Kényes kérdésről van szó, hiszen többféle irányból is meg lehet közelíteni ezt a problémakört. Eladások, streamelések, követők? Mindegyik kicsit másként értelmezi a sikert, mint kifejezést. A Teamrock.com szerkesztői ennek megfelelően több szemszögből is nekifutottak a témának, hogy végül azokat összesítve megkapják a nagybetűs választ, azaz hogy melyik napjaink legnagyobb rockzenekara. Lássuk csak!
Voltak idők, amikor relatív egyszerűen megtudhattuk, hogy melyik a világ legnagyobb zenekara. Ki játszotta a leglátogatottabb bulikat és ki adta el a legtöbb hanghordozót? Ezek voltak a listák élén is, ők voltak a siker non plus ultrái. 2000-ben viszont az egész megváltozott, amikor a lemezeladások a harmadukra csökkentek és a milliós mértékű LP/CD értékesítések helyét átvették a kislemezdalok letöltései, majd ezt követték a Spotifyon, az Apple Musicon, a Deezeren, a SoundCloudon a Youtubeon és társain a streamelések. Aztán beléptek a közösségi oldalak, ahol a zenészek egy teljesen új generációja jelent meg. Azok, akik a karrierjüket messze a rádiók, TV-k és zenei szaklapok közönségétől kezdték el felépíteni.
Manapság az előadóművészeknek több lábon kell állniuk: digitális, közösségi, élő, márkanév, merch, rádió, ezek összhangja, melyeknek köszönhetően több variációja lehet annak, hogy ki is a "legnagyobb". A legnagyobb koncertzenekarok nem biztos, hogy hatalmas lemezeladásokat produkálnak. Ha egy dal sikeres a Youtubeon, nem biztos, hogy a rádióban is mindent elsöprő sikert arat.
Na, de lássuk csak, hogy melyik is az a zenekar, amely a legnagyobbnak tekinthető a rockzene berkein belül.
Lemezeladások
Manapság a lemezeladás már teljesen más helyzetben van, mint régen volt. 2005-ben világszinten 17,9 millárd dollárt hozott ez a kereskedelmi forma az IFPI adatai alapján. Tavaly ez a szám már csak 5,8 milliárd dollár volt. A piac tíz év alatt megharmadolódott, de azért mégiscsak egy majd' a 6 milliárd dolláros iparágról van szó, és ez a zeneipar bevételeinek a 39%-át teszi ki (beleszámolva a streameléseket és a legális letöltéseket is). Egy sikeres lemez még mindig szép summákat tud kaszálni, elég csak Adele, Taylor Swift és Ed Sheeran értékesítési adataira gondolni.
A leginkább keresett korongok egyértelműen a popzene berkeiből kerülnek ki, egyedül a Coldplay tekinthető valamennyire rocknak a tavalyi top10-es listáról. 2015-ben az AC/DC a Rock Or Busttal a 15. legnagyobb eladási számot produkálta, megközelítőleg 1,25 millió elkelt lemezzel, a nem sokkal többet, mint a 20. helyezett Muse, akik az 1,1 millió példányban megvásárolt Drones-al még ott vannak a nagyobbak között, aztán a rockzenét nézve körülbelül ennyi volt a tavalyi év. Mivel nagyon úgy néz ki, hogy ez lesz az AC/DC hattyúdala, illendő is volt megcsípniük ezt a pozíciót.
Turnés bevétel
A zeneipar legrégebbi bevételi módja a turné, melynek egyik célja a lemezeladások számának növelése volt. Manapság ez már teljesen megváltozott, a turnézás jelenti a zenekarok bevételi forrásainak jelentős részét, mellyel mintegy megtámogatják a lemezeket. Természetesen az igazán nagy produkciók akár 12-18 hónapig is úton lehetnek, melyek után az sem elképzelhetetlen, hogy egy 5 éves szünet következik, szóval ilyen tekintetben a "ki a legnagyobb" csak azon múlik, hogy a vizsgált időszakban ki járja éppen a világot fel-alá.
A Billboard Boxscore összesítette a 2015-ös jegyeladásokból befolyt összeget, mely feketén-fehéren megmutatta, hogy az élő zene 20 milliárd dollárnyi bevételt termelt (négyszer annyit, mint a CD-k - ennek köszönhetően játszik sok zenekar még a csúcson túl is rengeteg koncertet). Taylor Swift (217,4 millió dollár) és a One Direction (208 millió dollár) vezetik ezt a listát, míg a U2, akik kijelentették, hogy stadionokban nem, csakis arénákban hajlandók játszani, a harmadikak voltak (133,6 millió dollárral), épp hogy csak megelőzve a The Rolling Stonest (131,5 millió) és a jóval kevesebbet összeszedő Fleetwood Macet (75,8 millió).
Természetesen a jegyárakból befolyó összeg nem jelenti azt, hogy ennyit tisztán zsebre is tesznek a fellépők, hiszen ott vannak a stábtagok, a produkció, a szállítási díjak és még sok egyéb kiadás is. De még amellett is, hogy a legutolsó albumukat a hagyományos tekintetben véve nem is adták ki, a világ legnagyobb koncertező rockzenekara a U2.
Facebook követők
Az épp, hogy csak kevesebb, mint 1,2 milliárd felhasználóval rendelkező Facebook a világ legnagyobb közösségi oldala, amely akkora aktív táborral rendelkezik, amelyről az olyan nagy nevek, mint a BBC, vagy a Fox csak álmodni mernek. Tegyük be az egyenletbe azt, hogy a Földön minden hetedik ember rendszeresen bejelentkezik és posztol az oldalon. Egyik médiumnak sem sikerült ezt az "elérhetőséget" még csak megközelítenie sem a történelem folyamán.
A Facebookon a legtöbb "baráttal" rendelkező Shakirának 104 millió követője van, ezzel ő a legnagyobb zenész a közösségi oldalon. Épp, hogy csak lecsúszva a top 10-ből a Linkin Parknak 62,5 millió követője van, majd egészen a 27. helyig kell legörgetni ahhoz, hogy egy újabb rockzenekart találjunk, a The Beatlest, 42,4 millió követővel. A harmadik helyen a Metallica áll 37,6 millió "lájkkal", amely az összesített sorban a 36. helyre elegendő. Természetesen senki sem nyer közvetlenül pénzt azzal, hogy fent van a Facebookon, így az is egy jó kérdés lehet, hogy mennyivel lesz gazdagabb az asztalon a menü a tetszikek millióinak köszönhetően, de az biztos, hogy a Linkin Park nagyon eltalált valamit. Lehet, hogy a Like-in Park név jobban állna nekik?
Összvagyon
Az igazi, nagybetűs mérce. Ez mutatja meg a rocksztárok azon képességét, hogy mennyire tudják befektetni a pénzüket és mennyire tudnak bánni a bevétellel - mint ismeretes, többen tönkrementek és nyomorognak évekkel a hatalmas sikerszéria után. A Forbes minden évben összegyűjti a legjobban kereső zenészeket, a Financial Times "bevételi forrásai" alapján, de ez inkább csak az elmúlt 12 hónap legjobban kereső muzsikusait árulja el, azt nem, hogy kik azok, akiknek a legtöbb zseton figyel a bankszámlájukok.
Tavaly Katy Perry került a lista élére 135 millió dollárral, míg a legjobban kereső rockzenekar az Eagles lett 73,5 millió dollárral, őket a Fleetwood Mac (59,5 millió) és a The Rolling Stones (57,5 millió) követi a rockerek közül. A legnagyobb kihívás még az, hogy ki tud folyamatában is a legtöbb pénzre szert tenni és a TheRichest.com adatai szerint nincs olyan zenész, aki megközelíthetné Paul McCartney vagyonát, melyet 1,2 milliárd dollárra becsülnek. Őt követi mélyen lemaradva Elton John (480 millió dollár), Mick Jagger (360 millió) és a szegény öreg Ringo Starr (350 millió dollárral). Mivel az utóbbi írt meg legalább 80 halhatatlan slágert az örökkévalóságnak, jogosan érezheti, hogy a sors kicsit kibabrált vele.
YouTubeos lejátszások
Ahogy korábban is szó volt róla, a YouTube a földgolyó legnagyobb zenei szolgáltatója. A Spotifynak 100 millió rendszeres felhasználója van, a YouTubenak több, mint 1 milliárd. Ha nincs dalod a YouTubeon, igazából nem is létezel. Habár a kiadók és a zenészek folyton amiatt rinyálnak, hogy milyen keveset tudnak kaszálni a YouTubeos lejátszásokból, egyiknek sincs annyi vér a pucájában, hogy bojkottálják azt. Ők is jól tudják, hogy nagyobb szükségük van a videómegosztóra, mint annak rájuk.
A Gangnam Style talán a legnagyobb nézettségű zenei videó a YouTube 11 éves történetében (körülbelül 2,6 milliárd lejátszással), de igazából ez egy friss sláger. Az igazi trükkje az olyan platformoknak, mint a YouTube is, a hosszútávúság. De ahogy a lemezeladásoknál és a pop és top40-es listáknál, a YouTube hallgatóságánál is elsősorban ezek a dalok dominálnak, ezeket hallgatják meg a legtöbben.
A rockzenekarok az augusztus 12-18 közötti héten nem szerepeltek igazán jól, a Linkin Park (igen, megint ők) a 23. helyen tanyáztak 49,5 milliónyi kattintással, majd egészen a 49. helyig kell lemerészkedni, hogy egy újabb rockzenekarba botolj (a Metallicába, 34,6 milliónyi megnézéssel). Ahogy a Facebooknál , a Linkin Park itt is sokkal meggyőzőbben lépte meg a digitális átállást, mint sok más társuk.
Illegális letöltések
Az, hogy az ezredforduló környékén visszaestek a lemezeladások, részben a P2P oldalak akkoriban történő felemelkedésének, illetve a torrent oldalaknak köszönhető. 2016-ban már szinte régiesnek hathat az a gondolat, hogy valaki több ezer illegálisan beszerzett MP3-mal töltse meg a merevlemezét, mivel a zenék java már online is elérhető.
Ennek ellenére ez is az egyik furcsa módja lehet annak, hogy lemérjük bizonyos zenekarok sikerét, vagy "sikerét", ha a kiadók szempontjából nézzük. Van abban is valami összefüggés, hogy ami népszerű a slágerlistákon, az bizony a letöltős oldalakon is ugyanúgy sűrűn keresett cím, mintegy letükrözik egymást. Viszont lehetnek olyan Whitesnake, vagy Saxon B-oldalas dalok is keresettek, melyek még a slágerlistákat meg sem közelítik. A nem hivatalos oldalak statisztikái szerint a The Beatlesé minden idők legtöbbször letöltött rockzenéje. Ez is egyfajta siker, ha azt nézzük...
Talán nem lep meg senkit, hogy az Instagramot azok a produkciók uralják, akik az elmúlt 10 évben már megjárták a slágerlisták tetejét. Ez az ők és a rajongóik természetes lakhelye (a Snapchat és a Musical.ly mellett). Mivel ez a büntetlen önpromózás fellegvára, egyáltalán nem meglepő, hogy 2015-ben Taylor Swift volt a csúcs 57,1 millió követővel. Ráadásul ez az a platform, ahol általában az énekes "kiszivárogtathat" némi bulvár infót a magánéletéről is.
A rockzenekarokat ne is keressétek az Instagram krémje között. Nem is biztos, hogy ez olyan rossz dolog, az "Instának" is megvan a maga közönsége, mivel a legnagyobb celebek kiválóan ki tudják használni ezt a saját igényeik szerint. Ízlések és pofonok. A Fall Out Boy volt a 13. leginkább emlegetett zenekar az oldalon és Oscar Wilde óta tudjuk, hogy csak egy rosszabb van annál, ha beszélnek rólad, az, ha nem beszélnek rólad. Szóval Pete Wentz és társai ezt jól csinálják.
Hatás
Mivel ez a legkevésbé kézzelfogható és legkevésbé mérhető szempont, ez abszolút szubjektív szerepet ölt magára. Az egyik mód az, hogy megnézzük, kikre kerestek rá a legtöbben az elmúlt évben a Google-n: a tavalyi év győztese a rockzenei vonalon az Eagles Of Death Metal lett, de ennek sajnos ennek elég sok köze lehetett a párizsi eseményeknek, ezáltal egy szörnyű anomália keletkezik a listán.
Őket a Foo Fighters követi, mint a második leginkább keresett rockzenekar. Viszont ez csak azt mutatja meg, hogy abban az időben éppen kiről beszéltek leginkább az emberek, nem azt, hogy kiknek van a legnagyobb hatása. Ezért ehhez a kategóriához azt nézték meg a szerkesztők, hogy kikre hivatkozik leginkább a média, a rajongók és ami még fontosabb, a zenészek, akik egyfajta mérceként tekintenek rájuk. Így viszont csakis egyetlen zenekar lehet a győztes. A Wings, amely akár a The Beatles is lehetett volna idővel. Vicceltünk. A The Beatles az. Csakis a The Beatles, hogy is lehetne más?
Zene Streamelés
Az IFPI beszámolója szerint 2015-ben tovább estek a lemezeladások és letöltések, viszont a zeneipar 3,2%-os növekedést ért el. Ennek pedig csak egyetlen oka lehet - a streamelés. A streamelésből jövő bevétel részesedése 45,2%-ra nőtt, ami 2,89 milliárd dollárnyi pénzösszeget jelent. Ezzel az egyedüli gond csak az, hogy egyetlenegy nagy stream szolgáltató teszi nyilvánossá ezeket az adatokat, de mivel egyben ők a legnagyobbak is, így nyugodtan elmondhatjuk, hogy akik a legnépszerűbbek a Spotifyon, azok a "legstreameltebbek" úgy általában véve is.
Ezt az egészet kétféleképpen lehet megközelíteni: a Spotify történetében történt összes streamelés, vagy az elmúlt hónap streamelési adatai alapján. Ha az első megközelítést vesszük alapul, akkor nem feltétlenül kapunk tiszta eredményt, mivel vannak olyan előadók, akik már a Spotify kezdetétől, azaz 8 éve ott vannak a szolgáltatónál, mások viszont jogi okok miatt csak később csatlakoztak, így nem volt lehetőségük akkora hallgatottságra szert tenni (erre a legjobb példa a The Beatles, akik csak tavaly decemberben csatlakoztak a szolgáltatáshoz).
Ha a teljes lejátszást nézzük, a második a Foo Fighters, a The Rollings Stones a harmadik, a Metallica a negyedik. Ha csak az elmúlt hónap adatait nézzük, a The Beatles a második, A Guns N' Roses a harmadik és a The Rolling Stones a negyedik. Viszont van egy egyértelmű győztes, akik mind az összesített, mind a múlt havi listán taroltak, ők pedig nem más, mint a Queen, nem is kis előnnyel. Szó szerint ők a championök.
Összegzés
Ha figyelembe vesszük a kategóriákat, több győztest is találunk. A digitális és egyéb módszerekét, azt, amelyekkel a zenészek pénzt kaszálnak, azt, ahogy tartják a kapcsolatot a rajongókkal, viszont a régi mainstream mag egy hatalmas változáson ment át és az egész egy többtényezős egyenletté vált. A fogyasztási szokások olyannyira megváltoztak az elmúlt két évtized alatt, hogy emiatt a "siker" mutatószámainak is azzal együtt kellett módosulnia.
A Linkin Park láthatólag megnyerte magának a közösségi médiát, de csak nagyon kevésszer szerepelnek a legnépszerűbbek között olyan területeken, mint a lemezeladások, vagy a Spotify lejátszások, ami megmutatja, hogy az egyik területen elért "siker" nem jelent automatikusan teljes győzelmet.
Ezzel együtt néhány előadó - azon egyszerű oknál fogva, hogy már nem tudnak fellépni - kiesnek olyan kategóriákból, mint a turnézás, vagy akár a közösségi oldalakon való jó helyezés.
Ezeket a mutatókat alapul véve, talán az a legtisztább, ha kijelentjük, a The Beatles az összesített "nyertes", mivel két kategóriában is elsők lettek (vagy ha Paul McCartney leggazdagabb pozícióját nézzük, háromban). Őket követve fej-fej mellett következnek a The Rolling Stones és a Queen egy megosztott második hellyel. Mivel tavaly egy lemezzel jelentkeztek és meg is turnéztatták azt, talán az AC/DC lehetne a harmadik, de ha egy inaktív évük lett volna, sokkal lentebb végeztek volna. A negyedik helyen pedig egy Linkin Park - Metallica holtversenyre szavazunk.
Szóval ez lenne úgy összességében. A The Beatles mindent vitt. Pont.