arról a korszakról van szó, amikor felvarrók hiányában minden második farmermellény tulajdonosa a kék golyóstollával és a fater műhelyéből elcsent szegecsekkel ékesítette ruházatát. Konkrétan 1986-ról, a thrash metal egyik legjobb évéről beszélünk. Master of Puppets, Reign in Blood, Peace Sells…, Pleasure to Kill, Eternal Devastation, Obsessed by Cruelty, Morbid Visions, Beyond the Gates, ugyebár. Itthon meg Totális Metal címmel megjelent az első heavy metal nagylemez. A hammeres Lacik által hangoztatott négy éves fáziskésésben a korabeli politikai helyzet is vastagon benne volt.
A paneltömbök körüli garázssorokon nálunk is zajongtak olyan fiatalok, akik már ebben az évben is thrash-ben utaztak, csak az esetek jelentős részében normális, azaz stúdióbeli felvételek készítésére nem volt lehetőségük. Azt könnyen ki tudjuk deríteni, hogy melyik volt az első hivatalos hazai thrash lemez, ahogy az sem okozhat különösebb gondot, hogy a legkorábbi magyar death metal nagylemezre (műsoros kazettára) mutassunk, netán metal vonalról megnevezzük a legelső hazai koncertlemezt. Az viszont már lehetetlen lenne tisztázni, hogy magyar földön elsőként ki játszott thrash metalt, netán melyik zenekar volt az első, aki a zsánerben demo felvételig is jutott.
Ahogy a kiadó is írja, a Sátán Metál bizonyosan nem az első hazai thrash metal felvétel, ugyanis a miskolci Atomic már 1985-ben (!!!) is rögzített egy demót. Illesse a cím az Atomicot, a Moby Dicket vagy a gyöngyösi Beyondot, a lényeg, hogy a korabeli fiatal zenészek a nemzetközi áramlatokkal szinkronban kezdték a thrasherkedést.
A szemfülesebbeknek a Sátán Metál (Demo 1986) címmel megjelent felvétel nem lesz teljesen új. CD formátumban kétségtelenül az, de az egri kiadó néhány éve, erősen limitált példányszámban, kazettán már megjelentette azt, ahogy 7”-es vinylen egy két dalos kivonat is készült az anyagból. A digitális formában március közepétől elérhető, CD-n pedig a bolondok napjára várható kiadvány egy közel háromnegyed órás felvétel – a zenekarvezető Szilágyi Tamás gitáros/énekes minden bizonnyal évtizedeken keresztül egy 90 perces Polimer kazetta egyik oldalán őrizgette azt.
A kiadvány a 2019-es kazetta változathoz képest kapott egy új borítót, hátterében B.-A.-Z. megye térképével, hiszen B.-A.-Z. Area Thrash Metalról van szó! A fenti sorokból remélhetőleg anélkül is kitűnt, hogy nyomatékosan felhívnám rá a figyelmet, miszerint itt egy házi körülmények között készített, majdnem négy évtizeddel ezelőtti felvételről van szó. A hanganyaghoz mai füllel csak ennek tudatában érdemes közelíteni. Ha a poénosra vett borító nem csal – és ugyan miért is tenné – a srácok nem fárasztották magukat a miskolci Győri kapu környékén lévő Kőporos Stúdióban rögzített szalag masterelésével. Utómunka tehát nincs, zsigeri, őszinte és naiv, black metalba oltott thrash annál inkább.
Ha már amúgy is az Atomicról van szó, az ekkoriban Brutál néven futó Tomi által jegyzett magyar nyelvű szövegek a szokásos metal/sátán témakörök mellett a korszellemnek megfelelően több dalban is érintik az épp napirenden lévő atomkorszakot. A Possessed: Seven Churches-e után és a Scream, Bloody, Gore előtt egy-egy esztendővel, Miskolcon előállni egy Death Metal című dallal – na, ez a nem semmi. A booklethez amúgy még a korabeli kéziratok is előkerültek valamelyik fiók mélyéről. Az Atomic négyese feltehetően ebben az időszakban ismerkedett a hangszerekkel, demo felvételhez képest mégis egyben van a cucc. A kvartett tagjai ezekben a hónapokban szigorú Kreator/Slayer/Possessed diétán lehettek, ugyanis leginkább ezen bandák kora(bel)i dolgai köszönnek vissza a blackes thrash metal szerzeményekben.
Az egri MÖD Records küldetésének tekinti a hazai extrém metal ősi darabjainak exhumálását, János annak idején is ezzel a céllal hívta életre a kiadó elődjét. Hogy csak az Atomic-nál maradjunk, ahonnan a Sátán Metál (Demo 1986) jön, ott minden bizonnyal akadnak még CD kiadásra érdemes demo felvételek. Elég, ha személyes kedvencemet a Who Hasn’t Been Back-et vagy az Everything For The Nothing szalagot említem. Ha a CD megjelenéséig nem bírod kivárni a bolondok napját, akkor fent meghallgathatod. A gyűjtők részére egy limitált fizikai verzió is készülőfélben van, melynek részletei egyelőre nem ismertek, maga a háromszáz példányban megjelenő CD pedig már előrendelhető: metalordierex@yahoo.com