RockStation

Másvilág: TesseracT – Altered State

2013. június 10. - sebiszabi

tesseractalteredstatecover.jpgA brit progresszív metálosok debütáló nagylemeze két évvel ezelőtt jelent meg One címmel és akkor az a lemez elég nagyot robbant. Az akkori lemez sem volt az a kiköpött átlag progmetál/djent album, inkább atmoszférikusabb hangzásvilág volt rá jellemző, és ez az, ami jól megkülönböztette a színtér többi lemezétől. A scream részeknek viszont – amit Daniel Tompkins (aki azóta Skyharbor-ban énekel) tökéletesen hozott le az első albumon – teljesen nyoma veszett az Altered State-en. Valószínűleg ez áll a vokalista poszton történő csere mögött is: Ashe O'Hara lágyabb hangja sokkal jobban illik az új irányba mutató zenéhez. Persze azért nagyon nem távolodtak el a gyökerektől, a poliritmikus képletek és a ’djentes’ riffek maradtak, de mégis ez valami új.

Az utóbbi évek új utak keresésének kivonata ez a lemez, a zenekar átalakulásának reprezentációja az Altered State. Az albumot egyébként a gitáros Acle Kahney stúdiójában vették fel, ők keverte és irányította a felvételeket.  Az ötvenpercnyi anyag négy különböző részre tagolódik, ez a dalok címében is megjelenik, bár annyira éles váltások nincsenek az egyes felvonások között. Az egyes etapokban szereplő dalok száma is mintát követ, tényleg egy átgondolt szerkesztés eredménye.

tesseract-new-bio.jpg

Az első negyed óra (és három dal) az anyag (The Matter) körül forog. A Proxy lágy, atmoszférikus felvezetése nagyon jól megadja az alaphangulatot. O’Hara énekhangja, a szólók és a kiállások is mind-mind a helyén vannak. Korábban említettem, hogy az üvöltős énekrészek teljesen hiányoznak a zenéből, ezért a kiállásokat se úgy képzeljük, ahogyan korábban. A Retrospect és a Resist is szépen felül arra a vonalra, amit a Proxy felrajzolt, mégis sokkal elszállósabbra sikerültek ezek a dalok. Ezzel egy új dimenziót nyitnak a lemezen. A Resist vége talán egy kicsivel hosszabbra nyúlik a kelleténél, de az oda vezető út miatt ez megbocsátható, remek első negyedet zár le.

Az elme (The Mind) címmel jellemzett etapban két tétel kapott helyet, a Nocturne és az Exile. A Nocturne, ami a lemez legjobb dala (ezt dobták be kedvcsinálónak még márciusban) utóbbi hónapok egyik legjobban összerakott progresszív metál nótája. A kemény (ha nem is kőkemény) riffek mögött megszólaló, gitárszóló, ami mintha a világmindenség végéről szólna, és a dalban megtalálható öt-hat téma, amit szépen váltogatva hoznak elő – nagyon profi. Az Exile már nem ennyire „rohanós”, inkább az előző dalokhoz hasonlóan légies megoldásokkal operál, majd’ kilenc percen keresztül.

A következő három dal a valóság (The Reality) rövid verziója a TessaracT módra. Ugyan az Eclipse-ben a zenére több hangsúly helyeződik, mint általában, de O’Hara mégis emlékezeteset alkot. Szenzációs hangja van a palinak és a zene is annyira harmonizál az énekhez, hogy tényleg nem várja az ember, hogy egy dühös és üvöltős kirohanás jöjjön. A Palingenesis is lendületes nótává fejlődik, annak ellenére, hogy nincs három perc és az eleje eléggé gondolkodósan kezdődik. Aztán szépen átfolyik az etapzáró, instrumentális  Calabi-Yau című dalba, ahol meglepetésszerűen egy szaxofonnal támadnak, és valóban érdekesnek hathat elsőre a kombináció, de működik – nagyon jól működik.

Az utolsó negyed két dala az energia (The Energy) közös nevet kapta. A több mint nyolc perces Singularity, melyből egy négy és fél perces videót sikerült faragni, hivatalos klip gyanánt, de azért ez is megmutatja az erejét, nagyon jól sikerült dal ez is – hozzá persze a videó is kellően fura.

Ezt a felvonást és az egész albumot az Embers zárja, mely kissé hektikusabban mássza meg a dal csúcspontját többi nótához képest. Viszont az utolsó másfél perc végtelen nyugalmat áraszt, amit szaxofon egy lágy gitárpengetéssel kísérve kapunk, lezárva az albumot.

Anno a Textures 2011-es Dualism (bitang ütős) lemezén volt egy Reaching Home című dal, ami annyira eltért a többi daltól, hogy szinte leugrott az albumról. Az Altered State olyan, mintha csak ilyen dalokat raktak volna össze egy korongra.

Talán van némi fityiszmutatás is a TesseracT irányváltásában az egész túltöltött színtér felé. Lehet így is djent albumot csinálni: újszerűen, kreatív megoldásokkal, klisék nélkül. Egyelőre az év djent lemeze címet viszi, de még sok van hátra, várjuk ki a végét, de addig is megy az ötös.

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr655352159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum