RockStation

Tábortűz – Eric Martin (the voice of Mr. Big), The Morning @ PECSA Café, 2013. március 9.

2013. március 11. - viliricsi

ericmartin_rs02.jpg

Lehet, hogy aki egyre több cikkemet olvassa, egyre inkább tuskónak tart, de akkor is be kell vallonom: egy ún. „akusztikus estnek” puszta megemlítésével is ki tudna valaki zavarni a világból. Pedig húsz-huszonöt éve az MTV unplugged sorozatának kezdetén még nagyon élveztem a dolgot. Érdekesnek bizonyult a dalok metamorfózisa, és végre szeretett műfajunk lehurrogóinak arcába vághattuk: igenis, amiket mi hallgatunk, azok is DALOK, nem csupán káosz és zúzás. De amikor boldog-boldogtalan akusztikus gitárt ragadott, és átszellemült pofával abszolválta nótáit andante, kezdett – bocsánat – b@szottul unalmassá válni a téma.

Jogos a kérdés, hogy ezek után miért repültem rá rögvest a lehetőségre, hogy Eric Martin hangja ily puritán kísérettel jusson el fülemig? Létezik egy Mr. Big nevű zenekar, akiket a mai napig nem tudok hová tenni. Nem is egyszerű olyan zenészeket elhelyezni a tetszési skálán, akiknek „tolla alól” ugyanúgy előbújhatott a horrorisztikus To be with you, mint a progresszív Undertow.

Emlékszem, a Hármashatár-hegyen kirándultam a családdal, amikor kaptam a hívást: két kollegának is közbe jött valami (tán eszükbe jutott a To be with you), és el kéne ugranom Nagy Úrék fellépésére. A tudósításnak azt a címet adtam: „ez most tényleg nagy volt”, mert amit a színpadon láttam-hallottam arra ez a két szó passzol: szeretet és alázat! Paul Gilbert gitáros mellett az azelőtt általam tábortűz körül danolászó romantikus hősnek vélt Eric Martin is Művésszé avanzsált szememben.

Az, hogy a PECSA Caféban aznap este a csilláron is lógtak, majdnem szó szerint értendő. Enyém lett az utolsó ülőhelyek egyike. Néhányan feltalálták magukat, és a kerthelységből hoztak be székeket. A kiíráshoz képest fél órás csúszással kezdett a The Morning duó. Eme „csapatot” egy nyurga gitáros srác és egy felszolgáló külsejű nagybőgős alkotta. Az égimeszelő torkából – számunkra értékelendő módon – igazi, reszelős rock hang bújt elő. A fiúk mindenfajta torzító nélkül ZÚZTAK! Igazán jó kis műsor volt!

Fél óra elteltével színpadra szólította a nyurga gitáros a főszereplőt, aki - szimpatikus módon – a közönség soraiból lépett elő. Azonban külseje a hosszú, divatos sállal és modorossága engem a Frédi-Béni mesesorozatban olykor felbukkanó kőkorszaki tipizált rocksztárokra emlékeztetett. A színpadon maradt két zenész támogatásával belecsapott a Take Cover (Mr. Big) nótába. Nekem, laikus szemlélőnek is feltűnt a különbség a két zenész gitárjátéka között. Még a „nyurga” leheletfinoman rezgetett minden hangot, addig Eric szinte törte a dalt. Fura érzésemet később néhány jelen lévő zenész is megerősítette (nevek és címek a házfelügyelőnél), ők is hallottak már autentikusabb előadást a világsztárénál.

ericmartin_rs01.jpg

A két segítő sajnos jó időre kivonult. A magára maradt Eric Martin  – saját magamat idézve a cikk elejéről – inkább a tábortűzi kiadás volt. Mint egy kiöregedett KISZ-vezető, aki kisdobos csapatot próbál szórakoztatni. Volt szerencsém – sok egyéb neves művész mellett – Steve Howe (Yes, Asia) akusztikus játékát is hallanom – nos, ez nem olyan volt. Az amúgy is sokszor negédes dalokat mintha plusz adag sziruppal öntötték volna le. Eric érzelmes hangja érzelgősnek hatott. Dalok közti bohóckodással, szinte ripacskodással próbálta érdekessé tenni a műsort. Jó pont, hogy emlékezett a mi „Wigwam klubunkra”. Érzésem szerint a műsor sem lett tökéletesen összeállítva. A kilencven százalékban Mr. Big számokból álló elegy első kilencven százalékát a kevésbé ismert, és (ezért?) kevésbé bulizós tételek tették ki. Amire így másnap reggel emlékszem: Electrified, Shine, Price You gotta pay, Addicted to the Rush, Superfantastic, Dancing with my Devils…

Igencsak a vége felé volt, amikor ismét előkerült a két hangszeres srác, és velük együtt a nagy Mr. Big slágerek. Talán nem tartozik ezek körébe, de számomra a két órás show csúcspontjának a Strangers in my Life akusztikus-nagybőgös verziója bizonyult. Igaz, Ericünk eléggé megharcolt az (énekesi szempontból) nehéz cuccal. Itt jöhetett ki, amit még az elején megemlített: november óta úton van. De sebaj, hiszen a Just take my heart hipersláger elővarázsolásából közönségünk is hathatósan kivette része. Egy ilyen estről nem maradhatott ki a Wild World átdolgozás sem – no és legfőképpen a To be with you, mely inkább illet ide, mint a Mr. Big védjegy alatt futó bulikra.

Közben a szomszéd teremben a Cry Free is elkezdte műsorát, sajátos alapot adva ezzel a mi csendes(nek szánt) programunknak. Szerencsére az addigra már felszaporodott hangszerpark maga alá tudta gyűrni a dübörgést, és kezelőik sem zökkentek ki egy másodpercre sem. Dícsérendő egyébként is a sztárénekes profizmusa, és ugyanennyire az, hogy nem fél a közönségtől, időről időre beszalad közé és annak szinte részévé válik. Fura szinkronitás, hogy még ebben a hónapban hazánkba látogat Gilbert gitáros is. Nem tudom, ő mit hoz fel kofferjében az A38-as hajóra. Mindenesetre jómagam énekes kollegájának produkciója nyomán azt a következtetést vontam le: ezeket a srácokat újra együtt lenne jó látni-hallani Mr. Big logó alatt.

A FOTÓKÉRT KÖSZÖNET VALENTIN SZILVIÁNAK.

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr205126647

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mónika Sándorné 2013.03.12. 08:35:11

Én nagyon jól éreztem magam a koncerten.Számomra élmény volt Őt egy szál gitárral hallani.Eric Martin egy kivételes tehetségű zenész,minden sztárallűrtől mentes,kedves személy, aki közvetlen a rajongókkal.Méltatlannak érzem,hogy ilyen szavakkal illesd őt:" kiöregedett KISZ vezető",ripacskodás stb.Máskor jobban figyelj,mert sem az Addicted to that Rush,sem a Price you gotta a pay nem hangzott el,de igen kritizálni könnyű....

Kersabe 2013.03.12. 16:45:42

Kedves viliricsi!
Lehet, hogy nem ugyanazon a koncerten voltunk?! Én ott ültem előrébb, és szeintem szenzációs jó unplugged koncert volt :). Eric szerintem fantasztikus előadó, és nekem inkább az volt az érzésem, hogy nagyon magával ragadta a közönséget, mint ahogy engem is. Nekem pont az tetszik benne, amit Te kritizálsz, hogy teljes energiabedobással csinálja, amit csinál, és szerintem amikor egyedül maradt, akkor is teljesen jól elboldogult :). Nem volt szükség a "segítőkre" egyáltalán, mégha együtt is egészen jól szóltak, dehát amikor több hangszer van együtt, nyilván többet lehet kihozni egy dalból. Én speciel nagyon örültem neki, hogy most nem Mr.Big frontemberként láttam/hallottam, hanem csak így önmagában, egy szál gitárral, és én le voltam nyűgözve!!! És úgy láttam, hogy a rajongók is :). Valószínűleg nem lehetsz Eric Martin rajongó, ha ilyen kritikát írsz, és ilyen jelzőkkel illeted Ericet. Csak annyit modnanék, hogy szeretnék én 52 évesen ilyen energiabedobással létezni, mint Ő, akinek profi előadói minőségét nem lehet kétségbe vonni. Az Isten is a színpadra teremtette Őt, úgy volt jó, ahogy volt, nekem tetszett a lazasásga, és főleg a közvetlensége, és minden, amit csinált. (Szerintem nem volt sem bohóc, sem ripacs. Ezeket a jelzőket erős túlzásnak érzem részedről!) Aranyos volt, közvetlen, humoros, nyitott, természetes és lelkes, örömmel zenélt nekünk és mi ezt nagyon szerettük és köszönjük Neki az élményt és reméljük, jön még sokszor!) Számomra szuper este volt (akár csak a Mr.Big koncertek, melyeken szintén ott voltam), maximálisan bejött az "Eric Martin feeling" :), és biztos vagyok benne, hogy még sokan így vannak vele, akik ott voltak, csak éppen nem tudnak most ide kommentelni. :) Ps: A cikkedben lévő képek nem túl előnyösek, ennél Ő sokkal fiatalosabb :))))!

yukonjad 2013.03.12. 19:22:02

Hát kedves viliricsi egy kissé beégtél, miután olyan dalcímeket soroltál fel, amelyek egyáltalán nem hangzottak el, innentől kezdve eléggé hiteltennek tűnik az egész beszámolód.Ha tényleg komolyan veszed magad és a munkádat akkor tán legközelebb jobban felkészülsz adott előadóból, mert ez így kissé szánalmas. De persze minden vélemény, vélemény. Azért nagyon valószínűnek tartom az ott megjelent 100-150 ember jó része más véleményen van, mint te. Ha meg gitár virtuozitásra vágysz, akkor nosza, alkalmad lesz a Paul Gilbert koncerten a szádat tátani. Eric énekes, s nem gitárhős, s ha jól emlékszem a koncert elején (bár lehet keverem a szlovákkal), meg is említette, hogy aki gitárleckét jött venni, az rossz helyen jár:)
De hogy reálisak legyünk, a hangja már lehet nem olyan mint 10, 20 vagy 30 évvel ezelőtt, úgy gondolom a szakmában még így is az egyik legjobb hanggal megáldott énekes, az előadói profizmusa pedig vitathatatlan. Szerintem, aki ellátogatott a Pecsa Cafeba egy nagyon jó hangulatú klubbulit látott, minőségi előadásban egy nagyszerű embertől és zenésztől.

Kimcsi 2013.03.12. 20:51:50

A koncert nagyon jó volt, én is ott voltam és egyetértek az előttem hozzászólókkal. Eric kapcsán a bohóckodás szót, legfeljebb és csakis pozitív értelemben használnám, szeretnivalóan aranyos, vidám és szórakoztató olyankor is, és ez jól megfér amellett, hogy egy igazi művész. Egy érzelmes dal pedig érzelmesen jó előadva egy férfi által is. Szép és vidám este volt.

viliricsi 2013.03.13. 11:20:56

Üdv Mindenkinek! Amikor szerény munkámat létrehoztam, 2 dologban voltam biztos: (1) kapok negatív kommenteket rá, és (2) azokat mind hölgyektől kapom. Ami érdekesség, hogy a kommentelők is sok esetben ugyanazt írják, mint én. Kiemeltem jómagam is az előadó profizmusát, kommunikativ mivoltát, humorát. De ezek szerint lehet, hogy minden mondatot ezzel kellett volna kezdenem. Utóbbi tulajdonsága miatt egész biztos, nem vette volna zokon "beszólásaimat" - persze, neki fogalma sincs a KISZ-ről, legfeljebb a KISS-ről. Még csak azt sem írtam, hogy rosszul éreztem magam ezen az estén, csupán képtelen vagyok elfogadni, hogy lennének "Szent Tehenek" (vagyis "bikák"), akik érinthetetlenek, sérthetetlenek. Ha így állnék hozzá cikket írni, tudom, hogy könnyebb lenne az életem, de mégsem így teszek.
Egyetértünk abban is, hogy Eric ezen az estén sem lépett be a gitárhősök világválogatottjába - de ez esetben viszont kár volt korábban multiinstrumentalista zseniként beállítani (pl Mr. Big koncertek alkalmával minden egyes hangszeren játszatni).
"A másik koncertet néztünk" megállapítás tökéletesen igaz - a közönséget szemlélvén jót szórakoztam azon, mennyire elemükben voltak a jelenlévő hölgyek, még az urak közül többen is savanyú képpel ücsörögtek a környékemen. Az érintett is irónikus viccet faragott ebből, amikor gitárhangoláshoz kérte a jelenlévő nőneműek segítségét (sikolyát), még a 2011-es "nagy" koncerten, mikor (női) kezek kúsztak fel a combján, bedobott egy Elvis P. paródiát. Talán ő is szeretné, hogyha ROCKZENÉSZként tekintenénk rá, ilyen mércével mérnénk őt, és nem lenne tök mindegy, mit és hogyan játszik, csak pillantson már ide. Nekem úgy tűnt, ez az "egyszemélyes zenekarosdi" túl nagy falat volt a számomra, de továbbra is szeretettel várom szülővárosomba (Bp), főként, ha magával hozza a 3 kollégáját is.
Végezetül a sajnálatos tévedésről - ami azért nem "beégés". Nem vízionáltam, csupán tévedtem, ahogy emlékeimben kutattam, és gyakran húsz éves élményekkel vetettem össze a szombat estit. Örülök az észrevételnek, mert számomra tanulságos volt az eset - annál is inkább, mert eddig nem fordult velem elő, legalábbis nem hívta fel rá senki a figyelmemet. Ezért a két plusz szám címének felesleges említéséért elnézést kérek. A többiért nem, hiszen jogom van a véleményemhez - ugyanúgy, ahogy a kommentelőknek is.

Kimcsi 2013.03.13. 12:43:02

Többek között azt is szeretem, a Mr. Big és Eric koncertekben, túl azon amit az előadóktól kapunk, amilyenné a közönség energiája válik, nőkkel és férfiakkal együtt. A koncert alatt a közönségre is ki-ki tekintgettem, Eric többoldalú előadó, személyiségnek többféle oldala van, és én magam körül olyan férfiakat és nőket láttam akik Őt összetettségében ismerik és kedvelik, ugyanakkor az természetes, hogy férfiként és nőként máshogy viszonyulhatunk dolgokhoz, másra figyelhetünk jobban akár a zenén belül is, és mindkét oldalnak helye volt. A közönségtalálkozón legalább annyi férfi maradt mint nő, ha nem több és ők is igen lelkesek voltak.

Kimcsi 2013.03.13. 14:40:59

Javítva az elírást: ki-kitekintgettem

yukonjad 2013.03.14. 12:19:45

Kedves viliricsi,
Csak egy apró észrevétel. Azért mert poénból szokás a Mr.Bignél, hogy egy szám erejéig a koncerteken hangszert váltanak, még korán sem jelenti azt, hogy ezért mindegyik multiinstrumentális képességekkel bír. Ezt szerintem senki nem gondolja így.Ez csupán csak egy jó móka, és úgy gondolom ezt mind a közönség mind a tagok így gondoljákl, és ennél semmivel sem több.

Kersabe 2013.03.14. 18:32:54

Természetesen a véleményéhez mindenkninek joga van :). Mindenesetre én azért köszönöm a kiegészítésedet viliricsi.
Született azért egy-két nagyon pozitív koncertbeszámoló is, amelyekkel sokkal jobban tudok azonosulni :)). Érdemes ezeket is mindenkinek elolvasni :)):
www.shockmagazin.hu/koncert/eric-martin-the-morning-budapest-2013-marcius-9
www.hardrock.hu/?q=node/22279
Ezutóbbiból kiemelnék egy részt, mellyel szívemből egyetértek: „Összességében egy igazán különleges estén vehettem részt, ahol az eddig általam kiváló énekesként ismert Eric Martin hangszeresként is bemutatkozott. Azt a különleges élményt, amit emberileg nyújtott, soha nem fogom elfelejteni. Ennyire humoros, alázatos és türelmes rock-csillag nem sok van a Földön.”
Akárhogy is.... én nagyon remélem, hogy még sokszor látogat el Eric kishazánkba és mindig önmagát fogja adni,a hogy eddig is :).

t0thl 2013.03.18. 16:38:31

Csak hogy egy férfi is kötözködjön...én alapból nem vagyok unplugged fan, de Ericet valahogy muszáj volt elcsípnem és én is a hardrock.hu -s táborhoz tartozom. Egy nagyon barátságos, jó értelemben véve infantilis, csupa szív előadót ismertem meg benne.
Érdekes módon nekem nem tűnt fel a gitárral való esetlensége, az előadásmódja, hangja, éneke pedig teljesen magával ragadott, és ahogy elnéztem másokat is.

A Mr. Big valóban egy érdekes banda....ha valaki csak a To Be With You -t ismeri tőlük bizony nagy meglepetés végighallgatni az albumaikat. Igazi tökös amerikai rockzenekar ez, virtuóz muzsikusokkal és egy kivételes énekessel.

Kimcsi 2013.03.19. 20:15:41

Ó a To Be With You... Hajdanán, több mint két évtizeddel ezelőtt amikor még tizenéves leányzó voltam, a rocker bátyám mutatta meg nekem a dalt kazettáról, tudta, hogy ez tetszeni fog. A videoklipet csak ezután láttam a zenecsatornán, és igen, ez a nóta és klip volt az aminek hatására a rockzene és főleg a Mr. Big felé fordultam, és igen, ehhez döntően hozzájárult Eric számomra (is) elbűvölő lénye, és ebben benne van ám az is, hogy a földkerekségen az övéhez hasonló hangot nem hallottam még azóta sem, és ami a szívem közepéig ér valahányszor hallom. Alig vártam, hogy megjelenjenek a lemezeik és hallgattam és énekeltem minden dalukat (nem beszéltem angolul ezért csak hallás után), az energiát és életérzést pedig vittem magammal a hétköznapokba, a suliba, a boltba, bárhova. Melankólikusabb, vagy extra érzelmes napjaimon igen, olyankor előfordult, hogy egymás után többször csak a lassabb számokat hallgattam. Olyan magnónk volt, hogy meg se kellett fordítanom a kazettát, elég volt egy gombnyomás és pl. az első lemezükről a Had Enough után már hallgattam is a másik oldaláról Big Love-ot (egy picit kellett csak tekerni) és még sorolhatnám, de többnyire sorban hallgattam és kivétel nélkül minden egyes számnak örültem mert remekművek. Vagy pl. a Daddy Brother, Lover, Little Boy-t de sokszor hallgattam külön, magában és mindjárt feldobottabb lettem és ehhez nem kellett, hogy rocker lánnyá váljak, hogy vájt fülű legyek, hogy tudjak hangszeren játszani, vagy hogy úgy általában a rockzene szakértőjévé váljak. Akkor is mennék a koncertre, ha nem játszanák a sokszor, így vagy úgy emlegetett To Be With You-t. Azt, hogy Eric most is eljátszotta én egy kedves gesztusnak veszem tőle, és egy csöpögésmentes, egészen könnyed nosztalgiázásként fogom fel, és nyilvánvalóan senki sem gondolja, hogy ez a dal mindenki szívének oly kedves kellene hogy legyen. Egyébként én úgy tudom gimis korában írta egy plátói szerelem hatására, szóval igencsak fiatalkán és régen…azóta is inspiráltan alkotja az újabb és újabb dallamokat, de felőlem akár a Boci boci tarkát is elhozhatná nekünk, tőle még azt is bírnám, vagy a Figarót :))).

viliricsi 2013.03.20. 19:42:46

Nahát...!
Sok cikkíró kollega panaszkodik, hogy nehéz megmozgatni az olvasókat - nekem itt meg valóságos tengeri kigyó állt össze a kommentekből! És ez mindenképpen jó!
A hétvégére két koncertjegyet is küldött a nyuszi. Kb 3-4 olyan zenekarhoz lesz ezáltal szerencsém, akikhez szintén ellentmondásos érzelmekkel viszonyulok. Most sem lesz vatta a fülemben, ha meggyőznek akkor jó, ha nem akkor is - de mindkét (4X2) esetben várom a kommenteket!

Kimcsi 2013.03.21. 11:02:56

Kedves viliricsi! Az ízlése mindenkinek szíve joga, pusztán azért mert neked valami nem tetszett nem szóltam volna hozzá…az ízlésnyilvánítás mikéntje is a szabadságodban áll, viszont maga után vonhatja a koncerten szintén jelenlévő, többségben lévő másik oldal tájékoztatási igényét azok felé akik nem voltak ott a koncerten. Ízlések és pofonok különbözőek, de, hogy egy másik emberről, bárkiről, hogyan írunk ország-világ előtt, nézetem szerint az már egy másik kérdés.

viliricsi 2013.03.22. 06:20:59

Dagad a mellem a büszkeségtől, ha a mi kicsi blogunkkal kapcsolatban "ország-világ előtt" és hasonló határozós szerkezeteket használtok!
A "baj" az, hogy még a nálunk nagyobbak, sőt a legnagyobbak is rendesen osztják a sztárokat, olyan poénokat elsütve rajtuk, hogy az én KISZ-vezetős metaforám a fasorban sincs mellettük. Néha az én kedvenceim is kapnak.
Ez azért van, mert a kritika nem "egzakt tudomány". A produkció színvonalának megállapításához sehol sem kapni méterrudat. És ez így van jól!

Kimcsi 2013.03.22. 10:01:22

Viliricsi értsd jól amit írtam! Válaszaid előre kiszámíthatóak, nem nehéz átlátni, hogy mi van a stílusod mögött. Vannak olyan körök ahol attól lesz valaki menő és nagyobb, hogy „osztja a sztárokat” , hát tegyétek. Én az alap tisztelet megadását inkább preferálom. Úgy gondolom, hogy bőségesen megtettük hozzászólásainkkal amit a dolgunknak éreztünk.
Summa summarum a cikked nagy része nem méltó sem stílusában sem tartalmában sem az előadóhoz sem a koncertjéhez, és amiről valóban szól annak nem érdemes nagyobb jelentőséget tulajdonítanom.

viliricsi 2013.03.28. 08:10:59

Kedves Kimcsi (és többiek)!
Először is elnézést, megfeledkeztem a válaszadásról! Idáig.
Alapvetésem, hogy minden produkcióban rengeteg munka fekszik. De mégsem lehet egyféle színnel lefesteni ezeket. Ha a fehérről írunk, akkor a feketéről is szólnunk kell! Az újságírók - mégha ilyen "botcsinálták" is, mint mi vagyunk - felelőssége a hagyományos hanghordozók "halálával" sem csökkent. Hiába szimpatikus nekem adott előadó, fel kell vetnem bármelyikükkel kapcsolatban az általam észlelt dolgokat, hogy aki (legközelebb) nehezen keresett pénzét az ő koncertjére költi, tudja, mire számítson.
Hogy ezt milyen stílusba tesszük - más kérdés! Lehetne excel táblázatba foglalni tapasztalatainkat - de akkor mi lennénk a vilaggazdasag.hu . De mivel ilyen ambícióm nekem személy szerint nincs, ezért választom inkább e csipkelődős stílust. És nem mert "menő" szeretnék lenni - ilyen motivációval soha életemben semmit sem tettem.
A színpad egyetlen dologban különbözik a szorítótól: nincs körülötte kötél! Aki fellép oda, főleg, aki ezredszer, az tisztában van ezzel.

Kimcsi 2013.03.29. 09:22:41

A fentiek alapján (cikk a hozzászólásokkal együtt), (és most nem a koncert vagy az előadó tekintetében) bárki eldöntheti mit akar erről az egészről gondolni, másik síkon elmenni egymás mellett, és úgy folytatni meddő energiapazarlás, ebbe én nem feccölnék most többet.

viliricsi 2013.03.30. 07:09:37

Kimcsi még utoljára szívemből szólt! Annyival nehezebb a szerző helyzete az Olvasóénál, hogy előbbi nem teheti meg, hogy csapot-papot hátrahagyva kiszáll a vitából. De már nekem is feltűnt, hogy az elfogult rajongó(k) és a feladatát meggyőződése szellemében végző blogíró egyaránt egy ideje ugyanazt ismételgeti. De akkor kapva kapnék a Kimcsi által felajánlott lehetőségen, és a vitát a magam részéről én is lezártnak tekintem.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum