RockStation

Jordan Rudess - Permission To Fly (Inside Out, 2024)

2024. október 14. - rattlehead18

a0667235342_10.jpg

Meg sem kísérlem összeszámolni, hogy Jordan Rudess az eddigi, nagyjából négy évtizedet felölelő pályafutása során hány projektben vett részt, az meg teljességgel esélytelen, hogy összegezni próbáljam azokat a lemezeket, amelyeken hallható a játéka. Talán mégsem lenne felesleges egy példálózó felsorolás, de ettől most mégis eltekintenék, hiszen a hatvanhetedik életévét töltő billentyűst negyedszázada mindettől függetlenül úgyis mindenki a Dream Theater tagjaként tartja számon.

Köztudott, hogy a progresszív metal óriásának rajongótábora rendelkezik az egy főre eső megmondóemberek legnagyobb számával. Rudess játéka pedig értelemszerűen a lehető legszélsőségesebb reakciókat váltja ki a táborból, a nagy többség Kevin Moore után - az időrendtől függetlenül is - mindig a kettes számú billentyűsként fogja őt számon tartani. Ha már a projektek összegzésébe nem mentem bele, illendő lenne legalább a szólólemezeket összeszámolni… Nos, ha mindent próbálunk egybesöpörni, a tarsolyban azokból is akad több mint két tucatnyi.

A Permission To Fly azonban valami más, egészen pontosan több annál, amire a többség így, a sokadik nekifutás alkalmával számítana. A veterán billentyűmágus ugyanis a küszöbön toporgó új Dream Theater lemez előtt nem az új kütyüinek a tesztelésében, egy oktatóanyagként is felfogható hangszeres bemutatóban gondolkodott. A szeptember elején megjelent lemez egy zenekari album. Természetesen nem a kifejezés hétköznapi értelmében az, de az általam ismert korábbi J.R. szólócuccokhoz képest kétségtelenül többet ad egy mezei zenehallgatónak, egy nem zenész Dream Theater fannak, vagy akár egy szimpla prog. rockernek.

jordan-landscape-768x545.png

A borítón persze csak a Jordan Rudess név szerepel, de ezúttal hagyományos(abb) dalokról van szó. Természetesen a zeneszerzés most is kizárólagos jelleggel Rudess asztala volt, a dalszövegeket viszont egy másik Rudess, Jordan lánya jegyzi. „Az album összes szövegét a lányom, Ariana írta. Bár magam is szívesen írok dalszövegeket… ehhez az albumhoz szerettem volna mélyebbre ásni, és olyasmit kínálni, ami mélyebb és elgondolkodtathatja a hallgatót. Ari kivételes munkát végzett.” – hangzott el a felvezető kampányban.

A zenésztársak kevésbé - előttem pedig egyáltalán nem - ismert muzsikusok. Az albumon That Joe Payne énekel, a dobokért Darby Todd (lásd még: Devin Townsend) felelt, a gitáros Steve Dadaian volt - néhány vendégszóló erejéig Bastian Martinez is hallható. Ne tűnjön a progresszív irányzat szembeköpésének, de számomra a többszörös idézőjelben értendő zenekari jelleg mellett első nekifutásra a másik pozitívum az volt, hogy a játékidő nem a CD-kapacitás maximumához lett igazítva. Jordan-nek, aki magához viszonyítva mindvégig meglepő önmérsékletet tanúsít, egy óra sem kell ahhoz, hogy a társak asszisztálása mellett felmondja a 2024-es leckét.

Alapjaiban nézve a dolgot, békebeli progresszív rockról van szó, a domináns billentyűs-jelenlétből fakadóan leginkább a ’80-as évek felfogása szerint szervírozva, a felépítmény azonban gyakran átmegy futurisztikusba. A dalszerkezetekben manapság már nem lehetnek nagy megfejtések, a hangszerelésben és a hangszerkezelésben annál inkább. Ezek itt is vannak. Payne fátyolos éneke engem elsősorban a néhai John Wetton hangszínére emlékeztet, de a Threshold korábbi frontembere, Damian Wilson is jó támpont lehet vele kapcsolatban. A lényeg, hogy személyében egy kiváló énekest ismerhetünk meg, akinek a zenei alapok révén fel lett adva a lecke, hogy miket és mikre énekeljen.

A zenei oldal is inkább ebbe az előbb említett brit irányba mutat, mintsem a Dream Theater felé. Csak egy-két példa; a futurisztikus/filmzenés Haunted Reverie bevezetője kellően mellbevágóra sikerült, a dalszerű megközelítést mégis sikerült átmenteni ebbe a közegbe is. Az Into the Lair ünnepélyes bevezetője és egyes részletei kapcsán meg talán a késői Pink Floyd-ot is helyénvaló felemlegetni. Persze ahogy minden társában, ebben az epikus darabban is akadnak gépészkedések, de ezek ugyebár Rudess-féle védjegyek.

Ezek ellenére, vagyis ezekkel együtt az általam eddig hallott négy-öt Rudess szólóanyag közül a Permission To Fly az, amihez egy nem zenész Dream Theater rajongó is gördülékenyen csatlakozhat. Akad itt annyi felfedeznivaló, amivel ki lehet húzni a fő zenekar remélhetőleg még idén megjelenő lemezéig.

4kop.png

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr1118694758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum