RockStation

Újra hódít a vinyl - a gyártók nem tudnak lépést tartani

2014. szeptember 07. - dzsi.

vinyl.jpg

Tudjátok ugye, hogy haldoklik a zeneipar. Na most, a brit The Independent című napilap online verziója ma jelentetett meg egy cikket, amely szerint az ipar egyre kevésbé képes lépést tartani gyártás/termelés szempontjából a vinyl iránti, jelentősen megnövekedett kereslettel. Alább a meglepő részletek.

A vinyl-újjáéledés idén is tovább szárnyal: míg a CD eladások folyamatosan csökkenek, a hanglemez gyakorlatilag újra divattá vált és évről-évre nagyobb mennyiségben kel el a boltokban, amely egyre komolyabb terhet ró a gyártókra, akik lassan már képtelenek lépést tartani az egyre növekvő piaci kereslettel. Új gyártósorok üzembe helyezése a jelenlegi számok mellett még közel megfizethetetlen (vagy fogalmazzunk inkább úgy, hogy roppant rizikós, nagyon hosszú távon megtérülő befektetés), így egyre nagyobb mennyiséget kénytelenek legyártani a már igencsak leharcolt, roppant régi gépeken, a kevés fennmaradt üzemben. Mindennek következtében a lemezek elkészítésének átfutási ideje egy hónapról nettó háromra nőtt az utóbbi két év során, ami érthető módon zavarja a kiadókat, a zenészeket és a vásárlókat is. A világ legnagyobb fennmaradt lemezgyára a csehországi GZ, amely idén nyugtázhatta a valaha volt legforgalmasabb napját: februárban negyvenkétezer példányt nyomtak le egyetlen nap alatt. A cég nemrégiben vásárolt hat darab kiöregedett gyártósort, hogy lépést tudjon tartani a kereslettel, de úgy tűnik, hogy a gépek felébe nem sikerül hosszú távra életet lehelni.

Sokan azt mondják, hogy az egész egy múló divathóbort, azonban a vásárlási hajlandóság továbbra is fölfelé ível: a SoundScan felmérése szerint idén az első fél évben 40%-kal növekedtek az eladások, és ebbe ráadásul bele sem számolták azokat a példányokat, amiket a vásárlók direktben a kiadótól rendelnek (a second-hand kereskedelem számai meg kábé lekövethetetlenek). Az ICM Research is érdekes dolgokra mutatott rá: a vinyl vásárlók 15%-a nem feltétlenül hallgatja is a lemezeket - kizárólag gyűjti. Adam Teskey, a Vinyl Factory gyártási vezetője azt mondja, hogy egyre többen porolják le a padláson felejtett lejátszókat, akiknek ráadásul a gyermekeik is komoly érdeklődést mutatnak a kézzel fogható termékek birtoklása iránt. A tini korosztálynak szintén egyre nagyobb része van oda ezekért a hanghordozókért, annak ellenére, hogy ők tulajdonképpen egy olyan társadalmi réteg, akik már a digitális formátumú zene mellett nőttek fel. Ez a cég egyébként egy hokikorong méretű PVC darabból nyomja 90 tonnás terheléssel, 200 celsiuson a lemezeket, amik 14"-es méretben jönnek ki, mielőtt méretre vágnák őket.

vinyl_2.jpg

Shane Whittaker, a Curved Pressings társalapítója azon lelkendezik, hogy voltaképpen egy olyan iparágban profitál és gyarapszik folyamatosan a vállalkozása, amely egy banki menedzser számára nem is igazán létezik (ha mondjuk hitelt venne fel). Véleménye szerint a vinyl-előállítás egyre nagyobb léptékűvé válik az elkövetkező időszakban, mindaddig, amíg a gyártási kapacitás egy törésponthoz nem érkezik. A kiadók viszont természetesen továbbra is megfontoltan közelítenek a kérdéshez, hiszen nehéz eldönteni, hogy kisebb tételeket gyártsanak több ízben, vagy egyszerre többet, mint amire kapásból igény mutatkozik, hiszen mindkét esetben rengeteg a rizikófaktor. Arról nem is beszélve, hogy manapság már mindenki színes, "fotó borítású" (picture disc) vagy "pacás" (splatter) lemezeket szeretne, amelyeknek a gyártása lényegesen több időt vesz igénybe, mint a sima fekete kivitelé, és persze az ára is magasabb. A vinyl mindenesetre ismét nagyon közel jár ahhoz, hogy előtérbe kerüljön a hanghordozók között, de nagy a veszélye annak, hogy a termelési viszonyok kiéleződése az egekbe lőheti a termék bolti árát a nem túl távoli jövőben.

Megjegyzés: a szövegben szándékosan szerepel mindenhol a vinyl elnevezés a bakelit helyett, ugyanis utóbbi téves: a lemezek sohasem készültek bakelitből. A 78-as fordulatú gramofonlemezek sellakból, míg a mikrobarázdás hanglemezek polivinil-klorid és polivinil-acetát kopolimerjéből, azaz acetilcellulóz-polivinilkloridból készültek/készülnek - innen a vinyl rövidítés.

vinylinfo magyar_1.png

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr96677893

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tollact 2014.09.07. 19:25:36

Ha sokáig emelgetik az árat, akkor újra visszaesik majd a kereslet. Így is 1,5-2-szerese a CD árának, aminek visszaesése szintén részben a magas árnak tulajdonítható. A zeneipar ezt mindig végigcsinálja és újra meg újra ugyanabba a csapdába esik bele. Rá kellene már végre jönniük, hogy az aranykor soha nem tér vissza.

white zimbabwean 2014.09.08. 15:10:36

Jó lenne tudni, hogy mi lett a dorogi lemezgyár gépeivel, amelyet a 80-as évek elején korszerűsítettek. Úgy tudom 1993-ban préseltek utoljára itt lemezeket.

sanyix 2014.09.08. 15:53:56

ha nem bírnak lépést tartani hát adják ki ugyan ezt a mastert cd-n... ugyanis csak pár sznob maki vásárolja azért a vinyl-t mert lemez, a legtöbben azért keresik mert nem a loudness waros széttrancsírozott mainstream mastert tolják rá, hanem rendes minőségit, olyat amit a 80-as években még CD-re is toltak, csak aztán elgurult a gyógyszer.

DJ DióBél 2014.09.08. 17:44:24

Vinyl lemez esetében hosszú ideje azt gondolom át, hogy a felvétel, majd az azt követő studiómunkák milyen eszközöket használhattak. Ezen információkat általában nem találom az újabb kiadású vinyl lemezeken. Pedig a CD korszak elején is szívesen feltüntettek olyasmit, hogy AAD/ADD/DDD, vagy hasonló.
Amennyiben bármely lépcső során felmerült a digitális eszköz használata, ott már érdemes gondolkodni egy sort. Többféle módon igyekeznek a digitalizálás eredményét közelíteni az analóghoz (bitráta, mintavételezés, DSD, stb), amely kellemes a fülnek.
Persze megfelelő hallás és kiváló eszközök szükségesek a különbségek érzékeléséhez.
Egy vinyl lemez kezelése egyes esetekben (DJ lejátszás) hozhat előnyöket, amihez azonban ismerni és használni kell ezen lehetőségeket.

2014.09.08. 18:17:30

Én rendületlenül kitartok a cd mellett, se vinyl, se a letöltés irányába nem akarok lépni. Hiszek abban, hogy támogatni kell az alkotókat, így mindig megveszem az eredeti kiadványt, ha sokallom is időnként az árát.

Nem egyedülálló jelenség a vinyl reneszánsza, Szerb Antal írja a Magyar Irodalom Történet című könyvében: "Új feltalálások idején rendszerint nagy lendületet vesznek épp azok a formák, amelyeket az új találmány kiszorítani készül. A puska feltalálása után az íjkészítés addig példátlan fejlődést ér el. A gőzhajó feltalálása óriási lendületet ad a vitorláshajók gyártásának. Napjainkban is látunk hasonló jelenséget: a rádió elterjedése újra divatba hozta a rádiónál primitívebb technikájú gramofont. Hasonlóképpen történt nálunk az irodalomban: a nyomtatás feltalálása megindította a magyar kéziratos irodalmat."
De hozhatnám példaként a mechanikus karórák divatját a kvarcórák elterjedésével. A vinylt egy régi, kézzelfoghatóbb, igényesebb(nek gondolt) világ iránti nosztalgia tartja életben. Nyilván vannak olyan audiofilek, akiknek a cd nem elég, de nem csak ők veszik. Én mindvégig vallottam, hogy szükségem van a zenei adathordozó fizikai birtoklására, egy cd borító, egy igényes booklet sokat hozzáad az élményhez, nem csak egy sor digitális jel van egy flash drive-on. A vinyl ezt adja: egy nagy, sérülékeny hanghordozót, amit szinte szertartásszerűen kell kezelni. A meghallgatása közben úgy érzi az ember, hogy megadta a módját.

@DJ DióBél: Bizony, digitális felvétel vinyl lemezen a szememben parasztvakítás.

the illusion of choice 2014.09.08. 18:58:57

Magyarul nem vinyl, hanem vinil. Ez jobban felbasz, mint mikor bakelitnek nevezik.

dzsi. 2014.09.08. 21:41:41

@the illusion of choice: tegyél fel egy jó lemezt és bonts egy sört, az majd megnyugtat :)

EzVan:) 2014.09.09. 11:05:34

@the illusion of choice: ja, vagy hanglemez.

@white zimbabwean: wikipedia nagy barátod :)

@post: uh, de komplikált lehet a gyártástechnológia. ez egy kib...tt fröccsöntés, kb annyi gyártósort lehetne beállítani, amennyit akarnak, csak pénz kérdése. ja, hogy a műanyagipar és a hanglemezbarátok még nem találták meg egymást... de akár még a darabonkénti direkt vágást is meg lehet oldani, igen sokat fejlődött a technika 40-50 év alatt (merthogy érdemben kb akkor lehetett utoljára technológia fejlesztés a hanglemez gyártásban kb)

@sanyix: mondasz ám valamit, de bizony! cd után meg elmész koncertre, és nem érted, hogy mitől lagymatag... ja, mert eszetlenül szét van masterelve. tudná az ember értékelni, ha lennének tiszta kiadású felvételek, de ezt a picic piaci rést egyelőre csak néhány kiadó követi, nyilván horror áron.

EzVan:) 2014.09.09. 11:06:27

@dzsi.: meg is van ez a ritmusa a lemezek hallgatásának. mire lemegy egy oldal, pont beérik a sör, lehet mindent cserélni, fordítani :)

EzVan:) 2014.09.09. 11:11:13

@DJ DióBél: valószínűleg azért nem írják rá, mert már a kutya sem használ analóg stúdiócuccot. A keverők már rég digitálisak, és azt is kötve hiszem, hogy valaki magnószalagot vagdosva dolgozik, ha egyáltalán nem tisztán szoftveresen született meg az a "zene"

Az más kérdés, hogy a mikrobarázdás hanglemez fizikai korlátai miatt érdemes-e arra felharmonikusban gazdag zenét rátenni. Nyilván, aki ezt hallgatja, azt nem érdekli, vagy nem is érti a mögötte álló fizikát.

Ruzsa Söndör 2014.09.09. 20:15:12

Sajnos a "jól szól" ugyanolyan szubjektív kategória, mint a "jó zene". A fül igen gyorsan rá tud szokni a "saját cucc" hangjára, (ha az nem durván hibás) és csak akkor koppan, ha a "sarki rendőr" előtt is demonstrálható a különbség. Ráadásul az odafigyelős, belemerülős zenehallgatásra fordítható idő is igen lerövidült a sok önkényeztető szórakoztatási túlkínálat miatt. Egyet értek a fentebb író zenebaráttal aki szerint "az aranykorszak sohasem jön vissza". Ezt tudomásul kell venni mindenkinek, hogy egyszer volt Budán kutyavásár és valóban múló hóbortról beszélünk. Csak remélem, hogy kitart adig, amíg eladom a vinyljeimet.

Zhivago 2014.09.12. 12:53:18

@white zimbabwean: Én úgy tudom, hogy már akkor a leszereléskor megvette valamelyik külföldi cég - szerintem azóta is ott teljesít jó szolgálatot.

@nemorino: A fizikai megfoghatósággal egyetértek, én nem is adnék olyanért pénzt ami csak valahol valami felhőben az enyém vagy a HDD egyik hátsú bitjein. A sérülékenységgel viszont pont nem értek egyet (és pont ellentétes a vinylről a vélemény a felhasználók között is), 40-50 éves lemezeim hibátlanul és gond nélkül szólnak nagyon jó minőségben, míg a kilencvenes évek elején vett gyári, alig használt CD lemezemről válik le a hordozó réteg és a neten szétnézve nagyon nem egyedi jelenség...

@EzVan:): Pedig komplikált a gyártás technológia és nem igaz, hogy az utolsó fejlesztés olyan régen történt volna, mint fentebb is írták nem véletlenül modernizálták a nyolcvanas években a magyar gyárat (akkor sem a top technikára), és mellesleg manapság is folyamatos a fejlesztés, pl a felhasznált anyag terén is vannak bőven előre lépések. Minőségi lemezt préselni nem is olyan egyszerű mint gondolnád, máskülönben minden nyomóüzem pont egyformán frankó lemezt tudna nyomni - persze ez a közelben sincs így sajnos.
A fizikai korlátról való hozzászólásodat sem nagyon értem, egy vinyl lemez mindenféle frekvencia átvitele nagyobb mint egy CD lemezé. Papíron egyedül dinamikában gyengébb de a mai CD kiadásokkal összehasonlítva igazából toronymagasan vezet a vinyl dinamika tartomány tekintetében is. (persze ez főleg a szar masternek köszönhető CD esetén). Egy vinylről 30khz-es felharmonikusokat leszedni teljesen szimpla és egyszerű dolog - e fölött már tényleg nehézzé válik a nyomások minősége és az ennél többet tudó hangszedők ritkasága miatt. Azonban ez kb 1 nagyságrenddel több még így is mint amit egy CD tud.
A másik nagy előnye a dolognak a hangszedők sokfélesége - mindenki talál a fülének (és remélhetőleg pénztárcájának) valót!

Apa52 2015.03.31. 22:14:59

@Zhivago: "Az SX68 (Georg Neumann GmBH.) vágófej frekvenciamenete például:

100...10 000 Hz: ±0,5dB
40...15 000: ±1dB
30...16 000: ± 2 dB. "

Apa52 2015.03.31. 22:17:54

@Zhivago: "40-50 éves lemezeim hibátlanul és gond nélkül szólnak nagyon jó minőségben" ez mit jelent?

Apa52 2015.03.31. 22:23:34

"40-50 éves lemezeim hibátlanul és gond nélkül szólnak nagyon jó minőségben"
Ez nálad mit jelent?

Zhivago 2015.03.31. 22:36:51

@Apa52: a CD4-es vinylek standard követelménye meg minimum 45khz no bumm

Zhivago 2015.03.31. 22:41:49

@Apa52: hát pont azt jelenti amit írtam. Leveszem a polcról, felteszem és hallgatom, nincs sercegés, csak a zene ahogy annó az rákerült. Nem nagy ördöngősség...

Apa52 2015.04.01. 07:54:03

@Zhivago: Esetleg a direkt-vágott lemezekre kerülhet fel, ugyanis az analóg magnó nem tudja ezt a frekit! Nevezz meg csak egyetlen olyan studiót, ahol NEM digitálisan dolgozzák fel a lemezre kerülő anyagot a 80-as évek óta! Akik nevesek és a mai napig is készítenek LP-t, mind digitálisan dolgozza fel a hangot. (többek között: Opus3, Venus, Virgin, Proprius, Scheffield, Dreyfus, Concord, Blue Note...stb)

Apa52 2015.04.01. 08:25:07

@Zhivago: Lehet, hogy egy mai gyereket be lehet csapni ezzel a szövegeddel: "Leveszem a polcról, felteszem és hallgatom, nincs sercegés...", de aki az LP korszakban nőtt fel, azt nem. Már akkor hifi kiállításokra jártam, amikor még CD sem volt, tehát tudom mit beszélek. Végigjártam az utat a Shure és a Koetsu között, de még sosem hallottam nem sercegő használt lemezt (még nedvesen játszottat sem). Ezzel engem nem tudsz kábítani. Ajánlok egy "fogadást". Elmegyek hozzád zenét hallgatni. Leveszek a polcról találomra egy "40-50 éves" lemezedet. Belehallgatunk. Ha csak egyetlen pattogás vagy sercegés van rajta, kapok mondjuk 1 millió Forintot, ha nem hallhatók a hibák te kapod az egy millát!!! (monjuk ez kevés lenne egy Koetsu hangszedő megvásárlásához)

Zhivago 2015.04.01. 09:03:40

@Apa52: semmi gondot nem látok a digitális hangrögzítésben és feldolgozásban!

Zhivago 2015.04.01. 09:05:45

@Apa52: miért sarkítasz? Még az új lemezeken is előfordul 1-1 sercenés egy átlag lakás nem vákumkamra. De az 1-1 sercenés és a folyamatosan serceg, recseg ropog között elég nagy ám a különbség!

Apa52 2015.04.01. 10:01:18

@Zhivago: Bocsáss meg, amiért így neked ugrottam LP ügyben, de van egy pár LP-fan barátom (persze van azért komoly CD játszójuk is),akik hallják a "digitálisra lebutított" hangot. Persze csak CD-ről. Azt persze meg sem hallgatják tőlem, hogy ugyanaz a kiadó, ugyarról a forrásról kiadott LP-jén miért nem hallják ugyanazt a digitális hangot? Pl: a Venus kiadásában -Monty Alexander Trio - Love Me Tender- CD illetve LP formátumáról beszélek.

Apa52 2015.04.01. 10:11:12

@Zhivago: Szerintem ebben az esetben is rajtad álltam bosszút a barátaim hülyeségei miatt. Amikor meghívnak magukhoz egy kis zenebonára, előtte közlik, hogy analóg hangzásban lesz részem, ami nem pattog, nem serceg...stb. Amikor meghallgatjuk, persze, hogy pattog és serceg. Erre az idegesítő válasz: én (házigazda) észre sem veszem, meg sem hallom, csak a zenére figyelek. DE! Nem ezzel kezdte a meghíváskor, hanem az egyértelmű parasztvakítással: "nem serceg, nem pattog" Na ettől leszek ideges, az ilyen kijelentésektől!
Én a CD és az LP helyett inkább a Netről vásárolt nagyfelbontású zenéket hallgatok egy jó DAC és a hozzá (szinvonalban) illő HiFi láncon át.

Zhivago 2015.04.01. 10:17:19

@Apa52: Semmi gond! Egyébként a 90-es években még lelkes CD vásárló voltam, engem a szar masterek "löktek" vissza a vinylhez. Sok lemezhez adják a CD-t de ég és föld a kettő a masterelés miatt! Maga az, hogy digitális engem nem zavar a CD az már egy másik kérdés ott nekem túl kevés a felbontás (legalábbis ez miatt lehet, hogy karcosnak érzem a hangját és hosszabb távon diszkomfort érzést alakít ki), mert nagyfelbontású anyagnál ezek sokkal kevésbé zavarnak. A vinylnek meg (jó esetben) olyan a hangja, hogy az ember kívánja, hogy még egyet majd még egyet majd még egyet feltegyen és hallgassa! CD-nél ez sosem volt így és először azt hittem csak ennyit öregedtem és változtam, de aztán a visszatalálás után rájöttem, hogy nem én változtam... A gyűjtés oldalról meg jó látni hogy kapok valamit a pénzemért. Igényes artwork, booklet, stb és nem mini méretben. Kihagytam valamit?

Apa52 2015.04.01. 10:23:52

@EzVan:): Leírom, hogy a barátaim hogyan demonstrálják az LP fölényét. Alapból ráköltenek pár milliót az analóg láncra: lejátszó, hangkar, pickup, MM-MC illesztés, kábelek hozzá, lemezmosó, stb. Aztán vesznek az ócskapiacon egy pár ezer forintos CD játszót, beszereznek egy audiophile LP-t ami 45-ös fordulaton megy, majd beszerzik vagy letöltik ennek a cd változatát és mehet a teszt. KORREKT! Voltam olyannál is, aki a Netről letöltött MP3-as zenét írta ki CD-re és azzal hasonlította össze a Linn-láncot.
Amikor megjegyzem, hogy úgy lenne korrekt, ha a digitális lánc is az analóg lánc árkategóriája lenne, a válasz mindíg ez: "nincs nekem pénzem olyan szarra".
Az ilyenektől tudok a falra mászni.

Zhivago 2015.04.01. 10:31:57

@Apa52: Ez a nem pattog nem serceg egy érdekes dolog mert sokan vinyl ügyben azon szocializálódtak, hogy nagyi (jó esetben) Tesla lemezjátszóján az összetapperolt mem megfelelően tárolt lemezek sercegtek recsegtek ropogtak - nálam pl mikor egy egy haver felugrik aki nem járt még nálam és felteszünk dgy lemezt mindig a fordított döbbenés szokott jönni - ámulás, hogy ő úgy emlékezett, hohy ezek recsegnek ropognak meg sercegnek nálam meg majd olyan mintha CD-ről szólna! Volt olyan srác aki kereste a médiaforrást mert biztos csak szivatom.. :) nagyfelbontású downloaddal két bajom van; az egyiket fentebb már említettem, szeretem látni hogy valamit kapok a pénzemért nem csak biteket valahol a vinyón vagy felhőben, a másik, hogy számomra nagyon kicsi az elérhető választék (valamint HDTracksról is hallottam már több zenét is ami ugyanaz a loudnessolt rettenet volt mint a CD csak nagyobb felbontásban :(

Zhivago 2015.04.01. 10:38:38

@Apa52: hat ez mem igazi teszt. Mondjuk én megjártam a milliós kategóriát digitálisból és analógból os, egyik sem jött be! A digi cucc annyira kihozta a szar maszterek minden hibáját, hogy a végén már csak tesztlemezek meg hatásvadász Chesky lemezek mentek mert azok tényleg úgy szóltak ahogy kell, a többi csak idegesített. Hozzá kell tenni hogy én leginkább mainstream zenét hallgatok.

Apa52 2015.04.01. 10:48:54

Nekem is rengeteg mainstream zeném van (persze ki, mit, minek ,sorol be). Vannak kigyűjtött életművek is, pl: Eddie Higgins, Eric Alexander, Cedar Walton, Harold Mabeln, Stefano Bollani, Steve Kuhn, Tsuyoshi Yamamoto, stb.
Szerintem a Scheffield lemezek is ugyanúgy szólnak mint a Chesky-k. Ha nem is mered, megér egy próbát.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum