RockStation

Type O Negative - Life Is Killing Me - újrakiadás (Roadrunner Records/Magneoton, 2003/2024 )

A Type Of Negative mélységeit sohasem késő felfedezni

2024. június 02. - rattlehead18

Peter Steele nagy utat járt be a Carnivore kaotikus, hardcore-os thrash/speed metaljától a Type O Negative eklektikus doom/gothic metaljáig. Ezen út utolsó előtti állomásának pedig a közelmúltban újrakiadást kapott, eredendően 2003-as keltezésű Life Is Killing Me bizonyult.

A két Carnivore lemezen a New York-i teherautósofőr és társai a korszellemnek megfelelő muzsikával álltak elő. Ezeket a korongokat bizonyos körökben a thrash színtér kultikus darabjaiként tartják nyilván, de ettől függetlenül tény, hogy népszerűség tekintetében messze elmaradtak a kortársak lemezeitől. Az 1990-ben alapított Type O Negative-val Steele más csapásvonalon indult el. Az áttörés a harmadik lemezzel következett be, ami voltaképpen a második volt. A szóban forgó Bloody Kisses a Black No. 1 és a Christian Woman című dalok, illetve a lentebb részletezett körítés révén a mainstream-be is eljuttatta a zenekar hírét.

A folytatást jelentő October Rust korong időszakában pedig Steele a zenei világon kívül is letette a névjegyét. Közismert tény, hogy a frontember ekkoriban állt modellt egy női magazinnak, illetve a sajtónak tett nyilatkozatai sok esetben célzottan provokatívak, vagy legalábbis kellően kétértelműek voltak. A három évvel későbbi World Coming Down időszakában már nem volt különösebb média felhajtás, csak maga a zene. A dalszövegekből, a borítókból és a nyilatkozatokból eredő botrányok már lecsengtek, legalábbis nem lettek akkorára fújva, mint az 1993-as lemez és közvetlen utódja időszakában. Épp ugyanez a helyzet a 2003-as Life Is Killing Me-vel is, melyet a kerek évforduló tiszteletére a Roadrunner Records némi csúszással idén újra megjelentetett.

A szokásos zöld-fekete borítókép mögött helyet kapott dalcsokor közel maximálisra járatta a CD formátum adta időkeretet, és az egy évtizeddel korábbi elődjéhez hasonlóan eklektikus lett. Az eklektikus jelleg minden tekintetben áll. A Peter Steele énekes/basszusgitáros és Josh Silver billentyűs alkotta, gyerekkori haverokból álló dalszerzői tengely fő hatásai bevallottan a korai Black Sabbath és a The Beatles voltak. Ebből eredően a zenei kettősség garantált volt. Steele pedig karizmára, kiállásra nézve mindig is egy óriásira nőtt Glenn Danzig-nak tűnt. (Utóbbi ugyebár saját elmondása szerint szintén két egymással köszönő viszonyban sem lévő előadótól, Ozzytól és Elvis Presley-től merített – nem véletlenül ragadt rá az Evil Elvis név.)

Ha fel akarjuk göngyölíteni a Type O Negative zenéjét meghatározó összetevőket, akkor a Sabbath, a Beatles és a Danzig mellett meg kell említeni a brit post punkot, a dark rockot és kb. két zárójelben magát, az eredeti punkot is. Ahogy maga a zene, úgy az ismerkedés kezdeti fázisában a dalszövegek is kérdőjelek sorát vethetik fel. Anélkül, hogy belemennék az egyes dalszövegek alaposabb boncolgatásába, Steele a jellegzetes baritonján képes volt a különféle perverziókról, a lelki nyomorról romantikus dallamok formájában értekezni. Ráadásul a Type O-ban minden zenész vokálozott.

Nemcsak a lemez, hanem az egyes dalok is széles zenei skálát járnak be, bár már kevésbé csaponganak, mit a korábbi lemezeken. A dalszerzők mellett Kenny Hickey gitáros és Johnny Kelly dobos nevei ritkábban kerülnek szóba. Ha a jól bevált fekete atléta-fekete farmer kombós kiállásukkal nem is olyan jellegzetes figurák, mint a társaik, zeneileg nélkülözhetetlenek voltak az összképhez - különösen az előbbi marcona riffjei. Ez a négyes ráadásul a Sal Abruscato-t leváltó Kelly csatlakozásával a Bloody Kisses megjelenése után állt össze, és a végsőkig együtt is maradt.

Ha nem ismerted az előzményeket, a Life Is Killing Me az első hallgatás alkalmával mellbevágó, felzaklató élménynek bizonyulhatott. Aki viszont a Bloody Kisses megjelenése óta képben volt Type O-ügyben, a tíz évvel későbbi lemeztől már nem kapott eget rengető újdonságokat. Az összetevők ugyanis jó ideje adottak voltak. A CD-n a bevezető és a talányos címet kapott hangszeres átkötő, a Drunk In Paris mellett tizenhárom teljes értékű darab sorakozik. Az Angry Inch pedig egy feldolgozás; az eredeti változat elkövetője az általam ismeretlen Stephen Task. Marad tehát egy tucatnyi saját dal. Az intro után érkező, lendületes I Don’t Wanna Be Me az egyik legnagyobb slágerük. Egytől egyig ott vannak benne a fő összetevők, a doomos riffek, a pulzáló ritmusok, Silver terebélyes, de nem tolakodó billentyűtémái, a főnök baritonja, a melankólia és a szimbolikus dalszöveg. A lebegősen, súlytalanul induló, majd Hickey játéka révén zakatolósra váltó Less Than Zero (<0)-ban Peter egyebek mellett ilyeneket énekel: Vomit, pus, sweet, tears, blood – The scab removed, revealing what was… (A rövid, punkos hangulatú All Like Goils-ban akadnak ennél cifrább, sikamlósabb sorok is, melyeket most nem idéznék.) Bár csak egy szövegrészt ragadtam ki, de a Bloody Kisses időszakával ellentétben 2003-ban ezekkel a sorokkal már nem lehetett botrányt okozni. A kettő dal között meg ott a kísérteties Todd's Ship Gods (Above All Things).

Majd következnek a lemez epikusabb pillanatai, az egytől egyig hat perc feletti ...A Dish Best Served Coldly, How Could She? és Life Is Killing Me című tételekkel. Számomra az első a legnehezebb falat, de két társa is képes lehet megfeküdni egy gyanútlan hallgató gyomrát. Mondom ezt annak ellenére, hogy az alapra vett refrénje okán a címadó a leginkább dalszerű tétel. A Nettie egy konvencionális(abb) szerelmes dal, a szövegírótól jogosan elvárható csavarokkal, majd újabb két terjengős fejezet után jutunk el a fentebb már emlegetett fel/átdolgozásig. A filozofáló Anesthesia és a záró The Dream Is Dead pedig képesek még mélyebbre rántani az embert. 

326838.webp

Az idei kiadás bónuszai egyetlen kivételtől eltekintve megegyeznek az eredeti limitált változaton helyet kapott tételekkel. Az igazolatlan hiányzó a Christian Woman alternatív verziója. A távolmaradás okát ugyan nem értem, de a lényeg számomra úgyis a Black Sabbath feldolgozás, ami így a második korong negyedik tételeként szerepel.

A Life Is Killing Me ezektől az extráktól függetlenül a maga valójában is vaskos hallgatni való, nemcsak mennyiségi, de érzelmi szempontból is. A Type Of Negative mélységeit ma sem késő felfedezni, ehhez pedig első lépésként az idei újrakiadás apropóján akár ez az utolsó előttinek bizonyult lemez is jó választás lehet. A korai időszak dobosa, Sal Abruscato az A Pale Horse Named Death zenekarral igyekszik ápolni a zenekar örökségét, de bizonyára maga is tisztában van vele, hogy önerőből, Peter Steele zsenije nélkül tőle is legfeljebb egy tisztességes tribute-ra futhatja… Who Will Save The Sane?

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/18417105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.06.02. 20:29:58

Rákerestem a TeCsőn, de itt is csak egy cover van
youtu.be/O8MnYqe5si4?si=VbCyahHVE6fbcIji

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal

süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum