Várhatóan 100 és 200 millió forint közötti veszteséggel zár idén a Sziget Fesztivál, melynek látogatószáma a főszervező Gerendai Károly szerint 360-370 ezer között lesz, ami elmarad a tavalyi 379 ezres adattól, de Gerendai úgy értékeli, ettől függetlenül jól sikerült a fesztivál.
A főszervező - aki szerint az idei Sziget veszteséges lesz - az MTI-nek adott vasárnapi interjújában azt mondta, pozitív visszajelzéseket kaptak az idén bevezetett változtatásokról és reméli, hogy ezek hatására jövőre újra "erősödni" fog a rendezvény.
Gerendai Károly egyelőre végleges adatokat nem tudott mondani a látogatók számáról. Szavai szerint ugyanakkor azt már előre látták, hogy a bérletek eladása elmarad a korábbi évekétől, annak ellenére, hogy idén növelték a kiadásaikat. Enyhíti a helyzetet, hogy az éppen tavaly 27-ről 18 százalékra csökkent áfa miatt emelkedik a jegybevétel nettó összege - jegyezte meg.
A főszervező azt is elmondta, hogy az idei Sziget előreláthatóan veszteséges lesz. Ennek összegét egyelőre nem lehet tudni, mert sok információ hiányzik a végső számításhoz, de becslése szerint várhatóan száz- és kétszázmillió forint közé tehető a deficit. Hangsúlyozta, hogy a Volt fesztivál és a Balaton Sound viszont elég jól sikerült ahhoz, hogy cégük feltehetően így is pozitív szaldóval zárhasson.
A visszaesés talán legfontosabb okának azt nevezte, hogy az idei sztárprogram gyengébb volt, mint amit a szervezők szerettek volna. Hozzátette: emellett tavaly a húszéves jubileum és az előtte elnyert legjobb európai fesztivál díja is fokozta az érdeklődést a Sziget iránt. Gerendai Károly szavai szerint érezni lehet, hogy a hazai célközönség - mind a demográfiai problémák, mind a külföldre való elvándorlás miatt - fogy. Megjegyezte: az elmúlt években is csökkent a magyar látogatók száma, de akkor azzal párhuzamosan még nőtt a külföldieké, most viszont ez az utóbbi trend is megállt.
Az idén megújult látványvilágról szólva kijelentette, hogy akkor is arra szerették volna helyezni a hangsúlyt, ha erősebb lett volna a zenei program. A nemzetközi fesztiválpiacon elmondása szerint nagyon erős a konkurenciaharc, mára körülbelül ötször annyi a rendezvény, mint 21 éve, a Sziget indulásakor volt. Miután a kínálat bővül, a kereslet viszont nem, ezért egy ilyen helyzetben csak azok tudnak életben maradni vagy éppen tovább erősödni, akik jól meg tudják különböztetni magukat a többiektől. A látványvilág és a szolgáltatások fejlesztését vagy a sokszínűség erősítését, amikben a Sziget eddig is jobb volt sok versenytársánál, éppen ezért is tartották stratégiai célnak - fejtette ki.
Gerendai Károly kiemelte, hogy a mostani változások szinte mindegyikére pozitív visszajelzéseket kaptak. A legnagyobb sikert valószínűleg a strand aratta, de a látogatók jól fogadták a cirkuszt, illetve a nappali-kora esti közösségi akciókat is. Jelenleg nem látnak olyan idén bevezetett elemet, amelyet ne lenne értelme folytatni - mondta. Kitért arra, hogy - miközben olyan értelemben szerencsésen megúszták a pénteki vihart, hogy amiatt nem kellett programokat elhalasztani -, a szél éppen a látványvilág elemeit tépázta meg.
Az eddigi koncertek közül a pénteki Blurre voltak a legtöbben kíváncsiak – mondta el Gerendai Károly. Aznap körülbelül 65 ezren voltak a Szigeten, közülük 45-50 ezren pedig elmentek a Nagyszínpadhoz is. Vasárnap estére, amikor David Guetta lépett fel a Nagyszínpadon, a szervezők hasonló vagy azt meghaladó nézőszámot vártak. A főszervező ennek kapcsán azt mondta, az előzetes eladások alapján 65-70 ezer közé várták a vasárnapi látogatottságot, ami már közel lenne a 75 ezres telt házhoz.