A műfajokon túli kortárs zene két különleges képviselője játszik december 13-án a Dürer Kertben. A dán születésű multiinstrumentalista zeneszerző, Myrkur nemrég a Sólstafir előtt mutatkozott be Budapesten, most pedig önálló koncerten mutatja be különleges, a skandináv erdők és saját lelkének hangjait megidéző zenéjét. Előtte az angol csellista és zeneszerző, Jo Quail játszik mesés dalokat friss lemezéről.
A komolyzenei képzést kapó dán előadó, Amalie Bruun pályafutása kezdete óta egyedülálló jelenség a modern zenei színtéren. A Myrkur művésznéven ismertté vált zenész számtalan hangszeren játszik és énekel, így alkotva meg nyers, vaskos energiákkal bíró, a black metal hatásait éteri, szofisztikált hangulatokkal ötvöző zenéjét, amely felkavaró élményt kínál a hallgatónak.
Első lemeze az Ulverrel közös produkcióban készített, Mayhem, Nidingr és Arch Enemy tagok vendégszereplésével felvett M volt 2015-ben, amely rögtön több európai zenei gálán is az év legjobb albumának lett kikiáltva. Myrkur a kiadást követően extenzív turnézásba kezdett, többek között a Behemoth és az Opeth oldalán.
Többek között ez a kimerítő időszak vezetett oda, hogy alvászavarai támadtak: rendkívüli fáradékonyság, rémálmok és alvási bénulás kínozta. Myrkur élete egyik legrosszabb időszakának nevezte ezeket a hónapokat, amikor félt aludni, és a jól megszokott tevékenységei (úszás, séta a természetben, fafaragás) sem segítettek rajta. „Állítólag ha valamilyen traumán vagy erőszakon esel át, a szervezeted megpróbálja újra átélni a helyzetet annak érdekében, hogy képes legyen kontrollt gyakorolni felette. Azt hiszem, velem is ez történt: a rémálmaimban próbáltam megoldani olyan helyzeteket, amelyeket a valódi életben nem tudtam kezelni. Olyan helyzeteket, amelyeket lehetetlen volt kikerülni.”
Myrkur tudta, hogy oda kell figyelni ezekre a dolgokra, ezért felhagyott az álmok kerülésével, és inkább keblére ölelte azokat. Jegyzetfüzetet tartott az ágyánál, és felírt minden visszatérő szimbólumot, archetípust és állatot, amely felbukkant álmában. Megszállott rajongója az északi meséknek, mitológiának és folklórnak, de az álmok értelmezésébe beleszőtte Hans Christian Andersen kis hableányát és bibliai utalásokat egyaránt, majd az így összeállt történeteket használta fel saját lelki bajainak enyhítésére. Eme öngyógyító belső démonűzés során jegyezte le a friss lemez dalait is, amelyek egy idő után szinte maguktól áradtak belőle. Kis méretű, fából készült hangszereket vitt magával az erdőbe a dalszerzéshez, és ily módon a természet is részévé vált a kompozícióknak. Ebben az időben tanulta meg a Kulning énektechnikát is, amely egy ősi skandináv pásztorének. Ekkor született Ulvinde című dal, melynek felkavaró videója itt látható:
A dalokat aztán erősen megválogatva vették fel Koppenhágában és Seattle-ben, Randall Dunn (Earth, Marissa Nadler, Sunn O))) ) produceri közreműködésével. Így született meg a Mareridt című album 2017-ben, amely felkavaró, horrorisztikusan szép ötvözetbe olvasztja a metal zenei jellemzőit és az érzéki dallamokat, komor népzenei átvezetésekkel, kórus betétekkel. A lemezen van egy közös dal Chelsea Wolffal is, és számos különleges hangszer, így hegedű, mandolin és különböző népi ütősök hallhatóak rajta, de megszólal a nyckelharpa nevű svéd billentyűs-vonós hangszer is. Ezen játszik Myrkur az alábbi videón, amit már több mint 15 millióan láttak:
Téli turnéjára Myrkurt az instrumentális dalokat előadó Jo Quail kíséri el, aki mesterien játszik csellón és nemzetközileg elismert zeneszerző is egyben. A szólóban, zenekarokban és kórusok, nagyzenekarok tagjaként is színpadra lépő Jo innovatív módon ötvözi a hagyományos hangszeres zenét a hangminták ismétlésén alapuló looping technikákkal, és így állít elő komplex, sejtelmes hangulatú zenét. Saját bevallása szerint alkotásai egész lényét tükrözik vissza: minden egyes dolgot, amit lát, hall, érez, elképzel, álmodik vagy éppen elfelejt.
Jo hatásai között nem csak a kortárs zeneszerzők, hanem a képek világában alkotó művészek is szerepelnek: Debussy, a Tool és Trent Reznor mellett megemlíti Barbara Hepworth modernista szobrászt és Georgia O’Keeffe festőt is. A vizuális és hang élmények ötvözése Jo munkásságában is megnyilvánul, és koncertről koncertre képes maradandó élményt adni a közönségnek, egyre több post-rock, metal és elektronikus zene hallgatót meggyőzve. Szólókarrierjét 2010-ben indította, és azóta három nagylemezt, három EP-t és egy koncert DVD-t adott ki. A negyedik album, az Exsolve november elején érkezik, amelyről a Mandrel Cantus című tétel előzetesét itt hallgathatjuk meg:
További infók a koncertekről ITT.