RockStation

A rocktörténelem tíz legdrágább nagylemeze

Avagy albumok, amelyek majdnem csődbe vitték a zeneipart

2016. július 16. - sebiszabi

top10_legdragabb_album.jpg

A Who frontembere, Roger Daltrey  a hetekben egy heves vitát robbantott ki azzal a kijelentéssel, miszerint a legendás brit rockbanda nem fog több nagylemezt készíteni, ugyanis a jelenlegi zeneipari helyzetben lehetetlen lenne visszahozni az abba beleölt pénzmennyiséget. "Biztosan nem fogok azért pénz kidobni, hogy ingyen hallgathassák a zenémet" - mondta az énekes. Daltreynak igaza lehet ebben-abban, de ha belegondolunk, hogy már a régi időkben sem mindig volt előtérben a gazdasági érdek a zenészek a kreativitásához mérten. Volt, hogy a tökéletességre való törekvés nem egy álmatlan éjszakát okozott az önmagukat (néha jogosan) hatalmas művészeknek képzelő zenészek támogatóiknak, kiadóiknak. Következzen hát egy lista a rocktörténelem tíz legdrágább nagylemezéről a Teamrock.com cikke alapján.

10. AC/DC – For Those About To Rock (We Salute You) (1981)

Már az első jelek sem éppen arra utaltak, hogy a Back In Black utódjának felvételei egyszerűek lesznek az AC/DC számára. Ugyanis a zenekar hihetetlenül kényes producere, Mutt Lange tíz napot töltött el csak azzal, hogy megtalálja Phil Rudd számára a lehető legtökéletesebb pergőhangzást. Majd a tíz nap után arra jutott, hogy a Párizsban kibérelt stúdió egyáltalán nem is alkalmas erre a célra. Három másik stúdiót is kipróbált a cél érdekében (sikertelenül), mire Lange megállapította, hogy a zenekar a legjobban abban a próbateremben szólt, amelyben a először megmutatták neki az új anyagot. Míg a Back In Black felvételei hét hét alatt megvoltak, a For Those About To Rock... -nak három hónap kellett, hogy elkészüljön, ami természetesen próbára tette Malcolm és Angus Young türelmét, nem is beszélve a felemésztett pénzmennyiségről. Amikor végre teljesen elkészültek a felvételekkel, Malcolm Young a következőt nyilatkozta a dolgokkal kapcsolatban: "Nem hinném, hogy bárki - még a zenekart, vagy a producert is ideértve - meg tudná mondani, hogy jól hangzott, vagy sem. Már mindenkinek elege volt."

9. My Bloody Valentine - Loveless (1991)

A Creation Records eredetileg úgy tervezte, hogy a dublini székhelyű noise-pop brigádnak, a My Bloody Valentine-nak körülbelül öt nap kell majd ahhoz, hogy szalagra rögzítse a második nagylemezét: csúnyán tévedtek. A perfekcionista frontembernek, Kevin Shieldsnek ugyanis egy nagyon különleges víziója volt arról, hogy az új anyagnak hogyan is kellene megszólalnia és ebből nem is volt hajlandó engedni. Végeredményben az albumot két év alatt sikerült nagy nehezen elkészíteni, mely alatt Shields és társai nem kevesebb, mint tizenkilenc stúdióban fordultak meg a legtökéletesebb végeredmény érdekében. A végső csekk körülbelül 250 000 fontra rúgott, ami egy kis független kiadó számára nem kis kiadás lehetett - habár Shields azt állította, hogy ezt a költséget a kiadó tulaja, Alan McGee áldozta be az ő részükre. Akárhogy is legyen, a megjelenése után a Loveless kiérdemelten kapta meg a mestermű titulust és a Creation is hamarosan kilábalt az anyagi mélypontról, miután McGee leszerződtette a világhírnév küszöbén álló Oasist.

8. The Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (1967)

Az egyik legfontosabb, legnagyobb hatású és kereskedelmileg az egyik legsikeresebb rockalbum, amit valaha kiadtak. A The Beatles nyolcadik albuma az egyik legdrágábban elkészített lemez volt annak idején. Ekkoriban a The Beatles már visszavonult az élő fellépésektől, egyedül a stúdióban alkottak, így kihasználhattak minden kreatív opciót, amit csak lehetett, mivel ezeket a dalokat már nem kellett élőben előadniuk egyszer sem. A zseniális producerrel, George Martinnal karöltve a négyes 55 órát töltött el csak a Strawberry Field Forever felvételeivel, majdnem annyit, amennyi idő alatt az egész első lemezüket rögzítették pár évvel azelőtt. A dal sikerén felbátorodva (amit végül le is hagytak a következő nagylemezről) további hat hónapot töltöttek el a Bors Őrmester koncepciójának felépítésén, mely alatt az unatkozó Ringo még sakkozni is megtanult. A kísérletezés végül jól sült el, a Sgt. Pepper 27 hétig figyelt a brit albumeladási listák tetején, az USÁ-ban pedig 15 hétig volt hasonló pozícióban.

7. Queen - A Night At The Opera (1975)

Az 1974-es Sheer Heart Attack sikerén felbuzdulva a Queen a negyedik nagylemezének azzal a szerény célkitűzéssel állt neki, hogy elkészítik a saját Sgt. Pepperüket. A cél érdekében a banda hat különböző stúdióban dolgozott, melyek közül sokszor egyszerre háromban is folyt a munka. Freddie Mercury elhíresült kijelentése szerint a Bohemian Rhapsody egyik részében nem kevesebb, mint 180 éneksáv található. Amikor az EMI fejesei hallották a végeredményt, az egyik öltönyös kifakadt: "Mi a franc ez? Megőrültetek?" Ennek ellenére Mercury hajthatatlan volt: habár az A Night At The Opera felvételei a legendák szerint 40000 fontba (mai áron ez félmillió fontot tesz ki) kerültek, mellyel az egyik legdrágábban elkészített lemez címét is elnyerte, a Queen mégis ezzel a koronggal ért fel először a brit listák csúcsára, melyről az énekes csúcsalkotása, a Bohemian Rhapsody több, mint hétmilliós eladással büszkélkedhetett.

6. The Darkness - One Way Ticket To Hell… And Back (2005)

Ha az A Night At The Operával a Queen túl akarta szárnyalni a Sgt. Pepper sikerét, akkor a lowestofti The Darkness a második albumával a Queen mesterművének sikerét akarta lemásolni. A világszerte ötmillió példányban elkelt (mintegy 20000 fontért felvett) debütlemez, a Permission To Land sikerei után Justin Hawkins zenekarának a második korong felvételeire jóval nagyobb pénzügyi hátteret tudtak biztosítani. "Megvolt számunkra az idő és a pénz luxusa is, így azt csinálhattuk, amit csak akartunk." - mondta Hawkins. Ebből kifolyólag a The Darkness felbérelte a Queen producerét, Roy Thomas Bakert és kitűzték célnak azt, hogy amit érdemes megcsinálni, azt érdemes túlszárnyalni is. Az egymillió fontos költségen a zenekar 37 dalt rögzített a lemezhez, némelyik szerzemény 160 külön gitársávot tartalmazott. Ezután megbízták Bakert, hogy szerkessze össze a mintegy 400 analóg szalagot röpke tíz dalba. És hogyan is hangzott a végeredmény? Kb. mint ahogy a kokain tűnik el az orrlyukakban... a The Darkness karrierje pedig hamarosan földbe is állt.

5. Foo Fighters - One By One (2002)

Amikor csak az album demói egy millió dolcsiba fájnak, már sejthető, hogy a végeredmény is egy jó vastagon írt csekken lesz csak feltüntethető. A Foo Fighters negyedik albumának felvételei már eleve kicsit nehézkesen indultak, mivel a zenekar csupán két hónappal Taylor Hawking dobos londoni drogtúladagolása után már együtt próbált. A banda eltöltött egy fél évet azzal, hogy felvegye a 29 dalt, majd rájöttek, hogy a készülő lemez egyáltalán nem is lesz olyan jó, mint várnák. A zenekaron belüli viták egy ponton eljutottak arra a szintre, hogy Dave Grohl majdnem feloszlatta az általa alapított bandát, de egy kis szünet - és egy Queens of the Stone Age-es dobolós kaland után - végül befejezték a lemezt. Így utólag Grohl is beismeri, hogy arról a korongról csak négy dal üti meg a szintet. "Nem volt a legbüszkébb pillanataink egyike." - nyilatkozta később az énekes.

 

4. Fleetwood Mac - Tusk (1979)

Az 1977-es Rumours hatalmas sikerei után teljesen érthető, hogy a Fleetwood Mac valamennyire elvesztette a fonalat a folytatás mikéntjével kapcsolatban. A drogok, a 'kreatív különbségek' és a szeszélyes viselkedés megnehezítette az egész felvételi folyamatot. A stúdióköltségek akkor nőttek meg drasztikusan, amikor a zenekar kitalálta, hogy egy dupla lemezt akarnak inkább készíteni. Nem beszélve arról, hogy a csapat ragaszkodott ahhoz, miszerint a stúdiózást a Los Angelesbeli, egyébként legendás Village Recorderben akarják letudni. A megjelenése idején a Tusk átvette a 'Valaha Készített Legdrágább Album' címét az A Night At The Operatól, mivel a költségek megközelítőleg 1,4 millió dollárra rúgtak. El is kelt belőle 4 millió egység csak az USÁ-ban, ami nem rossz teljesítmény, kivéve, ha azt nézzük, hogy a zenekar előző lemeze a Rumours több, mint 20 milliós példányszámot ért el.

3. Korn - Untouchables (2002)

Mivelhogy sosem a szerénységükről voltak híresek, a Korn büszkén világgá kürtölte, hogy az ötödik nagylemezük felvételei megközelítőleg 4 millió dollárba kerültek. Ez mind persze főleg az akkoriban teljes luxust élvező zenekar életmódjának köszönhető és annak, hogy egy 15 fős stábot tartottak maguk mellett a felvételek teljes ideje alatt. Miután az angol sajtónak megmutatták a végösszeget, a basszer Fieldy részletezte is a cechet: "Elmentünk Phoenixbe és kibéreltünk öt házat, darabját 10000 dollárért négy hónapra. Eljöttünk LA-be és kibéreltünk még öt házat szintén 10000 dollárért négy hónapra. Elmentünk Kanadába és kibéreltünk egy házat 8000 dollárért. De ez csak egy hét volt, nem egy hónap." Az album az egész meggyőző ötmilliós példányszámban kelt el, ami egész szép is lenne, ha az elődje, az Issues nem 13 millióval kezdett volna annak idején (persze erre rájátszik az is, hogy a lemez anyaga a megjelenés előtt két hónappal már kiszivárgott az Internetre).

2. Def Leppard - Hysteria (1987)

Senki sem tudja pontosan, hogy mennyibe került a Def Leppardnak, hogy felvegye a nagy sikereknek örvendő Pyromania utódját, de a gitáros Phil Collen elárulta annak idején, hogy a sheffieldi zenekarnak ötmillió darabot kellett eladnia ahhoz, hogy egyáltalán nullára kihozzák a költségeket, szóval biztosan nem egy kétfilléres akció volt a dolog. Sok zenekaron kívüli tényező is nehezítette a felvételeket, leginkább a dobos Rick Allen autóbalesete, mely következtében elveszítette az egyik karját. Így egy egész évnyi, a Mealoaf producerrel, Jim Steinmannal elkészített munkát kukáztak ki, amikor a régi ismerős Mutt Lange visszatért, hogy mentse, ami még menthető. Lange perfekcionizmusát mi sem mutatja jobban, hogy csak az Armageddon It keverésével három hónapot pöcsöltek, ami az egész lemez csupán ötödik kislemeze lett. A részletekbe túlzottan is belemenő munkának végül egész busás jutalom lett a eredménye, mivel a megjelenése idején nem kevesebb, mint 25 milliós darabszámmal került be a rockzene nagykönyvébe.

1. Guns N' Roses - Chinese Democracy (2008)

Akárkinek akármi is legyen a véleménye a Chinese Democracyról, mint művészeti alkotásról, egy biztos: soha, senki nem fog tudni még egyszer ennyi pénzt költeni egy albumra. A terjedelmes Use Your Illusion dupla korongjának utódja a már viccnek számító 14 évig készült és a Geffen Records nem kevesebb, mint 13 millió dollárt költött el csak a produkciós kiadásokra. De ha belegondoltok, hogy csak a stúdió kibérlése havi 50000 dollárba került, a gitár technikusok havi 6000 dollárt kerestek, az album felvételeiért felelős szoftver fejlesztője pedig havi 25000 dollárral lett gazdagabb, máris kicsit jobban összeáll a kép. Ezek mellett persze voltak még egyéb költségek is, amelyek nem voltak beleszámítva az eredeti kiadásokba. Például ki tudja, hogy mennyibe került a Buckethead által kért tyúkól, amiben a felvételeket készítette, vagy Axl Rose Yoda becenevű személyes guruja, akinek minden dalhoz hozzá kellett járulnia, mielőtt azok megjelentek volna. És hogy mikor jön ki az új Guns lemez? Ne vicceljünk már...!

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr68892786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dr. Kix 2016.07.17. 19:08:52

1.
A '"Spaghetti incident?" nem a kettő közt készült?

2.
A Beatles rock? Nem, a Beatles beat.

MR2 Sándor 2016.07.17. 19:24:26

Ha "a The Beatles", akkor miért nem The My Bloody Valentine, The Who, The Queen, The AC/DC, The Foo Fighters stb.?

Baromka, a "the" minden angol vagy amerikai rockzenekar neve elé kötelező, csak annyit jelent, hogy zenekarról van szó, és magyarul a nevet a névelő nélkül használjuk.

Egyébként a Stooges harmadik lemeze (Raw Power) kb. 2,5 évig készült, mégis elég szar lett (nem a számok, amik rajta vannak, hanem a hangzás).

theshattered 2016.07.17. 20:40:25

@Dr. Kix: A Spaghetti Incident "csak" egy feldolgozásalbum, ráadásul a dalok nagy része már a UYI idején is megvolt. Így (igaz, ki hogy tekint rá) nem feltétlen nevezhető soralbumnak, de egyébként jogos a felvetés.

A The Beatles eleinte valóban inkább pop/beat volt, de a későbbi lemezeiken már megjelent rockos súly is. Pl. A Helter Skelter, vagy az I Want You (She's So Heavy) már messze elkanyarodnak a korai vonaltól. Utóbbiban már kvázi doomos részek is vannak. :)

theshattered 2016.07.17. 20:48:11

@MR2 Sándor: A gombafejűek a lemezek borítóin is így írták a nevüket, így az utókor számára is így maradtak meg (persze a jó magyar embörnek' szigorúan csak "Bitlisz" maradt). A többiek (a The Who kivételével) "The" nélkül használják, legalábbis az Általad felsoroltak közül. A lényeg: ahogy a lemezborítókon vannak feltüntetve, úgy szerepelnek ebben a cikkben is :)

slowmotion 2016.07.17. 21:07:43

Hawking az a furcsa fizikus faszi, de az is Stephen. a dobost Hawkins-nak hívják.

rozsomák 2016.07.17. 21:15:17

@theshattered: "ahogy a lemezborítókon vannak feltüntetve, úgy szerepelnek ebben a cikkben is"

És akkor pont egy olyan borító szerepel itt, amelyiken csak "Beatles" van, nem "The Beatles"
:)))
Így szerepel a Beatles for Sale-en is.
De a Hard Day's Night-on The Beatles van, akárcsak a Help-en vagy más lemezen,
A Let It Be-n meg nincs is ott a nevük, illetve a hátoldalon szintén "The" nélkül csak Beatles, de az tény, hogy a The Who, The Kinks, The Beatles, The Smiths volt a hivatalos, míg olyat sehol sem látni, hogy The Gun's and Roses vagy The Emerson Lake and Palmer vagy The Yes, The Genesis, ez utóbbiak mind The nélküliek..

Semmi jelentősége egyébként

MR1 Lajos 2016.07.17. 21:36:38

@theshattered:
Hát nem csak úgy írták, van, ahol így, van, ahol úgy.
De a nevüknek nem része.
Nézd meg, a Rolling Stones legtöbb lemezén is The Rolling Stones van, de a honlapjuk címe nem véletlenül rollingstones.com, nem therollingstones.com.
És a zenekar bemutatása is így kezdődik:
"When the nascent Rolling Stones began playing gigs around London in 1962"

Az a baj, hogy sokan azért irkálnak baromságokat, mert nem tanultak meg rendesen sem angolul, sem magyarul. Beleértve olyan sötét, ostoba, ám elképesztően öntelt (csak tudnám mire - a tudására és az íráskészségére nem lehetne az) díszfaszokat is, mint az indexes sixx nevű seggfej.

2016.07.17. 21:40:28

hát ezeket 1000 dolláros algoritmus is írhatta volna

MR1 Lajos 2016.07.17. 21:40:36

@rozsomák:
A The Smiths annyiban más, hogy ott valóban a név része: Kovácsék.
És a the nélkül nem jelenti ezt/nem ezt jelenti.

A többi viszont igen, kb. olyan, mint hogy magyarul is mondhatnád, hogy A P. Mobil/A Wellhello stb., mivel legtöbbször névelővel használod a nevüket, de ettől a névelő még nem a nevük része.

MR1 Lajos 2016.07.18. 00:50:14

@eßemfaßom meg áll:
Pontosítsunk:
Akik SZERINTED számítanak, mert az a véleményük, mint neked.

Tanulj már meg angolul rendesen...

A Rolling Stone meg csak a szokásos amerikai slendriánság - mit várjunk egy olyan néptől, ahol kézírásban nem tudnak különbséget tenni a kis- és nagybetűk között, és a szó közepére is nagybetűt írnak (és nem a számítástechnikáról beszélek, hanem a sima kézírásról)?
Akik egy csomó zenekart a T betűhöz sorolnak be (gondolom, szerinted helyesen) a the névelő miatt, amitől minden kicsit is képzett nyomdai szedő és könyvtáros szívrohamot kapna.

(Aztán ha megnézed a cikkeiket, egy csomószor the nélkül írják. Ehhez elég lett volna rákattintani az adott linkre, amit ügyesen beszúrtál. Persze a te dolgod, hogy mennyire csinálsz hülyét magadból. Én igyekezlek lebeszélni róla.)

Emzé Periksz 2016.07.18. 10:32:58

@MR1 Lajos: "sötét, ostoba, ám elképesztően öntelt (csak tudnám mire - a tudására és az íráskészségére nem lehetne az) díszfaszokat is, mint az indexes sixx nevű seggfej"

Ámen.

Emzé Periksz 2016.07.18. 10:46:55

Azt hittem, A fal is felkerül a listára., mert annak a 700 ezer dolláros költsége nem fiktív elemekből állt, mint a többi lemez többségénél (lakásbérlés és hasonló lényegtelen elemek), hanem igazi tárgyi költség volt. Értelmetlen a lista.

eßemfaßom meg áll 2016.07.18. 13:45:09

@MR1 Lajos: Ok, te jobban tudod mint az erre szakosodott angolnyelvű szakirodalom :)

MR1 Lajos 2016.07.18. 18:09:33

@eßemfaßom meg áll:
Nem valószínű, csak én el is olvasom az angol nyelvű szakirodalmat, nem állok meg a linknél.
Ha te is így tennél, nem tűnnél hülyének.

MR1 Lajos 2016.07.19. 15:59:45

@eßemfaßom meg áll:
Te viszont nemcsak játszod a hülyét, ahogy látom.

Emzé Periksz 2016.07.19. 20:41:36

@eßemfaßom meg áll: Ócska "érv." Ha már nincs más, mindig bedobható a trollkodás. Mitől trollkodás az, ha igaza van?

rozsomák 2016.07.25. 01:52:23

@Emzé Periksz:
De miért lenne igaza ennek a MR1 Lajosnak ?
Látsz olyat, ami alapján igaza lenne ?

Sima ócska, ostoba kis troll, aki nyüszit, mert anyukája arra nevelte, hogy hisztizzen.
Oké, sokan nőnek fel így, ez engem nem érdekel.

De hogy igaza lenne ?
Aztán hol lenne ?
Te tudsz valami olyat mondani, amivel alátámasztod, hogy MR1 Lajoskának igaza lenne ?
Az előbbiek legalább alátámasztották a mondavivalójukat legalább valami linkekkel.

Lajoska még ennyit se tett, csak tombol, mert nem kapott cumit anyukájától.
Te hol látsz olyat, ami alátámasztja Lajoskát ?

Emzé Periksz 2016.07.25. 12:52:05

@rozsomák:
Utánanéztem több helyen, ez alapján tényleg nincs igaza MR1 Lajosnak és MR2 Sándornak. A The lehet része az együttes nevének.

rozsomák 2016.07.26. 13:16:23

@Emzé Periksz:
Együtteseknél akkor kell - kötelező ! - használni a "The" névelőt, amikor az együttes neve eleve többes szám - The Ramones, The Kinks, The Beatles stb.
Ilyenkor tehát a név része a névelő.
De ezen felül is van olyan banda, amelyik, bár egyes szám maga az eredeti szó, mégis névelővel együtt használja, mert nyomatékosítani akarja, individualizálni saját magát.
Sőt !
Volt egy olyan banda, hogy "The The"... na most ehhez mit szóljunk, ugye....
en.wikipedia.org/wiki/The_The

MR1 Lajos valszeg meg fog lepődni, de még országnevek, földrajzi nevek esetén is a név része a "The" névelő, ha az ország neve eleve többes szám. (The United States, The Netherlands, The Bahamas. stb.)

Van még sok egyéb érdekesség is az angol nyelvben.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum