RockStation

A/Oratos - Ecclesia Gnostica (Les Acteurs de l’Ombre Productions, 2024)

Könnyen emészthető melodikus black metal

2024. február 09. - rattlehead18

a4094836211_65.jpg

Aki hozzám hasonlóan figyelemmel követi a francia black metal aktualitásait, már minden bizonnyal találkozott a Griffon nevével. A történelmi tematikájú szövegvilággal alkotó párizsi alakulat két lemezt tudhat maga mögött, melyek közül az utóbbi – legyen bár három éves kiadvány – a mai napig rendszeresen előkerül nálam. A kiadó ugyan már bejelentette a harmadik Griffon lemezt is, de azt megelőzően, január közepén befutott az A/Oratos bemutatkozó anyaga, mely formációban a Griffon frontembere, Aharon is érintett.

A projekt ötletgazdája azonban nem ő, hanem a zenei oldalért felelős Wilhelm volt, akiről ezen a néven túl semmi egyéb nem tudható. A Les Acteurs de l’Ombre kiadó megjelenései kapcsán rendszeresen használom az igényes jelzőt, most sem tehetek másként - az A/Oratos debütálása is szemet gyönyörködtető digipak kiadvány.

A gitáros Wilhelm nem szólóprojektben gondolkodott, a promo fotón és a bookletben ugyan egyedül szerepel, ám a lemez készítésében Aharon mellett két további zenész is a segítségére volt. A fotóról egyébként az Imperial Triumphant tagjainak kiállása juthat az ember eszébe, de az A/Oratos (azaz: Láthatatlan) nem gerjeszti olyan gátlástalanul a káoszt, ahogy azt a New York-iak teszik. Aharon és Wilhelm zenésztársai amúgy a belterjes francia mozgalomból érkeztek, egyesek érintettek a Griffon és a Jours Pales soraiban is - mint manapság szinte mindenkire, a gall black metalosokra is jellemző a zenekarok halmozása.

425805287_848257203920663_8075303258846687548_n.jpgFotó: Maude Veroda

Az Ecclesia Gnostica témája pedig, ahogy a címből is következik, a keresztény gnoszticizmus. Két, önálló formájában egymást tagadó, de az őskereszténység évszázadaiban egyes források szerint mégis létező vallási-filozófiai irányzatról, tanításról van szó. Jelen lemezajánló szempontjából elég utalni arra, hogy a keresztény gnoszticizmus az alapelveit tekintve egy olyan – rövid időn belül eretneknek nyilvánított – őskeresztény ideológia volt, melyre jelentős befolyást gyakorolt az ókori görög filozófia, így elsősorban Platón tudás fogalma.

A franciák az egyes tételek rövid magyarázataiként a füzetben természetesen mélyebben is belemennek a dologba. Ennek során a francia és az esetenkénti ógörög dalszövegeikben a hermetizmust, illetve a kabbalát szintén megidézik, miközben a teremtéstörténetet is érintik. Ennyit az elméletről, a gyakorlatban pedig alapvetően dallamos black metallal állunk szemben, mely nem különösebben idegen a Griffon által képviselt iránytól sem. Ha azt írom, hogy a franciák öntvénye a ’90-es évek közepéről eredeztethető, gyors, de tisztán megszólaló, dallamos gitártémákkal felvértezett fekete fémből áll, az érdekeltek a kötelező zenekarnevek említése nélkül is ki tudják jelölni a számukra megfelelő további támpontokat. Megjegyzem, hogy az egyes tételekben akusztikus részek és progresszív törekvések is találhatók. A zömmel hat perc körüli darabokban a szokásos kerregések mellett a Forefathert idéző heroikus énekdallamok is bevetésre kerültek.

Az A/Oratos bemutatkozó korongja zenei értelemben egy alapvetően könnyen emészthető melodikus black metal lemez, mely a francia nyelv használatától függetlenül, a mögöttes tartalom ismerete nélkül is befogadható. Az igazi, számomra extra pontban is mérhető pluszt azonban az utóbbi összetevő adja.

45kop.png

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr8518319629

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum