RockStation

Ez tényleg egy rémálom!: Alice Cooper - Welcome 2 My Nightmare

2011. szeptember 13. - viliricsi

Kezdem az elején. Mint ahogy a lemezt is az elején kezdtem. Az I am made of you (nyitószám) zongorával dúsított vékonyságát hallva azt gondoltam, egy sokadik Alice-féle geg áldozata vagyok, és egyszer majd csak beindulunk. De csak nem. Akkor még legvadabb lidércnyomásos rémálmaimban sem gondoltam, hogy az „épület” egyik „legerősebb” tartópillérével van dolgom. Azért használtam „”-et, mivel hogy ütős, maradandó epizódot én egyáltalán nem találok e mű magamévá tételének folyamatában...nem lett az enyém, nem is hiszem, hogy lesz.

Ha egy Alice Cooper lemez további erősségének vagyunk kénytelenek nevezni egy Keishaval (!!!) felénekelt duettet, és egy, a hírhedt Kiss féle I was made for... ihlette (?), vegytiszta disco-számot, akkor vége a világnak! „Biztos ez is csak vicc” – vethetné ellen, aki még nem hallotta ezt az 53 perces valamit. De könyörgöm, akkor az egész csak egy vicc? Vagy mit mondjunk a Last man on Earth bágyadt fúvósokkal aláfestett umpapa-umpapájára, vagy a Coffeine gimme-gimme kórusára?

A klippes I'll Bite Your Face címével ellenkező módon egyáltalán nem harap az arcunkba, ez inkább valamiféle modoros rádió-rock, az is a rosszabb fajtából. Az egyetlen NORMÁLIS szám a lemezen a The Congregation, de mindjárt le is kell szögezni: elég kevés (eddigi) Cooper lemez van, melyre egyátalán felfért volna, nemhogy elbírna hordozni a hátán egy teljes albumot. A Ghouls Gone Wild minimalista refrénjével gyermekdalként tán megállná helyét. A Something To Remember Me By dalcímet, ha meghallom, ezentúl egy nyálas-modoros ballada hangjai fognak beugrani. Hallgatom csak egyre a dalokat, mert nem akarom elhinni, hogy nem bennem, a hallgatóban, (sőt rajongóban) van a hiba. Hol a He’s back, a Poison, a Lost in America, a Hey, stupid, hogy csak az „én” időszakom emblematikus dalait említsem?

Megint közbe lehet vetni, hogyhát persze, persze ez a ’75-ös Welcome To My Nightmarenek a folytatása, azért ez a sok furcsaság. Ezekkel a második és sokadik részekkel kapcsolatban amúgy is szkeptikus vagyok. Amikor az előadók csillaga túljut a zeniten, ilyesfajta trükkökkel próbálják új lángolásra bírni. Eddig még soha senkinek sem sikerült – lásd: Helloween: Keeper 3, vagy Queensryche: Operation: mindcrime 2. Hogy a filmvilágot ne is hozzuk szóba.

Nos, üzenem: ezen írás tárgya egyedül címében hasonlít 36 évvel ezelőtti elődjére. Mert az egy progresszív, korát nem csak hogy megelőző, hanem rajta jócskán túlmutató remekmű volt. A Black Widow példának okáért még ma is, változatlan formában simán megállná a helyét, talán még Grammyt is kapna. Ezzel szemben a Welcome 2 egy soha nem létezett, giccses múltba való visszamutogatás. Talán egy-két zongora-dallamfoszlány, ami összekapcsolja a két albumot, semmi több. Hiába szerződtették le ezen album erejéig a régi zenésztársakat Alice fiúék, írhatnám, de azt sem értem, hogy miért azok vannak jelen, akik ’68 és ’74 között dolgoztak a mesterrel, és pont nem az első rész idején. Mindegy.

Egyelőre még csak képzeletemben létező olvasóim azt kérik, hogy akkor írjam már le, mi ez? A válaszom: rockzenét csupán színezéknek alkalmazó, musical-szerű, helyenként country beütésű akármi, leginkább a Rocky Horror Picture Showra hasonlít. De annál lényegesen gyengébb próbálkozás. Nincs egy dallam, amelybe az elme vagy a lélek belekapaszkodhat. Ez egy stúdió-szagú, lelketlen valami.

Nem érzem egy ultra-konzervatív, begyepesedett agyú valakinek magam, sőt eddig mindig méltányoltam a világ leghíresebb férfiboszorkányának megújulási törekvéseit. Mióta munkáját nyomon követem, egyszer már változott ügyeletes horror-atyából lepedő-akrobata hősszerelmessé, de tette ezt akkor olyan dalokkal, hogy még a legfundamentalistább rajongóit is magával rántotta új világába. Próbálja itt is interpretálni az interpretálhatatlant, de biztosíthatok mindenkit: Alice Cooper dj-nek például csapnivaló.

Most pedig kínomban pályázatot írok ki: arra kérem a kedves olvasókat, kommenteljék meg nekünk, szerintük mi végre született ez a lemez, találnak-e valami jó elemet benne, ha igen, akkor mi az, és egyáltalán hogyan kell hallgatni mindezt? Aki meggyőz, hogy ez igenis egy hallgatható alkotás, azt a hozzám érkezett promo-cd-k közül az általa kiválasztottal jutalmazom!

Tudom, hogy nem túl elegáns dolog egy világsztárnak „beszólogatni”, mert – főként ha magyar nyelven teszi ezt az ember – nem valószínű, hogy energiát fog fektetni egy ilyen írás felkutatására és megválaszolására. Eddig ilyesmi szerény pályafutásom alatt egyszer történt meg; a müncheni A Life Divided zenekar énekese a Facebook szövevényes útvesztőjének köszönhetően – nagyon pozitívan és barátságosan – reagálta le róluk szóló cikkemet.

Engem viszont nem a kockázatmentesség ténye, hanem a szomorúság késztetett e sorok megírására. Alice Cooper mégiscsak hatvan felett jár, Ozzy Osbournehoz hasonlatos „mértékletes” életmóddal háta mögött (?). Ki tudja, mennyi lemez van még lelkében. Egy lehetőséget ezek közül szerintem most elpazarolt.

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr13221652

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

NurseRosetta 2011.09.13. 14:06:13

Azt kell, hogy mondjam: ez egy iagzi Alice Cooper lemez. Sajnos, valóban nem a legütősebbek közé tartozik. Témjában abszolut a WTM próbál lenni, de -őszintén- napjainkban nem egy rémálom az ami a leginkább megborzongtatja a világot. Nagyobb promócióval, "korábbi" lemezei ( 2000-2010) nagyobb sikereket érhettek volna el. Nem tudni, vajon nem-e a folyamatos élő show-k akadályozták-e abban, hogy a lemezre valóban méltó termékek kerüljenek fel :( . Kívácsi lennék, ha egy időre leállna a show-kal és studióba vonulna és kellőképpen kipihenné magát (közben megfelelő ihlet szállná meg)megint tudna-e egy Trash-hez hasonlót alkotni...Ez a W2M nagyon erőltetett nekem, max rádió rocki feeling. DE: Alice Cooper számomra kivételes, ezért ha "rákapok" nem birom abbahyagyni még az ilyen albumok hallgatását sem. Vágyom abba a világba, amit megteremt minden egyes (és ezt komolyan mondom kivétel nélkül minden) albumán. Szóval skizofrén dolog, mégis bejön! :)

Pittaa01 2011.09.13. 16:15:37

Kénytelen vagyok védelmembe venni Cooper mestert. A lemez valóban nem élete legerősebb alkotása, de van egy sajátos, meglehetősen dallamos világa, ami miatt rá lehet kapni. Az utóbbi 10-11 évben készült munkái mind nagyon megosztották az embereket, és ezt teszi most ez is. Ő maga úgy fogalmazott, hogy ezt most nem az Alice Cooper, hanem a lemez főhőseként szereplő Steven karakter számára írták. Ennek eredményeként néhol tényleg elveszik a jellegzetes Alice Cooper stílus. A Caffeine egy elég modern, és fogós darab, a Last Man On Earth Cooper énekhangja miatt kiemelkedő nekem, és még a diszkóparódia sem olyan rossz, mint amilyennek elsőre gondolná az ember. A When Hell Comes Home sötét atmoszférája, és az I Gotta Get Outta Here dallamai is sokaknak bejöhetnek.

A konzervatívabbaknak, akik a régi Cooper világot hiányolják ajánlom az innen letölthető: www.mediafire.com/?0sahbq8a3xel0s1 Under The Bed bónuszdalt. Ez egy nagyon erős, slágeres darab. Akit ez sem győz meg, az várjon türelmesen a következő lemezre :)

viliricsi 2011.09.14. 10:36:13

Mostanában sokkal több örömöt nyújt nekem az olvasók aktivitása, mint Cooper bácsi. Nem mindenben értünk egyet,de képesek vagyunk mindent kulturáltan "megbeszélni", és emiatt több portál is irigyünk lehetne.Nos, amiben egyet értünk,hogy AC-nek nem ez a legsikerültebb lemeze...hogy tipikus AC-lemez volna? Hát nem tudom, mennyiben hasonlít ez a Thrashre vagy a Last Temptationre...Mindenesetre nekem nem elsősorban a stílussal van bajom, hanem a kivitelezéssel. Azt írjátok, "disco-paródia"...dehát mindegyik szám mintha paródia volna. Ha lenne 5-6 olyan dal, mint a bónuszos Under my bed, akkor azt mondom,ez egy jó közepes album néhány töltelék-számmal.
Azt gyanítom, Bob Ezrin producer az oka ennek az egész "rémálomnak". Már a kezdet kezdetén rátelepedett Alicékra, most meg visszatért. Ez már önmagában elég horrorisztikusan hangzik, nem? Lehet, hogy AC valóban kiégett (újra), és most rángatható állapotba került. Mást nem tudok elképzelni.

Pittaa01 2011.09.14. 11:01:10

Elég valószínű, hogy Bob Ezrin az oka a kicsit túl "kütyüs" hangzásnak, és az elvont daloknak. Az egyik első dal, a végül bónusszá degradált Under The Bed volt, amit megírtak, de végül nem illett sem a sztorihoz, sem a többi számhoz, ezért rostálták ki. Annak idején a Trash egyébként pont annyira volt tipikus Alice Cooper lemez, mint ez :) A Last Temptation az tipikus volt, és a legjobbnak tartom a mai napig is. Én a furcsasága ellenére is nagyon szeretem a Welcome 2 My Nightmare-t hallgatni, mert vannak rajta jó dallamok. A kedvencem az Under The Bed lett, ilyenből el tudtam volna hallgatni még párat.

viliricsi 2011.09.14. 13:42:08

A Trashnél a Poison volt az "előrehozott" nóta, amikor azt meghallottuk,padlóra kerültünk. Még ha a többi nem is ért a nyomába,elfogadtunk mi akkor már bármit extázisunkban. Elhittük AC-nek, hogy ő egy szexideál.Vicces, de valahogy hiteles volt ebben a jelmezben is. Ez a 86-94 közti korszak ütős volt,Cooper esetében is, de máshol is, nem győztük kapkodni a fejünket.

Pittaa01 2011.09.15. 00:28:54

Én is szeretem a Trasth, szerintem a maguk stílusában kiemelkedőek a dalai. Szerintem a The Last Temptation után készült dolgai is élvezhetőek. A Brutal Planet és a Dirty Diamonds számomra különösen fontosak. Az itt-ott elhullajtott bónusz dalok közt is érdekes darabok vannak, érdemes rájuk keresni. Attól, hogy néha belenyúl olyanba is, ami nem tetszik mindenkinek, még kár temetni az öreget. Olyan mértékben képes az adott lemez mondanivalójához igazítani a dalok stílusát, hogy szinte nincs is két egyforma albuma. Ezért a következő is valószínűleg egy teljesen más világot fog majd képviselni. Azt tartom benne zseniálisnak, hogy az Alice Cooper karakter elbírja a lázadó garázsrocker, a szexideál, a skizofrén őrült, és a 2000-es évek elején megformált futurisztikus csöves szerepét is, anélkül, hogy egy percre is hiteltelenné válna.

viliricsi 2011.09.19. 19:18:00

Attól, mert ez a mostani munkája nem igazán talált rám, számomra (is) Alice Cooper az aki! Ha meggondolom, megengedhet egy kis gyengélkedést magának, ez a helyzet most pont olyan, mintha egy egymilliárd eurós bankszámláról levenne valaki két centet. Az életmű varázslatos marad attól, mert ez most - szerintem - nem sikerült neki.

Gabor6 2011.09.24. 18:58:56

Na, megírom ide is a véleményem :)

Hogy élvezzük az albumot, pár dologgal tisztában kell lennünk itt - a zenei kultúránkat illetően - a Balkán szélén.

A valóság az, hogy

- Alice Cooper nem a Trash és a Hey Stoopid
- Alice Cooper nem horror, sosem volt az
- Alice Cooper még csak nem is "rocker"
- hősünk még csak nem is zenész, nincs "stílusa", a zene alkalmazkodik a tartalomhoz
- a szöveg ismerete nélkül kár erőlködnünk, hogy "vegyük" a lényeget

Továbbiakban:

- a "rémálom" nem mindig horrorisztikus
- viszont az álmok legfontosabb sajátossága a szűrrealitás, a logikának teljesen ellentmondó asszociációk.

Ami még fontos: Alice mindenen túl van már, megengedheti, hogy szórakozzon egyet a szintén legendás barátaival. Így készült ez a lemez. És ez az érzés át is jön. Mosolyogva hallgatom.

viliricsi 2011.09.25. 19:51:11

Blogunk - jellegénél fogva - a rock zene irányából közelít az adott produkcióhoz. Ha AC "nem rocker", akkor elég nagy gáz, hogy pályafutásának több évtizedét is - előadásmódját, dalainak stílusát, öltözködését is - a rock jegyében töltötte.Egyértelműen a rock-rajongó réteget célozva meg. Akkor ez részéről nem lett volna őszinte viselkedés - bízzunk benne, hogy mégis csak az volt! Sőt, én inkább ezt az utóbbi munkáját érzem egy kicsit - elnézést - őszintétlennek. Bárcsak én is felszabadult örömzenélést érezhetnék emögött is! Ehelyett stúdió-, és menedzser-szagot érzek az anyagot hallgatva.
Egyre több emberrel érintkezem, akinek tetszik az új album, lehet, hogy mégis magamban kéne keresnem a hibát, de egyenlőre magányos harcosként még vagdalkozom magam körül. De azért szeretném, ha most már azok is írnának, akik hozzám hasonlóan negatívan élik meg a 2011-es rémálom élményét!
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum