A mukbang szó a koreai mok-da (먹다, enni”) és bang-szong (방송, „közvetítés”) szavak összevonásából származik, amit nagyjából "evés közvetítésnek" lehetne lefordítani. A mukbang azzal a céllal indult el a 2010-es évek elején, hogy szórakoztatva kapcsolódjon az online közönséggel, különösen azokkal, akik egyedül érzik magukat étkezés közben. Az első mukbang közvetítések 2014-ben az afreecaTV platformon jelentek meg, ahol a főként civil műsorvezetők különféle ételeket ettek a kamera előtt, miközben beszélgettek a nézőikkel.
A mukbang gyors népszerűsége mögött több tényező áll. Mint az köztudott, a koreai társadalom nagy hangsúlyt fektet az étkezés közösségi jellegére, így sokan tudtak kapcsolódni ahhoz az igényhez, hogy az online térben is átélhető legyen ez az élmény (személyes társaság híján). Másfelől a mukbang egyfajta válaszként is értelmezhető a koreai urbanizációra, ami csak még tovább mélyítette az egyébként is növekvő számú, egyedül élő emberek magányát.
A műfajt az tette különösen érdekessé szélesebb közönség számára, hogy a közvetítők gyakran extrém mennyiségű vagy különleges ételeket ettek, ami egyrészt vizuális élvezetet nyújtott, de ami ennél is meghatározóbb, kielégítette az emberek az "élményszerű étkezés" iránti vágyát is. Ez a fogalom pszichológiai jelenségként szoros összefüggésben áll a társas interakciók és a közvetített élmények megélésével, a kutatások szerint az emberek egyre inkább hajlamosak virtuális kapcsolódásra, így nemcsak szórakozást, hanem érzelmi kielégülést is találnak a videós étkezési élményekben.
A mukbang műfaja gyorsan kinőtte Koreát, és világszerte elterjedt a YouTube és más közösségi platformok révén. A tartalom egyfajta trenddé vált, kezdetben Ázsiában, majd később az Egyesült Államokban és Európában is. A nemzetközi közönség számára elsősorban az extrém, különleges ételek és az egyedi étkezési szokások váltak izgalmassá. A globális népszerűség azonban új, korábban kevésbé érintett kérdéseket is beemelt a diskurzusba. Az egészségtelen étkezési szokások, a nagy mennyiségű étel elfogyasztásával járó esetleges pazarlás, valamint a túlzó kalóriabevitel egészségkárosító hatásai okán kritikák is felmerültek.
Napjainkban a mukbang új irányokat vesz, folyamatosan alakul az aktuális trendeknek megfelelően. Egyre több alkotó választja az egészséges ételekre vagy vegán étrendre koncentráló tartalmakat, de egyre gyakoribb az is, hogy a tartalomgyártók a mukbangot más típusú tartalmakkal, például ASMR-ral (Autonomous Sensory Meridian Response - olyan hanghatások, melyek kellemes érzést keltenek a nézőben/hallgatóban) kombinálják, amely szintén nagy népszerűségnek örvend. A koreai mukbang mostanra olyannyira kinőtte magát, hogy a videósok számára ez már nem csupán szórakozás, mint a kezdetekkor, hanem egy teljesen új üzleti lehetőség is, hiszen a márkák és szponzorok szívesen támogatják a népszerű közvetítőket.
Bár a mukbang jelensége mostanra globálisan elterjedt, és számos változata jelent meg, még mindig nehéz megjósolni, hogyan fog fejlődni a jövőben. A folyamatosan változó digitális tájat és a közönség igényeinek alakulását figyelembe véve, a mukbang továbbra is új formákat ölthet, miközben az egészséges étkezés és a fenntarthatóság egyre inkább előtérbe kerül.
Szerző: Lukács Edit
Források: journals.plos.org, pmc.ncbi.nlm.nih.gov, xml.jips-k.org, abcnews.go.com
Kép forrása: freepik