RockStation

Kezdettől fogva nemzetközi piacra szántuk a zenekart

Grymheart-interjú Kovács Gáborral

2024. szeptember 25. - rattlehead18

374581395_285320907560537_8249388599193674357_n.jpg

A hazai Grymheart még a tavalyi év folyamán jelentkezett az első lemezével. A Hellish Huntnak azonban megvoltak a maga előzményei. A zenekarvezető, Kovács Gábor ugyanis évtizedek óta jelen van a hazai heavy metal színtéren, ezúttal azonban egy szélsőségesebb műfajban próbálta ki magát. A Grymheart előzményeiről, a lemezről és az aktualitásokról magát a fő dalszerzőt kérdeztük.

Bár egy relatíve régi sztori, de a négy nagylemezt megélt Wisdom említése nélkül nem kezdhetjük a beszélgetést. Mi vetett véget annak a sztorinak?

Valójában nincs vége a sztorinak, csak határozatlan időre szüneteltetjük. (nevet) A „leállásnak” több összetevője is volt, az egyik, hogy a komolyabb sikerek ellenére se volt rentábilis a dolog, ami egy idő után szinte ellehetetlenítette a továbblépést, de még az önmagunk számára meghúzott mérce szinten tartása is nagyon nehéz volt így. A másik sajnálatos probléma meg az énekesünk NG időközben előjött torok problémája volt, ami végképp keresztbe tett a közeljövőbeli folytatásnak.

A Wisdom története tehát 2018-ban zárult. Ha jók az infóim, a Grymheart viszont csak két éve állt össze. Mi történt veled a köztes időszakban? Átmenetileg hátat fordítottál a zenélésnek, és a Grymheart egyfajta visszatérésnek tekinthető, vagy a háttérben ez alatt is aktív voltál?

Soha nem fordítottam hátat a zenélésnek, folyamatosan írogattam új dalokat, nekem ez lételem. A Grymheart egy régre visszanyúló projekt, de mivel a Wisdom egy teljes embert igényelt, ezért pár dal ötletet leszámítva soha nem volt rá elég időm, viszont mikor jött a leállás, végre komolyabban neki tudtam állni a dalszerzésnek és a koncepció kidolgozásának. A hosszabb eltűnésnek részben az is az oka volt, hogy több olyan dologban kellett megfelelő szintre fejlesztenem magam, amik számomra teljesen új terepek voltak, pl. a szövegírás és az éneklés. Még énektanárhoz is jártam egy ideig, hogy helyes és biztonságos technikával tudjak screamelni.

a1978873253_65.jpg

A Grymheart és a Wisdom zenéje között nehéz lenne párhuzamot vonni. Mi indokolta a stílusváltást, illetve kik a Grymheart fő hatásai?

Ahogy már az előző kérdésnél is említettem, a Grymheart egy régi side-projektnek indult, de idő hiányában folyamatosan elnapolódott, viszont most már teljes erővel erre tudok fókuszálni. A gyökereim a power metalból erednek, de amikor annak idején elindult ez az északi melodeath és folk vonal, akkor teljesen megbabonázott. A legmeghatározóbb hatásaim ebből a stílusból a korai In Flames, a Bodom és az Ensiferum, de sorolhatnám még a Finntroll-t, Windir-t, Tursias-t, vagy a Wintersun-t is, rengeteg más zenekar mellett.

Hogyan állt össze a zenekar, egyáltalán beszélhetünk a szó hagyományos értelmében vett zenekarról?

A Grymheart alakulása annyiban volt rendhagyónak mondható, hogy először meg akartam írni a teljes lemezanyagot, kitalálni a koncepciót, és csak miután minden összeállt, keresni hozzá megfelelő társakat. Most már természetesen több mint egy éve, fix és hagyományos értelemben vett igazi zenekarként működünk.

Te vagy a zeneszerző és a dalszövegeket is egy személyben jegyzed. A többiek bele tudtak folyni a kreatív folyamatokba?

A Hellish Hunt megírásakor még nem volt meg a zenekar, ezért értelemszerűen ott még nem tudtak mit hozzátenni, de a jövőben mindenki ki fogja tudni venni a részét a dologból, valamint a színpadon már ott van a négy ember közös energiája, ami a Grymheart élő erejét adja.

A booklet tanúsága szerint a házi stúdiódban zajlottak a felvételek, amit a korong perfekt megszólalása alapján nehéz elhinni... Mit érdemes tudni a Blacksmith Stúdióról?

A Blacksmith Studio a Wisdom-mal egy idős, és már az első EP gitárjai is itt készültek, majd később az összes lemez teljesen egészében, kivéve az olyan nagy és komoly feljátszó helyiséget igénylő munkafolyamatok, mint az dobok és a sok fős kórusok. Egyébként, mint producer-hangmérnök több zenekarral is szoktam dolgozni ebben az úgynevezett project stúdióban. A stúdió arra lett kialakítva, hogy egy rock-metal zenekar teljes felvételét, keverését professzionális szinten meg lehessen valósítani, az akusztikus dobot leszámítva, amihez tényleg csak egy nagyon fullos akusztikával rendelkező, komoly költségvetésből épült stúdió alkalmas.

A Hellish Hunt egyébként tekinthető konceptlemeznek? A szövegvilág ugyan egységes, de maguk a dalok egy-egy önálló történetet, karaktert járnak körbe.

Inkább hívnám tematikus lemeznek, ami egyébként az egész zenekar arculatát is meghatározza. Igen, az egyes dalok különállók, de mindegyik valamilyen formán kapcsolódik egy „monster-hunter” koncepcióhoz. A szövegek különböző mitológiai lényeket jelenítenek meg, viszont a horror-fantasy köntös mögött mindig van egy, a valóságra reflektáló mondanivaló is. 

A témaválasztáshoz karakteres zenekari megjelenés és Havancsák Gyula jóvoltából egy részletekbe menően kidolgozott booklet is társul. A Grymheart esetében mennyire lényegesek a külsőségek?

Én mindig is úgy gondoltam, hogy egy zenekarnál majdnem ugyanannyira fontos a körítés, mint maga a zene. Leginkább a színházzal és a filmekkel tudom párhuzamba állítani, ahol a tartalom szervesen kötődik a díszletekhez, jelmezekhez, valamint az audiovizuális elemekhez, a megfelelő hatás és hangulat elérése érdekében. Ez a zenében sem kéne, hogy máshogy legyen. A közönségnek egy komplex élményt kell nyújtani. Nyilván az nem jó, ha a körítés háttérbe szorítja a zenét, de a jó zenét viszont magasabb szintre emeli egy megfelelő látvány hozzáadása.

384199302_304287738997187_7424861193521015450_n.jpg

Az első anyag a jó névnek számító, tekintélyes múltra visszatekintő milánói Scarlet Records-nál jelent meg. Hogyan jött létre a megállapodás, hány lemezre szól az együttműködés?

Kezdettől fogva nemzetközi piacra szántuk a zenekart, úgyhogy ez alapján is kezdtünk kiadót keresni. Össze is állítottunk egy promó csomagot, de még mielőtt szélesebb körben szétküldtük volna, egyszer csak kaptunk egy e-mailt, a Scarlet Records-tól, hogy van-e már kiadónk, mert valaki ajánlott minket és ők szívesen szerződtetnének. Alaposan körbejárva a dolgot, egy rövid egyezkedés után úgy gondoltuk, hogy a Scarlet Records ideális választás számunkra. Több nemzetközileg elismert banda van náluk, valamint a zenekarokhoz való hozzáállásuk is kifejezetten szimpatikus volt. Három lemezre kötöttünk szerződést, egyelőre teljes elégedettek vagyunk velük.

Ha már a jövő szóba került, mik az aktualitások a Grymheart háza táján? Készültek már friss szerzemények, terveztek-e a koncerteket?

Koncertek terén mindenképpen picit fel akarjuk turbózni a dolgokat. Ehhez elsősorban egy megfelelő booking céggel szeretnénk leszerződni, akik aktívan benne vannak a nemzetközi vérkeringésben. Van már egy-két lekötött bulink, de a zenekar következő szintre lépéséhez elengedhetetlen, hogy minél több helyen, minél több embernek játsszunk. A legjobb lenne egy nagyobb turnéra bekerülni, de ahhoz is először egy booking szerződést kell nyélbe ütnünk.

Ami a következő lemezt illeti, már rengeteg ötlet és dalkezdemény van, amiket szép lassan el is fogunk kezdeni kidolgozni. Nagyon jó lenne minél hamarabb kihozni az új anyagot, rajta is vagyunk, de előtte még egy picit azért meg akarjuk koncerteztetni a Hellish Hunt-ot.

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr2718498252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum