Machinists Of Joy című új lemezével, és egy gőzmozdony lendületével tér vissza Budapestre február 16-án a Die Krupps. A német industrial zene műfajteremtő, több mint 30 éves zenekara egy texasi és egy chilei előadó, a Chant és a Vigilante oldalán érkezik majd a Dürer Kertbe.
Az ezredforduló óta most először ad ki új lemezt a '80-as és '90-es évek műfajteremtő zenekara, a Die Krupps. Hogy pontosan milyen műfajt is teremtettek, arról megoszlanak a vélemények: évtizedes pályafutásuk alatt az elektro, az EBM, az industrial, a crossover, de még a metal jelzőt is használták velük kapcsolatban a zenei sajtóban. Egy ilyen hosszú múltra visszatekintő, kreatív munkásságot maga mögött tudó zenekar esetében ez a sokféle jelző sokszor nem is alaptalan: bár a csapatot félig-meddig joggal sorolhatjuk a dark szubkultúra képviselői közé, a sok év alatt számos különböző színpadon és rendezvényen tűntek fel, így az őket ismerők is igen széles körből érkeznek.
Az ipari jelleg mindenesetre biztosan találó, és az új album is súlyos címet kapott. A Machinists Of Joy, vagyis „Az öröm masinisztái” több mint 15 évvel a legutóbbi stúdiólemez után jelent meg 2013-ban. A címválasztás többféleképpen is értelmezhető: egyrészt nyilvánvalóan utal a zenekar egyik legnagyobb slágerére, a '89-es Machineries Of Joy-ra, másrészt azt is jelzi, hogy a gépies, fémes hangzásokat és a feszes, katonás tempót kedvelő zenehallgatóknak ez a kiadvány is biztosan örömet szerez majd.
A borító mellett sem lehet szó nélkül elmenni: első ránézésre úgy tűnhet, hogy a kép egy az egyben megegyezik Lou Reed Metal Machine Music című 1975-ös lemezének borítójával. Valójában persze ezúttal nem a Velvet Underground nemrég elhunyt legendás énekese, hanem a Krupps alapító frontembere, Jürgen Engler pózol a napszemüvegben. A képválasztás a gépzenére való utalás mellett egyben tiszteletadás is a Krupps-ra nagy hatást gyakorló Velvet Underground előtt.
A Krupps tehát – némi karbantartás és egy kis olajcsere után - ismét megnyitotta a gyárat, és az évtizedes masinák újra teljes fordulatszámon dübörögnek: a cél pedig az, hogy az új nagylemez befogja az elmúlt pár évben megjelent előzetes kislemezek (Risikofaktor, Industire-Mädchen) slágerlistás pozícióját. Ennek megfelelően a dalok nem csak jól és keményen szólalnak meg, hanem igen jól táncolhatóak is, de ha inkább elmélkedni akarunk, akkor a szarkasztikus dalszövegekre is koncentrálhatunk, amelyek provokatív megfogalmazásukkal biztosítanak csámcsognivalót. Itt van például rögtön a Nazis auf Speed című darab, melyhez videó is készült:
Míg a műfaj másik német nagyágyúja, a Kraftwerk neonfényről és próbababákról énekel, a Krupps Szennygyárról (Schmutzfabrik) és acélangyalokról (Engel aus Stahl) ír dalokat – nem véletlen, hogy az egyaránt Düsseldorfból származó két banda közül a Kruppsot tartották a munkásosztály Kraftwekjének. Akárhogy is, a főleg anyanyelvén, és időnként angolul éneklő banda a mai napig az egyik legsikeresebb német industrial előadó.
A Budapestre február 16-án érkező turné vendégeinek egyike a texasi Bradley Bills törzsi hangulatú, apokaliptikus ütősprojektje, a Chant. Bills többek között a KMFDM és az Angelspit oldalán turnézott korábban, így egyre komolyabb ismertségnek örvend az industrialt kedvelők körében. Ezt pedig csak tovább fokozza majd az a tény, hogy nem csak önálló programmal készül, hanem a tervek szerint a Krupps műsorában is fellép vendég dobosként!
A harmadik fellépő Dél-Amerika egyik legfontosabb DJ-je és elektronikus zenei művésze, Vigilante, eredeti nevén Ivan Munoz. Munoz elektrót és metalt ötvöző mixeivel hódította meg a világot eddigi 6 turnéja során: többek között a Nine Inch Nails, a Ministry, a VNV Nation és az Hocico előtt is játszhatott, de szerepelt a Wave Gotik Treffenen vagy a lengyelországi Castle Party-n is.
TOVÁBBI INFORMÁCIÓK ITT.