RockStation

Egy minden elemet elsöprő emberi hang

Interjú Alessandro "Drughito" Santorival a L'ira Del Baccano gitárosával

2023. április 12. - KoaX

alessandro.jpg

Amikor találok egy új zenekart, ami nagy hatással van rám egyből elkezdek kutakodni, hogy mit lehet róluk megtudni. Az olasz L'IRA DEL BACCANO instrumentális zenében utazik, de eszméletlen, hogy mennyire el tudták kapni a fonalat. Egyértelmű volt, hogy kell a zenekarral egy interjút készítenem. A kérdéseimre a zenekar egyik gitárosa Alessandro "Drughito" Santori válaszolt.

RS: Nemrégiben akadtam rátok az interneten. Milyen komolyabb eseményekről maradtam le eddig?

Sziasztok, köszönjük a lehetőséget! Malerbával együtt alapítottuk a zenekart. Ez egy 1994-es formáció a dark wave, későbbi Loosin'o'Fequencies-nek a manifesztálódása. Ez a második felállás 1996-2002-ig tartott és akkor volt ének is. 2002-2004 között kerestünk énekest, de sehogy sem akart összejönni, így hivatalosan is instrumentális zenekar lettünk és felvettük a L'IRA DEL BACCANO nevet. 2012-ben találkoztunk a Subsound Records tulajdonosával, Davide Cantonéval, akinek nagyon tetszett a zenénk, és szerződést ajánlott nekünk. Az eredmény az első hivatalos stúdióalbumunk, a Terra 42 lett, ezt követően 2017-ben megjelent a második stúdióalbum, Paradox Hourglass címmel. 2019-ben először jelent meg eredeti, ingyenes élő albumunk bakeliten és cd-n, és végül most 2023-ban visszatérünk a 4. albumunkkal, a Cosmic Evoked Potentials-szel.

RS: A zenekarnak olasz neve van, ami kissé megzavart. Ki az a Baccano? Nem találtam semmit erről.

A Baccano olaszul valami hangos, zajos dologra utal, de a Baccano a felzaklatott káosz legenergetikusabb és legvitalisztikusabb formája. Ez egy minden elemet elsöprő emberi hang. A szó a Bacco/Bacchus a bor istene szóból származik. Ira olaszul "harag". Valójában nagyon nehéz szó szerint lefordítani, így azt is mondhatnánk, hogy "Baccano haragja". Baccóval való kapcsolatunk abból fakad, hogy a Rómán kívüli terület, ahol élünk, a szőlőültetvények és borok területe. Az ókorban hatalmas volt a pogány istenek imádása, mint Bacco vagy Diana, az istennő, akit elsősorban a világ védőnőjének tartottak. Dianának dedikáltuk a 2014-es Terra 42 című albumunk borítóját és az összes grafikát is.

lira_de_banco.jpg

RS: Nem ismerek sok olasz zenekart. Milyen nálatok a színtér?

Ó, az olasz szcénának annyi nagyszerű zenekara van! Ez régóta így van, de hála az internetnek egyre nagyobb teret tudnak nyerni a zenekarok. Az olyan híres bandákon kívül, mint az Ufomammut, nagyon sok underground banda van, mint mi is, akik nagyon jó albumokat adnak ki. Néhány kedvencem a Satory Junk, a Teverts, a Red Sun, a Mr Bison, a Da captain Trips.

RS: Mennyire népszerű az instrumentális zene Olaszországban? Az általad is említett Ufomammut legendássá vált mára, de vannak még ilyen bandák?

Határozottan nem olyan népszerű, mint szeretném. Nem könnyű műfajt ajánlani egy olyan világban, ahol a szabványos, 15 másodperces tik-tok klipeké a világ. Tök jó lenne, ha sokkal nagyobb teret tudnánk kapni. 

RS: Mi volt a fő cél ezzel az új albummal?

Nos, valószínűleg az első dolog az volt, hogy megmutassuk, még mindig itt vagyunk, a járvány nehéz időszaka után, és még mindig a háborútól és a gazdasági összeomlástól való félelemmel, de élünk. Művészi szempontból nagyon boldog vagyok, mert szerintem nagyon jól sikerült, és úgy tűnik, nem csak én gondolom így! Nagyon örülök annak, hogy ezúttal a különböző hatásaink keveréke egyensúlyban van a saját jellegzetes hangzásunkkal és dalszerkezetünkkel. Én vagyok a zenekar producere is, én keverem a lemezeinket és egyszerűen egy idő után utálom hallgatni őket. Ez most nem így volt! Minden egyes alkalommal, ha felrakom a lemezt izgatott vagyok még mindig!

RS: Mennyi időbe telt mire elkészült az album? Jamelések eredménye, vagy kész ötletekkel mentek le a próbaterembe?

A dalszerzési módunk valójában nagyon egyszerű, a próbák során improvizálunk, és mindig mindent felveszünk. Aztán visszahallgatjuk. Ez egy mérhetetlenül hosszú folyamat néha, de amikor találunk valamit azzal elkezdünk foglalkozni és látod, csak összeáll egy album valahogy. De nálunk nagyon fontos az improvizálás is, és ezt gyakran a felvételek során is alkalmazzuk. Nem úgy megyünk a stúdióba, hogy minden dalunk kész. A Genziana nevű szerzeményünk is igazából improvizáció. Volt egy alap, de a dal jelentős része ott született abban a pillanatban. 

RS: Mindenkit inspirál valami. Titeket mi inspirált az album készítse során?

Az én fő inspirációm a többiek voltak, hogy össze tudjak rakni egy olyan alapot, amire mindenki könnyen rá tudja helyezni a saját elképzeléseit. Pontosan tudom, hogy Roberto (a másik gitáros) hogyan hoz létre különböző hangokat a pedáljaival és a szintijeivel. Tudom, hogy a dobosunknak milyen groove-ok járnak a fejében, mik azok amikkel szeret dolgozni. De aki hallgatja a zenénket az nyilván rájön, hogy különböző pszichedelikus szerek is tudnak hatással lenni ránk.

RS: Hogy mutatnád be az albumot egy olyan embernek, aki nem ismer titeket?

Ahogy korábban is mondtam, szeretjük a különböző típusú zenéket, a kontrasztokat, és ez határozottan benne van a dalainkban. Szeretném, ha a zenénk kézen fogná a hallgatót, miközben egy utazáson vesz rész. Szorítja a kezét a rázód részeknél, a könnyedeknél pedig csak ott lenne vele. Azt a hatást akarom elérni, mint amikor egy könyvben elérkezel egy izgalmas pillanathoz és izgatottan, feszülten lapozol, hogy most mi lesz.

RS: Mennyi pénzbe kerül egy underground bandának egy fizikai album elkészítése?

Rengetegbe, és annál még egy kicsivel többe. A járvány, a háború mind mind felnyomta az árakat rettentően. Azt kell mondjam, hogy mi még szerencsések vagyunk, mert van mögöttünk egy kiadó. Ők nagyon sokat segítenek nekünk ezen a téren. Amit megtudunk fogni a felvételek során (producer és hangmérnök vagyok) azt itt el tudjuk költeni.

RS: Mi lesz a következő lépése a zenekarnak?

A Cosmic Evoked Potentials alig egy hónappal ezelőtt jelent meg és nagyon jól megy. Nemrég jöttünk vissza 10 napos németországi turnéról. Remélem, hogy folytathatjuk a turnézást. És persze szívesen eljönnék Magyarországra játszani, mert tudom, hogy sok zenerajongó van, és biztos tetszene sokaknak nálatok is a zenénk.

RS: Mit jelent a számodra az Univerzum?

Na jó...az első stúdió albumunkat, a Terra 42-t főként Douglas Adam híres könyve ihlette (Galaxis útikalauz stopposoknak) Szóval az univerzum, az űr olyan témák és gondolatok, amelyek nagyon izgalmasak számunkra. De azt gondolom, hogy az ember fő célja az, hogy először megértse saját természetét és az univerzumban való tartózkodását.

RS: Manapság rendkívül sok UFO-s hír kering a neten. Ezekben hiszel?

Az biztos, hogy a potenciálisan hatalmas térben nem csak Mi létezünk, de így a repülő csészealjas, zöld idegenekben nem. 

A KÉPEK A ZENEKAR FACEBOOK OLDALÁRÓL SZÁRMAZNAK

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr2318094942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum