A rock, és annak, rokonműfajainak hip-hop-pal való vegyítése, összeolvasztása sok évtizeddel ezelőtt még merész vállalkozásnak számított (elég, ha csak az Aerosmith és a RUN DMC 1986-os Walk This Way verziójára gondolnunk), de kevés - mondjuk kettő - évtizeddel ezelőtt viszont már egy új zenei stílus, a nu-metal nőtt ki a két műfaj nászából.
A rockandroll alapjának számító blues pedig egy egyszerű folklorisztikus műfaj, ahol egyszerű ütemekre kevés hangból álló dalokat énekelnek/énekeltek az előadók.
Így utólag tehát nem is értem, hogy a manapság egyre népszerűbb Redneck Rap (ami az Egyesült Államok déli államainak blues/country/southern rock hagyományait vegyíti az ütemes dumálással) miért nem született meg hamarabb, hisz ez a cover adta volna magát…
Manapság a stílus - melyet a redneck rapen kívül hívnak country rapnek, hick-hop-nak vagy rural rapnek is - egyre nagyobb ismertebb az egykori rabszolgatartó földeken.
Persze, a délieknél nem csak a korábbi Lynyrd Skynyrd és kortársai által megalkotott zenei hagyományokat menekítették át a stílusba, hanem az eszmeiséget is: déli zászló, whisky, csajok, benzinfalók, és persze a liberális politika utálata, némi bujtatott rasszizmussal tarkítva. Ez így összességében még az USA területén belül is behatárolt - nem valószínű, hogy mondjuk, New Yorkban vagy Washingtonban ezzel az életérzéssel tudnak mit kezdeni -, így ez a helyspecifikus stílus nem valószínű, hogy világszinten elterjed majd. Az ott élőknek, és a „tisztaamerika” életérzés rajongóinak viszont sokat ad ez a muzsika.
Lássuk a „gyakorlatban” miről is van szó:
Country Rap-et először - épp a már említett Aerosmith vs. RUN DMC-s feldolgozással egy időben -, 1986-ban hallhatott az istenadta nép, a The Bellamy Brothers nevű country csapat ugyanis írt ezzel a címmel egy számot:
Természetesen ez inkább egy érdekes zenei próbálkozás lehetett a maga idejében, így zenetörténeti csemegeként megemlíthető, de semmilyen szempontból nem tekinthető a mai country rap zenei műfaj és az arra épülő szubkultúra elődjének.
Viszont a napjainkra vitathatatlanul szupersztárrá avanzsált Kid Rock korai éveiben - egész konkrétan a második lemezén, az 1993-as The Polyfuze Method-on -, már meglehetősen merészen, egyszersmind ízlésesen keverte boszorkánykonyhájában a fehér fiúk rockandrollját a fekete fiúk flow-jával, ezt a jó szokását pedig a mai napig tartja.
Az általa kialakított stílus már mindenképpen egyenesági felmenőnek tekinthető a mostani redneck rap szempontjából, mind zenei, mind a mellé társuló image szempontjából.
Az 1993-as nyitány után azonban még közel két évtizedet, és egy Bubba Sparkxxx nevű úriember felbukkanását is meg kellett várni ahhoz, hogy a szaksajtó is beazonosítsa a jelenséget, és a nevén nevezze a dolgokat.
Sparkxxx 2001-ben megjelent Dark Days, Bright Nights című albuma után terjedt el a country rap/redneck rap kifejezés.
Az ő holdudvarából mára szinte megszámlálhatatlan előadó került elő a mississippi mocsarak bugyraiból, mint például az autó-szörnyekhez kimondhatatlanul vonzódó Moonshine Bandits, a nagyon csúnya, nagyon szőrös és nagyon kemény Colt Ford, a pörgős alapokkal dolgozó Bottleneck, a cowboy kalapot baseball sapkával helyettesítő Jawga Boys, vagy a legpolitikusabb déliek, a Moccasin Creek.
... és ezt a sort még nagyon sokáig lehetne folytatni, de ez egyfajta kedvcsináló cikk, akit érdekel, az az internet segítségével el tud merülni mélyebben is a témában...
ÍRTA: KISS ÁKOS. A cikk eredetileg a debrecenplus.hu oldalon jelent meg.