A H&M-es cikkünk (és a friss leárazások) láttán felháborodó népek tengerét elnézve fontos egy picit elgondolkodnunk arról, minek puszta létezését a hazai rocker (vagy csak rockrajongó) előszeretettel tagadja: a rock divatjáról. Vagy divatellenességéről. A rockot divatnak nevezni még ma is tömegek arcára varázsolja Jens Kidman vigyorát:
"Mindig, mikor a menedzser
megtiltja, hogy rózsaszínt vegyek fel..."
...pedig ideje lenne elismerni: a rock divatos volt, a rock beépült a mainstream popkultúrába, sőt, nem kell Hebdidge-i mélységekbe mennünk, hogy kimondhassuk: a rock MAGA VOLT A DIVAT kb. a Beatlestől a Nirvanaig. Milyen jogon is háborgunk hát azon, hogy "a rockból divatot csinálnak"? A populáris kultúra és divat fősodrát kb. 1997-ig (a Soundgarden feloszlásáig és így a grunge-korszak hivatalos végéig) mindenek felett leginkább (legalábbis konzisztensen és zenei oldalról) a rockkultúra és a belőle kinövő szubkultúrák ill. extravagáns, öntörvényűen élő és öltözködő sztárok formázták a világon. A rock pedig most már nem divat, de a retro igen. Imádom a jó rockzenét. Nem írnék ide, ha nem így lenne. De azért emberek... ne csináljunk már úgy, mintha ez a zene és a belőle fakadó képi világ egyszer s mindenkorra az egyenes derékkal széllel szembe hugyozás kultuszát jelentené, se úgy, hogy mindig is azt jelentette!
~
Mert van ez a szitu. Csörgő lánccal, fordított keresztes thrasher-mellényben bemész a párodnak nézni valamit egy menő boltba a plázában. MIÉRT?! Mit miért?! Mert szereted a néha hülye (vagy csak nemrokk) öltözködés-beli ízlése ellenére is, azért. Na. Körülnézel. Az árak és a szolizott arcok is undorítanak (pfejmocskoskonformisták), de a legjobban akkor akadsz ki, mikor egy POFÁTLANUL KIRÁLY Slayer-pólót látsz meg a polcokon... Aztán egy Guns'n'Rosest... egy Misfitset... Ramonest... Elvis Presleyt... Bob Dylant... Johnny Casht... Jimi Hendrixet... a Rolling Stones nyelvén már meg se lepődsz annyira. EME VÉGZETES PILLANATBAN SZÖRNYŰ EGZISZTENCIÁLIS VÁLSÁGBA KERÜLT ROCKERI IDENTITÁSUNK! Milyen választások előtt állunk hát?
A képen valaki magasról tesz a divatra, mégis elképesztően sikkes...
IGEN, eltaláltátok! Juci az a kék dresszben, egy TÉLI színben az év végi fotózáson!
Micsoda merészség! Micsoda stíl!
Évi, Tan, Pali, Braagragoth és mind a többiek csak követnek egy trendet...
Hajrá, Juci! Menő vagy!
~
Simaliba, röhögsz, majd megrendeled a zenekartól a zenekari pólót. Mert te igazi ősrajongó vagy, neked "genuine" meg "authentic" termék kell, és elhozatod akár az USA valagából is! Aztán (bár egyházellenes vagy, esetleg hobbisátánista) imádkozol, hogy ne keverje el a magyar posta, hogy ne verjenek rá váratlan áfát (27% - még szerencse, hogy nincsenek vámhatárok az EU-ban, ami egyébként is tiltja a kettős adóztatást, NEMDE, MAGYARORSZÁG?!) se vámot (amit a határon majd vagy jól rátesznek, vagy nem; vagy az alapdíjra, esetleg még az illetékre IS - teljes káosz, inkompetencia és korrupció, jótállás nincs) - hogy kifizethess egy darab 1x szitázott tömeglogós rongyért (amiből pont ugyanolyat viselnek átlag ezrek vagy akár milliók a világon) akár 15-20.000 Ft-ot, s eztán elmondhasd, közvetlenül a zenekart támogatod (egyébként nem, mert a webshop, a szállítók és a magyar állam viszik a kiperkált összeg akár 70%-át).
Még mindig állsz megdermedve a #SWAG-trikók és partyszemcsik között, mint egy fekete monolit a vérmezőn, és rájössz, hogy ez talán annyira neked nem pálya. Áháá! Akkor már inkább megveszed a zenekartól a turnépólót! Ezek totál kiszámíthatatlan minőségűek, idényi jelleggel nyomják őket, nem mindig felismerhetőek, és gyakran irdatlan drágák (a Kvelertak és a Letlive pólói simán akár 7-8000 Ft/db-ért keltek el (vagy nem) a 2014-es magyar bulijaikon, ahol jártam). Ezzel szemben a befektetés terhe, de a bevétel egésze is a zenekaré. Mondjuk ahhoz oda is kéne menni a koncertre... Kedves "Akkorarajongóvagyokhogy"! Kész vagy kiperkálni 5000-t, félretenni még legalább 7000-t az oda- meg visszautazásra plusz helyben evés-ivásra, és utána megvenni a pólót? Amiből jó eséllyel nem is marad, mire ideérnek, csak ha gyémántárba mérik? Igen? Nos, ha igen, valóban rajongó vagy. Nem "AKKORA!!!4", de legalább de. Ja, hogy ezt így nem? Akkor csak seedelgessél tovább inkább csöndesen.
"Még égés közben is csúnyák ezek a göncök..."
~
A zenekari támogatásról jut eszedbe, hogy gyorsan felírd egy cetlire: el ne felejts letorrentezni már egy Slayer-összest! Eközben undorodva magadtól kézbe veszed azért azt a trikót. Puha, mint a cicák háta, rugalmas, remek anyagból van, az ál-vintage kopás is fasza rajta... DE NEM! Ez nem hiteles rockerhez való magatartás! Nem borulhatsz a fogyasztói társadalom festett körmű, hibátlanul borotvált lábai elé annak legdémonibb, steril, neonfényes szentélyében! Hisz a rockerpólóknak- és pulcsiknak, mióta eszedet tudod, az a rendje s rítusa, hogy megveszed az eredetiek Ukrajnában, Romániában vagy Tápiótutajlatrináson másolt felszarított-leárazott verzióját a vasárnapi vásárban - ahogy világ életedben láttad. Mer' a rokk az mocskos, a rokk az nem felszínes, a rokk az véletlen sem hiú, gondolod, miközben önelégülten fésülgeted kétféle balzsammal heti kétszer mosott favágó/vikingszakálladat vagy váll alá érő tincseidet. A rockerpóló, bazmeg, az kérem a vásárban terem évelő jelleggel, bazmeg!
"Ilyen kis piperebuziktól nem veszek én rocksztáros pólót!"
- mondta Csöpi, majd elégedetten beletúrt gondosan feltüskézett, lilára festett hajába.
~
- De amikor belegondolsz, bazmeg, hogy miért is tenné trúvá épp ez... Rájössz, hogy tulajdonképpen minden egyes vásári rockerpóló azt hirdeti, kedvenc előadóim büszke jogsértője/megkárosítója vagyok. Puttyosné Pamuth Gizella textilipari kistérségi magánvállalkozó ugyanis tuti nem folytat üzleti jellegű levelezést Ozzy menedzsmentjével vagy forgalmazóival, hanem az otthoni szitaprésbe beránt egy régi lemezborítót, vagy megkeni a baktereket egy féldisznóval, és már gördül is át a határon a jó kis szerb kamumerch. Ha mondjuk csak erre futja az embernek, persze nem szégyen, tényleg, minden hazai rockernek van ilyenje (nekem is egy hidegrázós emlékű Limp Bizkit póló és egy Linkin Park kapucnis). Csak ne fújjunk már másra ennyiből, mert ez minimum olyan, mintha leszólnád a Fender Stratocastereket és mindenkit, aki használja őket, mert "A Strato az márpedig Squier márkájú, baszod! Mást venni burzsujság!" - miközben persze neked is már annyi lerúgott gitárklónod van, hogy az összes árából igazán vehetnél már egy tisztességes, eredeti márkájú, szép új baltát is...
Minden csak annyi, amit belelátsz.
~
Villába görcsölt ujjaiddal elhessegeted a gondolatot. Az emberek egyre furábban néznek rád, az anyák a bolt túlsarkába viszik a gyerekeiket. És mi van, ha engedsz a bűnös csábításnak, és MÉGIS veszel egy minőségi pólót egy ruhaboltban, amin X híres zenekar tagja vagy logója vagy dalszövege rajta van?! Sőt, nem is egy Ctrl+C Ctrl+V körbevágott színvonalon, hanem akár igényesen megtervezve, poszterszerűen? Jó, fizetsz érte max. 5 rongyot, de évek múlva is tök jól fest, nem töredezik, nem fakul, nem dörzsöl, még tán a csajoknak/hapiknak is jobban bejössz, mert rád feszül/buggyos, ahol neked kell, és tökre örülsz. Oké, talán eleinte nem örülsz, amíg szuperhiteles, 2000 forintnál többe kerülő ruhadarabbal és 400 forintnál drágább szesszel vallásos meggyőződésből nem élő rocker barátaid kitagadnak ezért. De hidd el, haver, utána jobb lesz mindenkinek... S ha a H&M-nek a kurva anyját, akkor már a Gasnek, C&A-nak, Kenvelonak, Berschkának a még mocskosabb jó kurva anyját - Queen, Nirvana, LedZep pólókat hogy van POFÁJUK vesztegetni (évek óta)?! Ehh, a szentségtelen, mocskos kapitalistái!... Néha egész röhejesek tudnak lenni azon rockkerkollégák, akik nem anyagi megfontolásból, hanem elviből nem vesznek meg egy ilyet, nevezetesen: hogy méltatlan emberekkel ("ez nem is rocker" vagy "ez nem is igaz rocker/rajongó") egy pólót hordanának. Pedig már az Ördög, amivel Mick Jagger szimpatizált, is Pradát visel.
Na de TE tutira nem akarsz pozőr lenni, igaz?! HRÁ'!... Á-áá. A vásáros melegítőket ugyanúgy megveszik a munkások és a szegények, akiknek fingjuk nincs a bandáról, mert olcsó, ahogy a plázacicák is megveszik a Ramones topot tök tudatlanul, mert menő. De nyugi. Szegény melósé elkopik a robotban és nélkülözésben, a plázacicáé meg elsenyved a szekrényben vagy pizsipólóként, mikor jön az új trend jövőre. Mielőtt leszólnád más cuccát, előbb nézz körül a saját ruhatáradban és a haverodékéban is... ha az emberek mind önazonosan öltözködnének, ez a kis föld itt alattunk már több millió autóversenyző, focisztár, mindennap szolgálatos katona és matróz (SAILING!!! NAUTICAL!!!!!) országa lenne. Sőt, tengeri nagyhatalom!
Tehát most akkor utálod a közmunkást is, mert nem offisöl Queens Of The Stone Age sapiban meri a maltert a éhbérért? A segélyen élőnek miért is nem a kurva anyját, ha mutyi-Metallica melegítőben tolja az ipart feketén? Rühelled a fatert is, mert hülyeségeket vesz magára (kínai Original Fashion, Casual Wear és egyéb spangol nyelvi szörnyetegek a mellzseb és a tenisznyak között)? És a szegény bakák és tengerészek, az ő hitelességükkel mi lesz, hát nem az ő szimbólumaikat abúzálják éppen a hülye vásárlók meg a mocskos divatipar??? Kedves divatboltban vívódó fémöcsém, ha tudsz ezekre a kérdésekre magadnak lelkiismeretileg kielégítő választ adni, főleg, aminek a vége a "végül is, ja", akkor valszeg hatalmas rohadék vagy, de legalább kiérdemelted a lelki békédet. Nyugodtan gyűlölj mindenkit, aki motor nélkül hord motoros csizmát, munka nélkül munkás bakancsot, nadrág nélkül nadrágtartót, pecabot nélkül horgászgatyát, asszonyverés nélkül buggyos trikót (wifebeater), tiszti fokozat nélkül terepmintát, BDSM-orgiázás nélkül bőr csukló- és nyakpántokat, torna nélkül tornacipőt... vagy ha már itt tartunk, farmert, anélkül, hogy földművelő lenne...
És addig is tudd, hogy ezek a zenekarok a pólókon, akik "sosem adták el magukat", úgy kerülhettek egy német résztulajdonú hot topic fashion shop polcára, hogy eladták a nevük és képi világuk lincenszét. Profitálnak belőle. (Ha nem védették le esetleg, és lejárt a szellemi termék védelme, akkor meg miért nem volt nekik elég értékes a saját nevük, saját, jelképes értéket viselő szimbólumuk védelme? Tán nem engedhették meg maguknak?) Ha szerintetek szánalom, hogy a Slayer pólóját a H&M-es pólókon látjátok viszont, akkor jusson eszetekbe, hogy egyrészt ez valószínűleg nekik jó, másrészt, hogy akkor bizony a Slayer szégyellje magát. és ne a H&M, mert nem a márka adta magának a felhatalmazást, hogy önkényesen Raining Bloodot nyomathasson a jampitrikóra. Ha Kerry Kinget nem zavarta, akkor téged se zavarjon! Vagy legalábbis ne a forgalmazóra hárítsd a felelősséget: neki csak a pénzed kell, és ez nem elítélendő. Tudatlanul magadra venni szimbólumokat már az, még talán az eddigi munkásságod hitelének kiárusítása is az, de ez meg már magánügy. Nekem is van New Yorkeres Sex Pistols pólóm, mindig röhögve hordom: Johnny Rotten szerintem aligha toszna pofán érte, hanem valszeg értékelné az iróniát. Évekkel ezelőtt beismerte, hogy ők is csak a pénzért csinálják, és a lenti reklám után is lehet elég vaj a füle mögött.
Állsz már csak, mint a fiú a CPG-számban, totál nem értesz semmit... Te csupán méltóképp akarsz tisztelegni a kedvenc bandád előtt! Lázadó és autentikus és hiteles lenni, mer' az a ROKK! Édes ecsém! Keménységre vágysz, és kitűnnél A Tömegből? Még úgy is, hogy más márkaneveit, legyen az akár Nike, akár Iron Maiden, veszed magadra? Igazi individuum volnál, akinek senki sem mondhatja meg, mit csináljon, és aki maga szabja meg, mit vesz fel?
HÁT KI TART VISSZA ATTÓL, HOGY PÓLÓT, NADRÁGOT, KABÁTOT, SAPKÁT CSINÁLJ VAGY CSINÁLTASS MAGADNAK? Jó, ebből nem részesülnek a bálványaid, de ha igazi individualisták, akikre hasonlítani akarsz, és ami nagyon rokk ám, akkor büszkék lennének. (Ha nem, akkor pedig meg se érdemlik, hogy ruhát mintázz róluk.) Szitázva 7-10, lézerezve már 4-5 rongy körül elég korrekt és nagyon tartós képeket nyomathatsz a textilre jobb printeseknél, ha meg igazán ki akarsz cseszni A Mocskos Vállalatokkal, fogj ollót, stencilt, cérnát, ruhafilcet, és ess neki. Varrj, vágj, nyomtass, festékszórózz, vagy akár rajzolj egy foltra és varrd fel. Keverd az elemeket, akkor találod meg a hiteles önkifejezésed nyitját ugyanott, ahol Jimi Hendrix, Sid Vicious, David Bowie, Freddy Mercury megtalálták. Tessék, ember, legyél hát egyedi. Kezedben minden, ami kell.
Eredeti egyéniségek.
Te vajon melyiket nem köcsögöznéd le az utcán?
~
Egyik verzió se tetszik? Húzd fel a kapucnit, hordj fekete pólót és kuss. Abba nem lehet belekötni. Az rokk. Igaz, nem is annyira rokk, mint inkább csak simán fekete. Szóval sok-sok nem-rocker (ÉS NEM TRÚ!) arc is hord majd ilyet. Vagy még ez se jó? Akkor találj ki egy új színt, ha tudsz, vagy tűnj a nudistrandra. De ha tényleg idáig jutottál az érvelésben, és még mindig nem tudod, mit a tosz legyen, akkor javaslom, szépen csöndben tedd le a bevásárlókosarat, sétálj ki és állj le ezzel. Tudod, ezzel az emberek közé menéssel. Meg a vásárlással. Meg az öltözködéssel. Bizonyos szempontból egyik se trú.
U.I.
A H&M-ben csak párszáz forinttal drágább és sokkal tartósabb és jobb szabású a fekete póló, mint a méteráruban. Lehet, veszek is a héten egyet. És én nem halok bele, ha majd azt találnám ráfújni, hogy Rock is Dead. Isn't it?
~
cikk & képek by Nemesúr(/Nemes Márk)