
Amikor a Leander Rising két album után bejelentette, hogy kifújtak, sokan háborogtak, értetlenkedtek, hogy de miért, meg mégis. Én személy szerint egy percig sem aggódtam, úgy voltam vele, hogy - még annak ellenére is, hogy a Rising valóban kicsit kezdett fakulni - van kraft Köteles úr művészetében, nem lesz kérdés, hogy lesz-e folytatás.
Aztán szépen lassan megtörtént a búcsú buli, szétszéledtek a srácok és a csendből egyszer csak betört a köztudatba a Leander Kills első szerzeménye, a Szerelmetlen dal. Nem mondom, hogy seggest dobtam tőle, de kellemes meglepetés volt. Érezni lehetett rajta, hogy sokkal érettebb produkcióval van dolgunk, mint az elődzenekar műveiben - de az idő múlásával a fejlődés szinte természetes kell, hogy legyen, nemde? Szépen szállingóztak tovább a dalok, majd azt vettem észre, hogy egyre többször kerülnek elő a lejátszómban. Sunyi módon bevonzott a lemez egyre nagyobb arányban elérhetővé tett része is, be kellett látnom, hogy bizony rácuppantam a dalokra.
Többszöri hallgatás után nyugodt lelkiismerettel merem állítani: aki eddig nem kedvelte a Leander (Rising) zenéjét, stílusát, most sem fog nagy fanná válni, viszont úgy gondolom, hogy ennek ellenére is érdemes lenne egy esélyt adnia a CD-nek azoknak is, akik nem feltétlen néznek jó szemmel a formációra. Miért is? Mert keményebb kötésű és sokkal összeszedettebb a friss termés, mint eddig bármikor! Nyilván nem állt fejre a világ, megvannak a szokásos elemek, de már a kezdő traktusoknál is kihallani, hogy a még mélyebbre került a hangolás mellett bizony jó kis témák kerülnek elő azokból a bizonyos húrokból. A legnagyobb újdonság talán a matekosabb témák megjelenése és milyen meglepő, a dallamos témák bizony minden eddiginél dallamosabbak lettek, így a kedvelők zabálni fogják a CD-t (ha már nem teszik jelenleg is)!
Nehéz kiemelni igazi húzódalt a Túlélőről. Szinte mindegyik szerzeménynek megvan a saját karaktere, melyeknek köszönhetően egy egészséges ívet ír le az egész album. Szépen váltakoznak a könnyebben emészthető, balladisztikusabb dalok és a gyorsabb, tördeltebb témák, így a hallgató nem tompul le egyik szerzeménynél sem. Nem azt állítom, hogy mindegyik szám ugyanolyan erős, hiszen vannak rajta kevésbé eltalált témák, de úgy általában egy jó kis albummal van dolgunk.

A Szeresd bennem az első - számomra - gyengébb tétel. Egyszerűen valahogy nem talál be. Viszont a keleties dallamokkal (is) operáló A híd jó kis gyepálásokkal tarol, egyedül a refrén az, amivel annyira nem sikerült megbarátkoznom. Viszont nem rossz dal. A Túlélőn két feldolgozás is van, az egyik az Este van című népdal Leander-féle értelmezése. Kellemes hallgatnivaló, viszont talán a nemléte esetén sem lett volna szegényebb a lemez. A másik feldolgozás az abszolút gőzhenger Valami folyjon után jön, ami nem más, mint a Presser Gábor-féle Fényévtávolság. Hogy őszinte legyek, az sem ütött igazán szíven, de ahogy az előzőnél is, itt is csak azt tudom mondani: jó-jó, de nélküle sem lett volna rossz.
Összességében viszont egy finoman szólva is nagyon jó korongot kaptunk a Leander Kills bemutatkozó albumának képében, melyben egy felfrissített, aktuálisabb, emellett összeszedettebb produkciót találunk, mint a Rising volt annak idején. Természetesen megvannak a - Leander karakteréből adódó - sajátosságai, melyek miatt továbbra is pellengérre lesznek állítva, de azt le merem szögezni: lehet szeretni, lehet utálni, viszont egy dolog biztos: kikerülni nem igazán! (4/5)
A korong szinte már természetesen módon teljes egészében meghallgatható: