RockStation

A fájdalom alkímiája: Tau Cross - Tau Cross (2015)

2015. május 12. - csubeszshuriken

a3114713390_10.jpgVan az a tendencia mostanában, hogy a feszültség fokozása végett, már nem feltétlenül elég egy szuperhős, egy képregényötlet doppinggal nyakon öntött filmvászon varázshoz. Ezzel párhuzamosan pedig - de persze nem valószínű, hogy ezzel összefüggésben - manapság a mi világunk hősei is sokszor szupercsapatokat alkotva nyomulnak előre. Nagyjából úgy, mint azok a bizonyos amuri partizánok anno a hegyvidéken. Bár azért azt meg kell hagyni, hogy kétféle partizánakció létezik. Az egyik az első roham süvöltésével jön, tele tárral, pattanó nyaki ütőerekkel, tébolyult mártír vicsorral. A másik viszont a szájában sár ízével, kialvatlan, véreres szemekkel, lőszer nélkül és a puszta túlélésre játszva. Az első hallgatás után pedig nekem úgy tűnt, a Tau Cross debütáló lemeze az ígéretes nevek, a penge névválasztás, és a kellően baljós borító, vagy a várakozók hosszú sora után is csak a második, megkopott rohamot képes hozni.

Pedig nagyon vártam a lemezt. Away a Voivod soraiból - avagy egy nukleáris csapást szenvedett világ halhatatlan urának teremtő Istene - nálam olyan magasságokban van, hogy ha egy fellépésen mondjuk a színpadra kaksizna, lehet elgondolkodnék rajta, hogy a kontroll láda mellöl feltépett szám listával gondosan felszedem, műanyagpohárba helyezem, majd valami tetszetős régi üvegcsét szerezve hozzá a bolhapiacon, beteszem a többi relikvia közé a polcra. Persze csak miután fasza filccel ráírtam, hogy Voivod szar. Az Amebix nevével pedig, ha sokkal később is ismerkedtem meg - mint az említett Voivod világával - Arise és Monolith című nyolcvanas években született nagylemezeik kivívták nálam a kellő tiszteletet. Még akkor is, ha azt gondolom - főleg a másodikról lemezről - hogy mondjuk a Hellhammer anyagaiban néhol sokkal több crust van, mint ezekben az albumokban. A most a Tau Cross mikrofonjánál álló Robert Miller bandáját ugyanis mindig a crust címkével illették korábban, pedig annál sokkal több, vagy másabb. Őket kettőjüket egészíti aztán még ki ebben a projektben a másik crust kultusz zenekar a Misery két gitárosa. Szóval méltán lehettek magasak az elvárások a lemezzel kapcsolatban.

Aztán azután a bizonyos első hallgatás után, ahol amúgy kapkodva léptettem végig a dalokat, fogtam magam, leültem és meghallgattam másodszor, majd harmadszor is a lemezt. Ami lassan működni kezdett. A nyitó Lazarus és a Fire in the Sky már az első hallgatásnál is megerősítették bennem, hogy a basszusgitárt is pörgető Amebix énekes hangja kellőképpen alávaló, harapós és szennyes ahhoz, hogy megbabonázzon. Csak valahogy a fent említett két dal után, elsőre úgy éreztem, hogy mintha apadna el a lendület. Valójában azonban az történt, hogy mást kaptam, mint amit vártam és ezért nehéz volt észrevennem, hogy attól ez a lemez még érdekes elegye különböző vegyületeknek, ha nem is egy agyafúrt science fiction robothalál kísérlet a crust kráterek mélyén, egy ismeretlen bolygón. Ugyanis hangjai habár ismerősebbek és kicsit lassabbak az általam vártál, azért kellően sűrűek, sötétek és gyógyíthatatlanok.0004695350_10.jpg

Az album hatóanyagában elvegyülő részecskék pedig attól ismerősebbek, még ha újszerű vegyületet is alkotnak, mert ott van bennük a brit zenei paletta sokszínűsége, a maga legnagyszerűbb hangjaival. A többedik hallgatás után pedig átjött, hogy a Stonecracker és a Midsummer is briliáns Motörhead bunkófiúként gázol a Killing Joke sűrű, melankolikus felhőibe. Ahogy az első két szám, úgy ezek is lehetnének a lemez csúcspontjai, de nekem mégis a Hangman's Hyll lett az egyik kedvencem. Ez a dal a NWOBHM tündöklésének az egyik időkapszulába zárt, elkésett himnusza is lehetne. Akkora diadal van benne, hogy ehhez képest egy Artúr király a villámokat szóró excalibur becenévre hallgató kardjával, a walesi hegyek ormán is csak puszta fakó ripacskodásnak tűnhetne. Mint ahogy a lemez további dalai között is megfakul néhány ez mellett a műremek mellett. Bár többször átértékelődött bennem a lemez, azért a második felére jutott néhány gótikus ballada, aminek térfogat növelő íze picit sótlan, még akkor is, ha én is bírom a Fields of the Nephilim-et. Aminek morózus, de így a sötétségben élőkre élettanilag pozitívan ható hatását egyedül a The Lie című dalban érezni igazán.

Robert Miller hangja végig tökéletes, és mindaz ami mögötte van, lámpa nélkül talál fel a nyirkot lehelő sötét pincéből, majd húzódik vissza oda folytonosan. És habár én kicsit több foszfor vörös Voivod szörnyet reméltem vicsorogni ezen a lemezen, mégsem okozott csalódást. Zuhog ebben a nyílt sebekre épp elég ólomnehéz, fekete zivatar, mely a létünket órákban őrli.

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr767441932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum