RockStation

VOLT 2008 fellépők | 3. rész : Clawfinger

2008. május 03. - sunthatneversets
A részben svéd, részben pedig norvég zenekar 1993 óta ad ki lemezeket. A kezdeti hangos sikerek után csendesebb széria következett, de az európai metal  élmezőnyében még mindig ott vannak.

A jelenleg Zakk Tell-ének, Jocke Skog-billenytyűk, ének, Bard Torstensen-gitár, Henka Johansson-dob és Andre Skaug-basszus felállású banda 1993 óta a 7 albumot adott ki (több, mint 2 millió eladott példánnyal), az utolsót 2007-ben "Life Will Kill You" címmel, - Az énekes Zak szerint az ezredforduló után jött el az ideje, hogy visszatérjenek agresszív, szókimondó stílusukhoz, a rap és metal gyökereihez.

Igazából már az első lemezükkel befutottak. A Deaf Dumb Blind olyan erős rap hatásokkal teli metal lemez lett, hogy mindenki azonnal rábukott. A Nigger a The Truth vagy a Warfair slágerek lettek, de az egész lemez hibátlanra sikerült. Ezután két évvel kiadták a Use Your Brain címre keresztelt nagylemezt, amely még vitorlába tudta fogni az előd által vetett szelet, aztán kicsit csendesebb időszak következett a zenekar életében, amely szerintem még mindig tart, bár az kétségtelen, hogy minőségi munkák kerülnek ki a kezük alól. Azt gondolom akkora sztárok már nem lesznek, mint a kilencvenes évek közepén, de aki Sopronban megnézi Őket nagyot nem csalódhat, egy hatalmas koncert már előre borítékolható.

Ízelítőnek két video: A sikert hozó The Truth 1993-ból és a Prisoners 2007-ből.

The Truth (1993)

Prisoners (2007)

Life Of Agony : River Runs Red

Vannak bandák akiknek elsőre olyan dolgokat sikerül összehozniuk, hogy az ember álla leesik. Hogy ez a génekbe van e kódolva tudja a franc, de ettől még tény, hogy a new york-i Life Of Agony River Runs Red című albuma akkorát ütött a kilencvenes években, mint egy nehézsúlyú bokszoló.

Az ezt követő Ugly című korong még viszonylag tartotta az előddel megalapozott magas színvonalat, aztán már csak a süllyesztő jött. Egy ideje megint koncerteznek és július 9-én az A38-as hajón adnak újra koncertet Magyarországon.

Igen újra! Lévén, hogy 1996-ban az Anthrax vendégeként már jártak nálunk a PECSA-ban. Azon szerencsések közé tartozom akik végigugrálhatták az akkori 50 perces bulit.

A new-yorki gettók világából érkező négyes zenéjét sokan szoft hatdcore-nak titulálják, szerintem azonban zenéjük több stílust, többek között crossover és doom elemeket is felmutat, de igazából nem is evvel robbantottak nagyot, hanem azzal, hogy akkoriban újdonságként ható éles tempóváltásokkal operáltak. Képesek voltak a leggyorsabb hardcore szerű zúzásból ultra lassú doom-os riffbe átváltani minden átmenet nélkül. Ehhez még hozzájött a „törpe” énekes Keith Caputo öblös, néhol operénekeseket megszégyenítő hangja és máris valami egészen különös hatású zene állt elő.

Az 1993-ban kiadott River Runs Red Josh Silver producelésében látott napvilágot. Az albumot a Keith Caputo-ének, Alan Robert-basszus, Joey Z.-gitár és Sal Abruscato-dob felállású négyes rögzítette Brooklynban.  

A szegény negyedben élők nehezen elviselhető életét „elmesélő” lemez ugyan 13 szerzeményt tartalmaz, ám ezek közül három (Monday, Thursday, Friday) csak egyfajta átkötő, illetve lezáró. A többi tíz pedig egytől egyig hibátlan. A This Time gyors hc zúzdákkal kezd, majd egy gyújtott groovos témával folytatja, Caputo pedig leénekli a csillagokat. A refrén újból hc, telitalálat énekdallammal.


A kettes Underground fojtott énekhangjai közül előbújó gyomrozós lassú riffek után, újból gyors refrénben végződik, abszolút koncertre való. A Monday családi veszekedése után következő rövid címadó hardcore zúzása az öngyilkosság gondolatának zenébe öntése, míg a dühös gyors-lassú Through And Through megint emlékezetes dallamokat produkál.


A vészjósló  hangokkal kezdő Words And Music a lemez legjobb riffjében folytatja és itt egy kis billentyűt is sikerült a kiabálós refrén alá csempészni. A Thursday átkötője után távoli hangokból bújik elő a groovos, mélyen betonozó Bad Seed, amely azért a jó kis zúzdákat sem hanyagolja. Az ezt követő My Eyes dallamos gitárjátéka és a refrén alatti döngölés miatt marad emlékezetes. A Respect lebegős gitárjátékkal nyit, aztán Caputo olyan dallammal hozakodik elő ami kitörölhetetlen a fejből. A szoft hc Method Of Groove kiabálós témái és gitárszólója miatt emlékezetes, míg a záró The Stain Remains az emberi élet keserűségeit énekli meg, tökéletes zenei aláfestéssel. A záró Friday tulajdonképpen a már korábban elméleti síkon meglévő öngyilkosság gyakorlatra történő átváltása, az elvágott erekből padlóra csöpögő vér hangjaival.  



Az albumot még két nagylemez követte, aztán az énekest drogproblémái miatt kidobta a banda és egy darabig az Ugly Kid Joe volt énekese (!) Whitfield Crane állta mikrofon mögé. Caputo a rehab után kiadott egy szólólemezt, míg a többiek is tették a dolgukat, volt aki projektekben zenélt és volt aki stúdiót nyitott. 2003-ban volt reunion koncert, amit cd-n és dvd-n is kiadtak és 2005-ben volt új album is Broken Valley címmel, és a szekér azóta is fut, bár már korán sem akkora sikerrel, mint a debüt album idején.

Április végén a Roadrunner újra piacra dobta a River Runs Red-et  négy bonus nótával (Here I Am, Here I Stay, Depression, Companions, Plexiglass Gate) és egy bonus dvd-vel megspékelve. Most, hogy újra meghallgattam párszor, még az is lehet, hogy ezt is beszerzem.

Diszkográfia:
1993     River Runs Red
1995     Ugly    
1997     Soul Searching Sun    
1999     1989-1999     Válogatás
2000     Unplugged at the Lowlands Festival '97
2003     The Best of Life of Agony  Válogatás
2003     River Runs Again: Live 2003    
2005     Broken Valley    

Welcome back! R.E.M. - Accelerate

Volt idő (még a csapat fénykorában, valahol a 90-es évek elején), amikor rajongtam értük majd valahol a Monster album környékén, amely a világhírt hozó Out Of Time és Automatic For The People után érkezett, elvesztettem a fonalat, értem ezalatt, hogy a túlzott művészieskedés nekem már annyira nem jött be, rajongásom csendes tiszteletbe konvertálódott. Az Accelerate meghallgatása után örömmel konstatáltam, hogy talán ismét van/lesz miért rajongani.

Az Accelerate az R.E.M. 14.(!) albuma (a banda ide s tova már majd' 30 éve tevékenykedik) és szerintem alaposan megleptek vele mindenkit. A sok művészieskedés és gyengécske produkció után ugyanis váratlanul újra felfedezték az egyszerű, lendületes játék örömét és egy tőlük szokatlanul karcos rock lemezt csináltak. Igen, jól olvastátok. Rock lemezt.

A nyitó Living Well Is The Best Revenge sodró tempóját, pattogós basszusát, szikár gitárhangzását hallgatva már sejthető: itt most egy egész más R.E.M.-et fogunk hallani. A kettes Man-Sized Wreath-ban is keményen dolgozik a basszus a kellemes gitárszólamok alatt. A Supernatural Superserious is igazi örömzene, fülbemászó refrénnel. A négyes Hollow Man (videó alább) egy kicsit kommerszebb, slágeresre formált dal, de elvitathatatlan érdeme a lassú-gyors szakaszok váltakozása általi dinamizmus, ami mégsem hagyja, hogy egy legyintéssel túllépjünk rajta.  Az ötödik Houston-ban személyes kedvencem a különös hangzású effekt, amivel teljesen egyedivé és összetéveszthetetlenné varázsolták ezt a felvételt. A címadó Accelerate a lemez egyik legjobbja (ha nem a legjobbja): ismét egy agresszívebb, lendületes, magával ragadó tétel, kiváló basszussal, rendkívül jól eltalált orgonatámogatással a háttérben. A gyors Accelerate-et a lassúbb, merengős  Until The Day Is Done követi, azután a Mr. Ricards következik masszív alapozással, lágyan, de szakadatlan hömpölygő gitárszólamokkal, kellemes emlékeket idézve a 90-es évek elejéből. A múltidézés a kilencedik Sing For The Submarin-nel folytatódik csak hogy megmutassák, még mindig tudnak művészieskedni, de ezúttal nem teszik magasra a lécet; a dal könnyedén befogadható, főleg, ha a közepén hallható dobszólamokra gondolunk. A tízes Horse To Water harsány ébresztőként hat a lassú, merengős dalok után. Na ez már igazi rock'n'roll: gyors, kemény (R.E.M. mércével mérve)  és hatásos, mint ahogy a záró I'm Gonna Dj is.



Szóval a cím teljesen helytálló kérem szépen. Michael Stipe és bandája úgy játszik ezen a lemezen, mintha "bespeedeltek" volna - legalább is az elmúlt évek egy helyben toporgásához képest. A teljes játékidő rövid, alig 35 perc, ami a rohanós tempó mellett talán kicsit még rövidebbnek is érződik. Ennek ellenére mégsincs hiányérzet a végén, a tartalom ugyanis bár tömör, de mégis teljes élvezeti értékkel bír, nemigen lehet elvenni és hozzátenni semmit. Az Accelerate így kerek, ahogy van: görcsös erőlködéstől mentes, felszabadult zenei alkotás, nagyon eltalált, modern, mégis hamisítatlan „oldschool” R.E.M. hangzással.
A lemez megjelenése óta a legtöbb sikerlistán az első tízben tanyázik, szóval úgy tűnik, a világ szereti az új R.E.M. lemezt. Én is szeretem. Szeretgessétek meg Ti is!

9/10


Hollow Man
 

VOLT 2008 fellépők | 2. rész : The Exploited

Az 1979-ben, Edinburgh-ben alakult The Exploited a 70-es évek közepi punkhullám lecsengése után indította be tevékenységét.

A Wattie Buchan énekes, Hayboy gitáros, Mark Patrizio basszusgitáros és Jim Park dobos által létrehozott társaság jobban megbotránkoztatta a konzervatív embereket, mint bármely társuk. 1981-ben első lemezükkel rögtön egy alapművet tettek le az asztalra Punk's Not Dead címmel, ami válasz volt a stílust már temetőknek.

Bár a szakadt külső már Johnny Rottenéknél (Sex Pistols) megjelent, a The Exploited tökélyre fejlesztette: biztostűk, bakancsok, felvarrók, szakadások, és a punk azóta védjegyévé vált kakastaréj-frizura. A debütáló album hatalmas siker lett, de a lemezt már nem az alapító társulat rögzítette, egyedül Wattie, a frontember maradt közölük. Az együttes azóta is rengeteg tagcserén ment keresztül. 1982-ben jött a folytatás, a Troops Of Tomorrow, amely a banda zeneileg legkifogástalanabb lemeze, rövid, lényegre törő antislágerekkel, mint a katonaság-ellenes himnusz, az Alternative, vagy épp a U.S.A., ami óta szokás a punkok körében az amerikai zászló rituális elégetése. Ezt követően még született egy klasszikus, a 83-as Let's Start A War, majd a The Exploited, akárcsak a második hullám többi alapzenekara, a Discharge és a GBH, földbe állt.

Az újraéledés és két nem túl emlékezetes nagylemez után a 90-es Massacre ismét egy korrekt darab lett. A 90-es évek főleg koncertezéssel telt, 1996-ban hazánkba is eljutottak, maradandó emlékeket hátrahagyva Győrben, a koncert helyszínén, ahol évekig nem rendezhettek punkkoncerteket, a buli utáni rendbontások miatt. Ebben az évben újabb lemez is érkezett, a Beat the Bastards, majd 2003-ban a Fuck The System. Ebben az évben ismét felléptek Magyarországon, majd 2005-ben visszatértek.

A zenekar a fennállás 25 évében nem sokat változott, most is a rendszert szidják, igaz a világ sem igen változott az elmúlt negyedszázadban. A The Exploited abszolút hiteles, bármi is történt az elmúlt években, sosem köpték szembe magukat, és meglepő módon 25 éve ugyanannál a kiadónál jelentetik meg lemezeiket (igaz a kiadó neve sokszor változott). Manapság is fellépnek a legkisebb klubokban is és a Volt-on is melege lesz azoknak akik a koncertjüket választják.


Never Sell Out

/A biográfia egy része a punk-rock portál segítségével készült/

Hángörien death n' roll: Chief Rebel Angel – Death Rock City

Utálom magam amiért már az elején elfogult vagyok. Nem tehetek róla, de imádtam a Wolverine Blues fémjelezte Entombed-ot. A Chief Rebel Angel zenéjében pedig valami hasonlót kapok vissza, nyakon öntve azt egy csomó más zenei hatással.

A zenekar a nevét is a svéd banda egyik számának címe alapján választotta, így vonhatók további párhuzamok is. A csapat már jó ideje mozog a hazai underground színtéren és a tavalyi év végén jött el a pillanat, hogy ez az első nagylemezben öltsön testet.

A budapesti Chief Rebel Angel 2004 elején alakult egyfajta mellékprojektjeként: a zenekar mai gerincét alkotó Felföldi Péter basszista-énekes (ex-Stereochrist) és Kiss Barnabás gitáros (ex-Polly Is Dead) mellett a kezdetekben Jakab Zoltán (Bridge To Solace), Szűcs Péter (Superbutt) és Szűcs Szabolcs (Superbutt) is tagja volt a formációnak. Jakabék csak rövid ideig tudták összeegyeztetni zenekari teendőiket egyéb munkáikkal, ezért nem sokkal később távoztak és a zenekar Pándi Balázs dobos érkezésével trió felállásban működött tovább, és így vette fel Death Rock City című debütáló anyagát is, amely a Parkplatzban került rögzítésre. A lemezfelvétel óta Pándi is kiszállt, és a Trottelből ismert Ákos Csaba lett helyette az új dobos, és az albumon még csak vendégként közreműködő Fido személyében egy második gitárossal is bővült a felállás. 

Mint a bevezetőben említettem a CRA a súlyos death metalt garázsrockkal ötvöző Entombed örökségéből kiindulva alakította ki saját stílusát, amely azért nem egészen olyan, mint a svéd csapaté, mert itt hardcore, stoner és blues elemek is kerülnek a levesbe és pont ezek a dolgok adják ennek a zenének a valódi ízét.

A srácok nem pöcsölnek sokat 13 dal plusz egy intró harmincegy percben, tehát a dalok gyorsak és rövidek. A svéd bandával ellentétben a budapesti srácok nem a death-metal felől jönnek, inkább amolyan feszes, koszos, mocskos garázsrock-szerű zene ez, amelyben düh és lendület van ezerrel, de ugyanakkor egyfajta rock n' roll életérzés is van a zenében, amitől egyből bólogatós kedve lesz az embernek. A recept is viszonylag egyszerű, gyors riffelés, üvöltős-hörgős ének a verzék, tisztább, – de nem tiszta - dallamosabb ének a refrének alatt. Van persze egy-két kivétel, de nagyjából az előbb említettekkel lehet a legjobban leírni.

Az Intro (I Am Your Enemy) után, mindjárt a címadóval vágnak a húrok közé, amely a hármas Happy Hours In The Hoenecker Room-mal és a négyes Mad Dog Fever-rel együtt jó kis Entombed hagyományápolás. A refrének mondjuk jobban a fülben maradnak és ez mindenképpen pozitívuma a muzsikának. A következő Sour Toe Jive a maga három és fél percével a leghosszabb szám a lemezen. Ebben is több dallam van és a nóta jó kis stonerba megy át a végén. A hatos Mean Machine jó kis húzós punkos riffre épül és a közepén játszott szóló is nagyon rendben van. A Cold Hard Thing basszus bevezetője után masszív betonozásban folytatja és egy nagyon fülbemászó refrén teszi emlékezetessé. Az ezt követő Belfi üvöltős, hörgős refrénnel operál, de a dalban magában is akkora energia van, hogy csak na. A kilences I Gave You A Black Eye , megint nagyon dühös tétel, szint hardcore zúzással. A Walk On Water a verze alatti dühös kiabálásból egy picit grunge-os, de nagyon emlékezetes refrénbe megy át. A tizenegyes Dead Bird Song egyértelműen a legjobb dal a lemezen, a refrén már elsőre befészkeli magát a fejbe. A Rolling And Thumbling jó kis vadnyugati kocsma hangulattal nyit aztán jó kis Motörhead-féle rakenrollban folytatja, újabb emlékezetes pillanat. A tizenhármas The 57 Deal a gyors Kyussra emlékeztető riffek miatt rögzül az emberben és a végén még a szaxofon is előkerül. A lemezt pedig az instrumentális, elszállós-pszichadelikus Astoria zárja kellemes harmóniáival.


Dead Bird Song

Három napja csak ezt hallgatom és nyilván vannak a lemeznek apróbb hiányosságai a keverés terén, meg a sok gyors tempójú hasonlóan hangszerelt dal miatt egy kicsit össze is folynak a dalok, de akkora kraft meg lendület van az egészben, hogy az említett hiányosságok el is törpülnek ezek mellett. Érezhetően megmozdult valami pozitív irányban a hazai underground rock & metal életben és ebben a folyamatban a Chief Rebel Angelnek is van, lehet szerepe. A Death Rock City pedig bármilyen mércével mérve egy nagyszerű bemutatkozás.

8.5/10  

 

Mad Dog Fever
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum