RockStation

Sebastian Bach – Child Within the Man (Reigning Phoenix Music, 2024)

Középpontban a zene

2024. május 27. - moravsky_vrabec

sebastian_bachlp.jpg

Sebastian Bach szuperereje abban rejlik, hogy akkor is róla szól minden második híradás, amikor nincs is új lemeze vagy egyéb megmozdulása. Ennek ismeretében nem sokat vártam a 10 év szünet után kiadott Child Within the Man albumtól, annál nagyobb volt a meglepetés, ezúttal a jó értelemben.

Sebastian kétségkívül a műfaj egyik legnagyobb kalibere, a hangját és a karizmáját tekintve is. Ezért is nagy kár, hogy – ha szigorúbban tekintjük – évtizedek óta kispadra kényszerült. A lemezhez íródott sajtóanyagban persze részletesen leírták, mi mindent művelt a pályafutása során (szólólemezek, Broadway-musicalek, tévésorozatok), azért a „mi fajtánk” továbbra is úgy ismeri őt, mint a Skid Row eredeti énekesét. Az pedig 1987 és 1996 között volt, a miheztartás végett. A lassan 30 éve bekövetkezett szétválást mindkét fél megsínylette: azt a varázst, amit közösen hoztak létre, különösen az első két nagylemezen, sem Sebastian, sem a maradék Skid Row nem tudta még megközelíteni sem. Hasonló módon járt egyébként a Queensryche és Geoff Tate is, de az egy másik történet. Maradjunk hát annyiban – és ezzel zárom is a történeti áttekintést – hogy a rocker közönség gyakrabban hallotta Sebastian nevét bulváros-beszólós-összeveszős hírek kapcsán, mint kiváló dalok és albumok okán.

Aztán befutottak az első hírek és az előzetes kislemezek, én meg úgy jártam, mint a Grincs a filmben: egyszercsak megdobbant a szívem. A Child Within the Mant az egyszerűség kedvéért nevezzük szólólemeznek, hiszen Sebastian neve alatt jelenik meg, de fontos tudni, hogy több segítője, alkotótársa is akadt. A legfontosabb Michael „Elvis” Baskette, a lemez producere, aki olyan bandákkal dolgozott a közelmúltban, mint az Alter Bridge vagy a Mammoth WVH, az ifjabb Van Halen zenekara. Elvis emellett társszerző is volt, és ha hihetünk a sajtóanyagnak, a dalok véglegesítése és a felvételek idejére Sebastian becuccolt floridába a producer saját stúdiójába, és együtt dolgoztak a témákon. Nem akarok boomerkedni, de ugye régen ez volt az általános, manapság meg az a norma, hogy még a komolyabb bandák is egy házistúdiónak csúfolt laptopon mindenféle effektekkel bütykölnek, míg az oda-vissza küldözgetett fájlokat valaki össze nem fésüli. Értékeljük hát az oldschool megközelítést! A társszerző-producer mellett néhány sztárvendég is tiszteletét teszi a lemezen, Steve Stevens, John 5 és Orianthi is beleadtak a közösbe, legyen szó egy-egy gitárszólóról, vagy komponálási segítségről. Rajtuk kívül helyenként profi dalszerzők is besegítettek a végeredménybe, de az ő nevük valószínűleg keveseknek hangzik ismerősen.

Végül említsük meg David Bierk festőművészt, Sebastian már elhunyt apukáját, a borítókép ugyanis az ő munkáiból született. Két korábbi festményét montírozták össze, az egyiken a gyermek Sebastian szalad egy lerobbant autó felé, miközben a háttérben Jézus éppen mennybe megy, a másikon pedig a már felnőtt Sebastian énekel a színpadon. Közepesen ismert fun fact, hogy a Slave to the Grind című Skid Row klasszikus borítóképét is az idősebb Bierk festette. A Child Within the Man nem konceptlemez, de van egy visszatérő témája, amit Sebastian magyarázott el a sajtóanyagban:

Semmi más nem adhatja meg azt a gyermeki érzést, mint a rock and roll. Felteszel egy dalt, és azonnal kissrácnak érzed magad, nem számít, hány éves vagy. Számomra erről szól a zene; nagyon értékes szerepet tölt be az életemben. Amikor a pandémia során évekig be voltunk zárkózva, emlékeztetni kellett magamat, hogy a rockzene valójában jó móka. Fényt hoz az életünkbe. Ez a lemez központi témája. A borítóképpel együtt nézve, a „Child Within the Man” (kb. a férfiban lakozó gyermek) egyszerűen tökéletes cím.

Akkor nézzük kicsit közelebbről, milyen dalokkal tér vissza Sebastian a körforgásba csaknem egy évtized után! A lemezt indító Everybody Bleeds gyorsan felveszi a fordulatot, ennek szövegében hangzik el a lemezcímet is adó tételmondat. Ha túltesszük magunkat azon, hogy a riffje szinte egy az egyben a Dr. Feelgood daltól „kölcsönződött,” ez bizony egy tökös, dallamos US hard rock téma, egyben a lemez legjobbja szerintem. Harsány, karcos dal, nem annyira simára polírozott, mint mondjuk a Skillet vagy a Shinedown dolgai, bár azért ezek sem túl távoli referenciák. Ha további zenei hivatkozási pontokat keresünk, nem mehetünk el a régi Skid Row mellett, de kicsit későbbről a Halestorm is megállja a helyét.

Az erős kezdés a Freedom című dalban is folytatódik, ebben hallhatjuk a lemez legerősebb refrénjét. John 5 a vendég-közreműködő, bár arról nincsenek infóim, hogy csak a szólót adta, vagy mélyebben is belevonódott a dalszerzésbe. Hihetetlen energiák feszülnek a dalban, ami számomra a Mötley Crüe-t idézi, abból az időszakból, amikor Vince visszatért, és a puncimetált elhagyva próbáltak kicsit szigorodni. Sebastiannak jobban áll.

A (Hold On) To the Dream becsapósan indul, először azt hisszük, már jön is az obligát ballada, de gyorsan bekeményítenek, és végül a lemez legsúlyosabb dala kerekedik belőle, hihetetlen magasakkal. Tanítani való, ahogy felépül, majd néhány dinamikai váltás után átmegy egy jófajta tapsmetál himnuszba. Aki szereti a Halestormot, annak ez lesz a kedvence a lemezről. A Future of Youth újabb erős darab egy igazi gitárhős szólóval (Orianthi), a Vendetta végén pedig egy finom US-metálos, kétlábdobos vadulást hallunk, Sebastian is előveszi a mélyebb hangszíneit. Végül a To Live Again képében befut a lassú szám is; alapvetően rendben van, de számomra inkább kötelező ujjgyakorlatnak érződik. Vagy inkább elszalasztott lehetőségnek, ismerve Sebastian ebbéli kvalitásait.

A lemez első fele rejti az erősebb dalokat, de a színvonal meglepően egységes. Nincsenek töltelékszámok, mint ahogy mindent elsöprő sláger(ek) sem. Egyben hallgatós, régisulis lemez, emiatt számomra különösen szerethető. Amikor megjött a promóanyag, egyből rávetettem magam, és párszor le is forgott, igaz, csak az autóban a napi ingázás közben. Aztán egy kis szünet után, már odafigyelve került ismét terítékre, és a legtöbb dal már ismerős volt. Ez általában jót jelent.

Hiába lelkendeztem pár bekezdéssel feljebb a hagyományos stúdiómunka okán, nem hallgathatom el, mennyire természetellenesen szól a ritmusgitár. Olyan, mint amikor zuhanyzáskor víz megy a fülünkbe, és ott cuppog egy darabig. Nem mindegyik dalban van így, meg aztán hozzá is lehet szokni, de elsőre feltűnő. A credóként is felfogható What Do I Got to Lose?-ban például harap a kacsa, a fene se érti.

Egy percig sem tagadom, hogy a Sebastian-féle nagyszájú, minden-lében-kanál karakterek nem a kedvenceim, de ami jó, az jó. A langaléta énekes végre a hangjához méltó dalokat énekelhet. És ha már a hang szóba került: továbbra is azonnal felismerhető, dinamikus, erőtől feszülő orgánummal büszkélkedhet. Igen, én is hallom az utómunka nyomait, de mindezzel együtt elégedettek lehetünk.

sebastian_bach2024.jpg

Van itt egy másik történetszál is, de ezt éppen csak érintjük. A Skid Row jelenleg ismét énekes nélkül maradt, miután Erik Grönwall egészségügyi okból kilépett. Persze azonnal felmerült a lehetséges újjáalakulás, már megy is az üzenegetés a sajtón keresztül. Sebastian menne, a többiek köszönik, nem kérnek belőle, legalábbis egyelőre. Majd meglátjuk, hogy „van az a pénz,” vagy ezúttal sem lesz semmi belőle. Én most 50-50-re tippelném az esélyeket, de mindegy is, Európába amúgy se valószínű, hogy átruccannának. Ami fontos, hogy Sebastian egy erős dalcsokorral állt most elő, amiből bátran válogathat a koncertprogramba az első két Skid Row lemez dalai mellé.

4kop.png

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr2118414219

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2024.05.27. 09:49:44

Csak ilyenkor döbben meg az ember, hogy mire volt az a három elvesztegetett évtized.

OK, 1991/92 - 1998/99 között volt a nagy metál halál, mindenki aki túl akart élni lement a klubkoncert/PeCsa méretű helyek világába, de alkottak és dolgoztak. Világszerte.
Időközben ami kijött a java alig élt meg 1-2 lemezt.

De bennük megvolt a potenciál a jóra.

Mégse tették.

Ott volt a gond, hogy Seb inkább pofázni akart, mint énekelni és magát tartotta nélkülönözhetetlennek.
A hangja még szo-szo megvan, ill. beénekelte magát, ami mondjuk az 5-10 évvel ezelőtti koncertjeihez képest csillagos ég.

Hogy lesz-e még Skid Row? A fene se tudja.
Csak ne kezdjenek el 18-20 éves falu fecskendőjét játszani, mert akkor önmaguk paródiái lesznek.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum