RockStation

Hozzám mindig is a black metal világa állt közel

Juhász János (ex-Thy Catafalque, Namtar, Damnation) interjú

2021. augusztus 31. - rattlehead18

juhasz_janos.PNG

Kátai Tamás és a Thy Catafalque neve közé sokan hajlamosak egyenlőségjelet tenni. Kétségtelen ugyan, hogy az utóbbi évtizedben a formáció kizárólag Tamás projekjévé vált, de ez nem volt mindig így; olyannyira nem, hogy a Thy Catafalque másik alapítója, a jelenleg az old school death metalos Damnation zenekar soraiban aktív gitáros, Juhász János volt. Jánost a lassan a múlt ködébe vesző korai időszak felidézése végett kerestem meg.

János, üdvözöllek a RockStationön! Köszönöm, hogy elfogadtad a megkeresésemet a Thy Catafalque múltjába történő időutazásra! A formációhoz kapcsolódó kérdések előtt javaslom, hogy kezdjük néhány személyesebb dologgal! Mikor, illetve kinek a hatására kerültél kapcsolatba a metal zenével, milyen volt a 90-es évek legelején rockernek lenni egy dél-alföldi kisvárosban?
Üdv, én köszönöm a megkeresést! A rockzene gyermekkoromtól része volt az életemnek, nővérem Edda rajongó volt, úgy nőttem fel hogy a „bakkancsos" lemez szólt a bakelit lejátszón. Aztán felváltotta a Metallica, meg jött sorban a „nehéztüzérség", Benediction, Death, stb. (nevet)
A 90-es végén rockernek lenni nagyon vad dolog volt, számtalan balhé, italos leállatiasodás jellemezte. Sok dolog ki is esett, de Kónya Zoltán és Gáspár Péter urakkal nagyon megnyomtuk azt a bizonyos időszakot, a mai napig ők a legjobb barátaim, bármi bajom van, ők ott vannak mellettem. A lázadásról szólt minden, de gondolom, hogy ez mindenhol hasonlóan zajlott. A ballagási lóvéból vettem az első gitáromat, Kónya Zolki ott volt velem, sőt nála fogtam először villanygitárt a kezembe; ha ő nincs, akkor azok a dolgok se lennének, amikben később részt vettem, és részt is veszek a zenei színtéren. Sőt, a nagy kihagyásom után is miatta kezdtem el újra gitározni, a kezembe nyomott pár éve egy B.C. Rich Warlockot, amit megvettem tőle, és vissza is billentem a zene világába.

Mikor ismerkedtél meg Kátai Tamással, mely zenekarok voltak azok, amelyek hatására a Thy Catafalque megalapítása mellett döntöttetek? Honnan jött a formáció neve?
Tamás gyerekkori ismerősöm, zenéltünk együtt a Gortban, voltak gyorsabb black témáim, ezekre ő pakolt gépi dobot, kb. így lett a Thy Catafalque. Mely zenekarok?! Hmmm, Tamás talán a dallamosabb doom zenéket szerette, én viszont Immortalt, Mayhemet, Dimmu Borgirt, Enslavedet és hasonlókat hallgattam, de életem egyik legmeghatározóbb albuma a Moonspell Wolfheart lemeze volt. A gitártémáim úgy érzem, hogy olyan riffcentrikusak, mint a korai Moonspell, meg olyan egyszerűek is. A nevet egyébként Tamás kapta elő a cilinderből. 

Eleve két fős felállásban gondolkodtatok, sosem volt tervben, hogy élő dobossal dolgozzatok?
Kényelmesebb volt a dobgép. 

Az 1998-as alapítást követően azonnal elkezdtetek dalokat írni, vagy kezdetben próbálkoztatok feldolgozásokkal is?
Nem volt feldolgozás, eszünkbe sem jutott a dolog. Mivel egyedül gitároztam, az nagyban megnehezítette volna a dolgot. Az, hogy esetleg valamit leszedtem, és el tudtam játszani, a jó végeredményhez kevés lett volna.

Hogyan zajlott a dalszerzés, milyen rendszerességgel és hol tudtatok próbálni a 90-es évek végén?
Az elején a gitár koncepciók meg voltak előre, Tamás ezekre pakolt különféle dolgokat. Később részemről már inkább improvizáció volt, felvettünk egy csomó témát, azok meg utólag lettek farigcsálva.
Próba nemigen volt, nem volt rá szükség, meg helyenként három, sőt a basszussal együtt négy gitár volt, azt meg úgyse tudtam volna egyedül eljátszani. 

Akkoriban rendkívül gyorsan dolgoztatok, hiszen a megalakulást követő évben jelentkeztetek is a bemutatkozó albummal. Milyen emlékeid vannak a Sublunary Tragedies felvételeiről?
Javában kész szerkezetek voltak, mármint a gitárokat illetően, így könnyebb dolog volt elkészíteni őket. Az elég termékeny időszak volt, mármint zenei téren, egyébként meg teljes zűrzavar volt az a korszak. 

Már az első lemez is pozitív visszajelzéseket kapott a korabeli hazai underground szaksajtótól. Emlékszel még az akkori kritikákra?
Az egekig ugyan nem dicsérték, de nem kapott rossz véleményeket, leginkább a hangzást érte kritika; valljuk be, hogy jogosan, úgy szólt, mint egy porszívó! (nevet) 

A debütáló lemezzel lényegében egyidőben, 1999-ben készült egy demótok is, Cor Cordium címmel. A különböző adatbázisok nem egyértelműek abban a tekintetben, hogy melyik jelent meg előbb. Kérlek, tegyük tisztába, hogy a Cor Cordium, vagy a Sublunary Tragedies volt-e az első Thy Catafalque kiadvány?
Természetesen a demó volt hamarabb.

Az idén húszéves Microcosmos véleményem szerint egy jóval sokoldalúbb anyag lett, mint akár az első lemez, akár a demo felvétel volt. Mennyi idő alatt álltak össze a második lemez szerzeményei?
Az egyetlen Thy Catafalque, amit néha hallgatok, az a Microcosmos. Úgy érzem, már sose lesz olyan gyors és pontos a kezem, mint azon az anyagon, ott mindent megmozgattunk, sámándob, szélcsengő, hamutál, kehely, doromb, citera, satöbbi. Hogy mennyi idő volt, azt nem tudom megmondani, ott még voltak kész szerkezetek, azokat otthon elkészítettem és felvettük. 

A Microcosmos-on vendégként szereplő Gáspár Péterrel (aki a Gortban is zenésztársad volt) jelenleg is együtt muzsikálsz a Damnation soraiban. Hogyan ismerkedtél meg vele?
Gyermekkori barátom, egy közeg, egy suli, meg ugyanazokat az italokat is kedveltük! (nevet)

A harmadik lemez végül csak három évvel a Microcosmos után jelent meg. Mi történt veletek a köztes időszakban? Folyamatosan működött a zenekar, vagy szünetet is tartottatok?
Szünet volt, kissé motiválatlan voltam, nem is igazán írtam semmit, a lemezen a gitárok java improvizáció volt, illetve részemről sokkal kevesebb is lett az előkészület. 

Az említett harmadik nagylemez, a Tűnő idő tárlat volt az, amellyel magam is megismertem a Thy Catafalque zenéjét; az album a megjelenés idején ingyenesen letölthető volt a zenekari honlapról. A magyar underground webzine-ken pedig sorra jelentek meg a lelkes kritikák. Mit kell tudnunk a makói Öregházról, ahol a felvételek zajlottak?
Tamás nagyszüleinek háza volt, legalábbis azt hiszem. Egyéb infóm nincs, talán egyszer voltam csak ott, amikor felvettük a lemezt. Sok dolog kiesett ezzel kapcsolatban, mivel pokoli másnapos voltam. (nevet) 

Az Epidemie Records-nál megjelent Róka Hasa Rádió - mely sokak szerint máig a legjobb Thy Catafalque album - volt az első olyan lemezetek, ami rendes kiadói támogatást kapott. Hogyan kerültetek ehhez a cseh kiadóhoz?
Tamás intézte a zenekar dolgait nem én, általában utólag tájékoztatott arról, hogy mi a helyzet.

A Róka hasa rádión már nagyszámú vendégsereg csatlakozott hozzátok. Mindenki személyesen tette tiszteletét a stúdióban, vagy már akkoriban is a fájlok küldözgetése volt a bevett gyakorlat?
Küldözgetés volt, én személyesen soha nem is találkoztam senkivel. 

2011-ben, a Rengeteg megjelenését megelőzően távoztál a zenekarból. Az ötödik lemez megírásában még részt vettél, vagy azok a témák kizárólag Tamástól erednek? Miért döntöttél a kilépés mellett?
Teljes motivációvesztés volt! Az elején is rosszul esett, hogy mindig mindenhol csak Tamás volt említve. Amikor hangról hangra írok meg számokat, és annyi nem jön vissza, hogy a nevem elhangozzék, az „felbaszott", számtalanszor történt ilyen! Biztosan hiúság, de az elején az én fattyaim voltak a dallamok, a szerkezetek, a szinti betéteket kivéve, bár azokat is volt, hogy Tamás az én gitártémáimra írta. Hogy hogyan alakult így, már nem tudom, de így alakult, most pedig már nem is érdekel a dolog. Ahhoz, hogy a nevem jelentsen valamit, egy másik zenekar kellett. 

Az első négy lemezt tudnád esetleg rangsorolni, közülük melyik áll a legközelebb hozzád? Manapság szoktad még hallgatni ezeket az albumokat?
Ahogy említettem nálam a Microcosmos a favorit, mert annyira zsigeri és őszinte, leginkább ezt szeretem benne. Büszke is vagyok rá! 

Köztudott, hogy Tamás az idei Fekete Zaj Fesztiválig elzárkózott az élő fellépésektől, a korai időszakban sem voltak koncertjeitek? Mindketten eleve stúdió projektként tekintettetek a Thy Catafalque-ra?
Igen, ez studiózene volt, sosem esett szó koncertről. 

A távozásod után készült lemezeket figyelemmel követted? A Tűnő idő tárlat egyes dalainak átdolgozásait tartalmazó tavalyi Zápor EP-ről mi a véleményed?
A Zápor EP-ről most értesültem, a kérdésed kapcsán! (nevet) Nem tudtam, hogy a régi számok át lettek dolgozva, nem követem a dolgokat, és nem is értesített róla senki, csak arról értesülök, amit a médiában itt-ott elcsípek. 

Elképzelhetőnek tartod, hogy a jövőben vendégként közreműködj egy Thy Catafalque kiadványon?
Nem igazán hiszem, van a helyemre más, ha kell. A mai Thy Catafalque már nagyon rég nem az, amit én annak idején elképzeltem. Nem az én világom, és nem nekem kell, hogy tetszen.

damnation.jpg

Az elmúlt évtizedben a Namtar révén lehetett találkozni a neveddel. Ha jól tudom, ezen logo alatt csak demo felvételek készültek. Más formációban is szerepeltél az utóbbi tíz évben?
Igen, a Családomban teljesítek szolgálatot a mai napig, és nagyon büszke vagyok rájuk! Van egy gyönyörű menyasszonyom, vele is zenélek, ő énekel és verseket ír. Van két rosszcsont gyermekem, ők hárman életem legnagyobb feladatai. Zenei ténykedésem nem volt a demó óta. Most igyekszem felébreszteni a Namtart, van már pár új dal és néhány régi szám is újragondolva. Ezt egyébként egyedül csinálom, Szenti Árpitól kapok dobokat, azokkal a végeredmény messze jobb lesz, nem lesz az a pocsék dobhangzás, mint amilyen a demón volt. Van több más folyamatban lévő dolog is, sőt napról napra jönnek az új irományok. 

Friss zenekarod a bevezetőben is említett Damnation, ahol a Needless két tagjával, Péterrel és Szenti Árpád dobossal muzsikáltok együtt. Eddig milyen visszajelzések érkeztek hozzátok a Majesty in Degradation EP-vel kapcsolatban, illetve mikorra tervezitek az első nagylemezt?
A zenekarnév nem telitalálat - ez az én bűnöm - , de a zene azt hozta, amit gondoltam (vagyis reméltem), tetszik az embereknek. Kezdetnek jó volt az EP, de a többi szám sokkal egyedibb, mind a hangzás, mind a gitártémák tekintetében. A „mikor”-ra nem tudok válaszolni, részemről kész az album anyaga, a többiektől függ, hogy mikor készül el a végleges formája. Nem görcsölök rajta, van sok más dolgom, most azokkal foglalkozom. Ami az albumot illeti, az már kirajzolódott, hogy nagyon szigorú black-death metal lesz. Hozzám mindig is a black metal világa állt közel, bármiféle ideológiai háttér nélkül, de death metalt is szeretem. Azt viszont nem bánom, ha elmosódnak a határok. Alakulnak, formálódnak, de a lényeg, hogy masszív legyen, az hogy black, death, vagy épp thrash, engem egyáltalán nem érdekel. 

Manapság milyen zenék vannak rád hatással?
Mindent megeszek, ami jó, Bloodbath, Jarre, örök szerelmem a Tiamat Wildhoney-ja, de sorolhatnám órák hosszat. Sok régi death metal zenét is hallgatok, Morbid Angel, Death, Morgoth, Pestilence, Unfit Ass., Napalm Death, de meló közben akár trance zene is becsúszhat! (nevet)

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr1816675426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum