Mi, rajongók egy-egy nagy múltú zenekar esetében hajlamosak vagyunk az énekesek személyéhez kötve korszakokba sorolni az adott életműveket. Hogy műfajon belül, és az első vonalnál maradjunk, ebben a körben elég csak az Iron Maiden, a Helloween vagy a Black Sabbath neveket említenem. Itthonról pedig hasonló a helyzet a P. Mobil, az Omen vagy akár a Pokolgép esetében.
A híveket olyannyira megosztja egy-egy frontember karaktere, hogy az adott időszakot akár kizárni is képesek a külön bejáratú, privát világukból. Amennyiben az énekesek személyéből indulunk ki, akkor a Rudán Joe nevével jellemezhető éra – ideértve a Gép lemez időszakát is – a maga két évtizedével a Pokolgép leghosszabb korszaka volt.
Egyúttal kreatív szempontból a legtermékenyebb is. Ha csak a rendes sorlemezeket számoljuk, Joe-val akkor is hat teljesértékű album készült, de ebben az érában az említett Gép lemez mellett voltak itt egyéb speciális, angol nyelvű, illetve újrajátszós, újragondolós anyagok is. A 2000-es évek első évtizedében készült lemezek ha nem is en bloc, de javarészt feledésbe merültek, a Pokolgép zenekar csak elvétve tartja műsoron ezeket a dalokat. A Rudán-korszak utolsónak bizonyult lemezére, a 2007-es Pokoli mesékre nézve pedig fokozottan áll ez a megállapítás.
Ha az Oblatio és a Momentum című rendhagyó korongokat nem számolom, a Pokoli mesék akkor is a harmadik lemez volt a Kukovecz Gábor, Nagy Dávid, Pintér Csaba és Rudán Joe alkotta kvartett által jegyzett albumok közül. Szilágyi Edét pedig a dobok mögött A túlélő megjelenése után váltotta Czébely Csaba. A zenekar magja tehát ezekben az években meglehetősen stabil volt; akkoriban senki sem gondolhatta, hogy a 2007 legvégén kiadott anyag nemcsak egy zenekari korszak záró köve, hanem egy hosszú lemezmentes időszak kezdete is lesz.
Ha érzelmi szempontból, az énekesek alapján kellene korszakokba sorolnom a Pokolgép egyes időszakait, komoly bajban lennék. A garast pedig Kukovecz Gábor neve mellé tenném le, ugyanis álljon bárki a fronton, Gábor jelenléte a garancia arra, hogy önazonos lesz a végeredmény. Az autentikus környezetben, a törökbálinti „P” Stúdióban, Küronya Miklósnál rögzített lemez épp olyan vérbeli Pokolgép anyag, mint két közvetlen elődje volt. Gáborról már jó ideje tudtuk, hogy dalszöveg gyanánt bátran fordul a magyar szépirodalomhoz.
A nyitó, Priestes-esen, Accept-esen zakatoló Az én menyasszonyom Ady Endre versének megzenésítése. A Poklon is túl rock and roll-osabb szellemben folytatja a sort, Joe torokgyilkos énektémáival. Az alapító és Péter Judit közös szerzeménye, a Sajtot oszt a róka számomra szövegi szempontból a társai közül sajnos lefelé lóg ki, zeneileg azonban természetesen kihúzott háttal állja meg a helyét. Gábor és Csaba közös szerzeménye, az Adott szó elsősorban a rendhagyó szerkezetével hívja fel magára a figyelmet, egyes témái határozottan progos irányba mutatnak. A refrén szempontjából különösen erős Ordítom a nevem manapság is koncert favorit lehetne, egyúttal jó példa arra, hogy a Gábor és Nagy Dávid alkotta dalszerzői tandem ezekben az években milyen remek darabokkal volt képes előállni. A Minden nap a lemez messze legismertebb tétele, szerepelt az előző évben megjelent Oblatio-n, illetve ott van az Újratöltve koncertanyagon, ahogy Gábor tavalyi szólólemezén is helyet kapott. A Halálos ítélet számomra minden hallgatás alkalmával A túlélő lemez hangulatát idézi – a szólója meg a személyes kedvencem erről a lemezről. A karcos Véredből születtem dallal társszerzőként Csaba is letehette a névjegyét. A lírai Az Elesettekért pedig A túlsó part második része is lehetne, újfent egy remek szólóbetéttel. A dobszólóval indító és Csányi Szabolcs vokáljával megerősített Új Biblia képében egy apokaliptikus darab tesz pontot a Rudán-éra végére.
Korszakoljuk bárhogy a Pokolgép lemezeket, a Pokoli mesék számomra így is, úgy is nehezen megkerülhető darab. Ha pedig a korabeli – netán a mai – hazai mezőny aktuális anyagaival vetjük össze, akkor még inkább az. Érdekességként megemlítendő, hogy ez volt az első olyan Pokolgép album, ami kazettán már nem jelent meg, így a mai napig is csak egyetlen hivatalos, CD-s kiadása létezik, mely az egykori kiadó jogutódjától még begyűjthető.