Ha jók az emlékeim, a Minden kezdet című első Salvus lemez kapcsán valamelyik korabeli internetes fórumon futottam bele az „Ákos találkozik az In Flames-szel” szlogenbe. Hogy a mondat szó szerint így hangzott-e el, arra már nem emlékszem, de a lényeg valami ilyesmi lehetett. Találó megállapítás volt, amennyiben a négyes korabeli szövegeiből és a zene gyökereiből indultunk ki. Ez akkoriban nagyjából meg is állta a helyét, manapság viszont már kevésbé lenne érvényes.
A helyzet továbbra is az, hogy Pötörke Zoliék modern metalos alapokra építkeznek, a szövegek pedig még mindig gondolkodásra akarják késztetni a hallgatókat. A január közepén megjelent Szabad szemmel már az ötödik nagylemeze az annak idején Szegedről elstartolt zenekarnak. Talán már maga az alapító Zoli sem tudná megmondani, hogy a 2001-es indulás óta pontosan hány gitáros és dobos fordult meg körülötte, de az évek során aki akarta, bele tudta tenni a magáét a közösbe, azaz bele tudott folyni a dalszerzésbe is – a legutóbbi gitáros, Kemencei Balázs keze nyoma is ott van a friss Félkész szabadság című dalban.
Erdélyi Péter gitáros (Archaic, Megazetor, Ad Astra) ahogy a zárójelben lévő rövid felsorolásból is kitűnik, egy sokoldalú muzsikus, már kipróbálta magát thrash, death és progresszív vonalon is. Társa, a másik hathúrosért felelős Kokavecz András pedig egy régi ismerős, hiszen a korai időszaktól kezdődően az Önharckép lemezig volt a Salvus tagja. A jelenlegi dobos, Tobola Norbert nemcsak az egykori Ossian, Triton, Fahrenheit és Sing Sing ütős Tobola Csaba unokaöccse, hanem egy szintén sokoldalú zenész, aki megfordult a Tales Of Eveningben, a Fahrenheitben, illetve az ő játéka lesz hallható a hamarosan megjelenő Kun Péter emléklemezen is.
A Salvus tehát ereje teljében van, a legutóbbi korong, a 2019-es Irtás pedig – ahogy a kiadói promóciós lap is említi - szövegileg és zeneileg a csapat legsúlyosabb anyaga volt. Maga a zenekar pedig így nyilatkozott az aktualitásokról: “Mivel mindig is szinte küldetésünknek tekintettük, hogy a dalszövegekkel tükröt tartsunk a világnak, az országnak és az egyénnek - legyen az bárkinek bármennyire kellemetlen -, és a világ az elmúlt öt évben sajnos nem lett se szebb, se jobb hely, az emberi gyarlóság továbbra is kiapadhatatlan téma, így ezúttal annyi pozitívum se szorult Zoli sorai közé, mint korábban, de ezt zeneileg most próbáltuk kicsit ellenpontozni”.
A végeredmény egy tartalmas modern metal lemez lett, mely zeneileg már kevésbé In Flames, összességében inkább a mai Disturbed és Three Days Grace hatását érzem az anyagon. A nyitó, Adj király katonát című darabnak semmi köze a mindenki által ismert gyermekmondókához, ahogy az azon alapuló 1998-as P. Mobil dalhoz sem. Zoli énekdallamain grunge hatások is tetten érhetők, pontosabban a mai Alice In Chains az, amit a verzékből alkalmanként kihallok, a refrén viszont a jól ismert Salvus. A Héthatár gitárjai úgy dörrennek meg, mint Jim Root-ék hangszerei az Audio Secrecy című Stone Sour lemezen, az énekdallamok viszont senkihez sem hasonlíthatók. A címéhez illő Fékezhetetlenben punkos attitűdöt is érzek, ez nyilván nem zeneileg, hanem a lendület szempontjából értendő, a szóló meg nagyon ott van. A dallistára pillantva a Nálad nélkül-ről első blikkre azt gondoltam, hogy a jól ismert Tompa Mihály vers megzenésítése, de erről szó sincs. A versfeldolgozás a lemez végén keresendő. A Salvus Nálad nélkül-je egy döngölős, kortárs metal darab - itt is külön ki kell emelnem a remek szólót. A Senki hibája meg egy olyan rafinált szerzemény, aminek a legfőbb erénye épp a kiszámíthatatlanságában keresendő. A mai Salvus egyik legerősebb nótájával van dolgunk.
Ha már a bevezetőben emlegettem Anders Fridénéket, a Mindenre érdemes riffjein jelzésértékkel érződik a kortárs In Flames hatása is, a vokálok azonban más irányokba viszik el a dalt. Az előzetesként kihozott Félkész szabadság a lemez slágere, élőben fog igazán működni. A már emlegetett versfeldolgozás pedig a lemezt záró Töredék képében érkezik. Radnóti Miklós mindenki által ismert költeményének megzenésítése egy igazán bátor húzás volt, a darab a mondanivalónak megfelelően zeneileg is nagy utat jár be. Magyarázni felesleges, ha csak egy dalt hallgatsz meg a lemezről, javaslom, hogy ez legyen az!
2024-ben a magyar nyelvű modern metalból ettől többet nem lehet kihozni. Ha a márciusi Mudfield lemez is hozni fogja ezt a szintet, az irányzat hazai híveinek nem lehet majd okuk panaszra. A Salvus-szal pedig legközelebb április 13-án a Barba Negrában lehet találkozni, ahol a Depresszió partnereként fognak játszani.