Őrületes estében volt részem Nagypénteken - részt vettem életem egyik legfurább koncertjén gyerekkorom legfőbb metálszinterén, a Petőfi Csarnokban -, amely pár száz méterrel odébb, a Dürer kertben ért véget. A pecsában a finn metál légió talán leghitelesebb és legismertebb képviselője, a Children Of Bodom lépett fel. A gitárvirtuóz Alexi Laiho vezette csapat legújabb lemezével, a Relentless Reckless Forever című albummal érkezett hozzánk a The Ugly World Tour névvel ellátott koncertsorozat egyik állomására. Egy-két barátom szerint a banda legutóbbi lemezei már nem bírnak akkora erővel, amit erősen megcáfolt a pénteki performance. Persze az elhivatott, Bodom-pólós metálosok biztosan zabálnak mindent, amit az espoo-iak kidobnak a piacra. Na de evezzünk át az élmény vagy csalódás mezejére.
Kicsit megkésve érkeztem a bulira, a fő gárda előtt szerencsére elkaptam az Ensiferum, amire már nem tudtam ráhangolódni, ellentétben a jelenlévők 85 százalékával. Az öregek ekkor még a pultnál sündörögtek, és csak fél szemmel sandítottak a színpad felé. A Markus Toivonen fémjelezte csapat megadta az alaphangot, amit aztán meglovagolt az este fénypontja.A 15 számos repertoár még azoknak is élményt nyújthatott, akik már többször megmérettettek az első sorban az eddigi Bodom koncerteken. Amellett semmiképpen nem mehetek el szó nélkül, hogy megfiatalodott – na, nem magamat fényezem ám – külsőmmel igencsak kívülállónak tűnhettem. Csak úgy kapkodtam a fejem, ennyi egyenpólós fiatalt utoljára a Sziget Iron Maiden koncertjén láttam – na ott még tízezerrel többeket. A srácok minden számnál üvöltötték a számomra kivehetetlen refréneket, ekkortájt senki nem öblítette le az addigiakat, mindenki ezer százalékkal koncentrált a stage-re. Ahol egy kosztümös, középkori harcolós számítógépes játék díszlete tűnt fel: plafonról lógó filc, az emelvény hátsó fele is gótos, vikinges színházi feelingben tetszelgett. Számomra ez már felesleges, munkaigényes csinadratta. No azért nem a mindenáron fikázás világversenyén akartam indulni, egyszerűen távol állnak tőlem ezek az éjszaki jellemvonások, koncertvelejárók.
Laiho úrtól ellenben leesett az állam, és itt nem a beleélésére, előadásmódjára gondolok – ami nem nyűgözött le -, hanem gitár tudására, annak természetességére, eleganciájára. Nincs mese, őstehetség a fiú. Ami elmondható a többiekről is, akik megfelelően „odavágtak”, dörömbölt tőlük a már ezer meg ezer koncertet megélt aréna.
A Bodomon mindig is érezni lehetett egy, talán ritkán használatos szóval élve amerikanizációs hatást. A zenéjükről néha lerí, hogy már nem csak a süllyesztőbe került Sodom, netán Obituary vonal volt – van - rájuk hatással. A másfél órás buli békebeli és tanulságos volt, hogy miért? Egyszerű, a gazdasági slamasztika okozta pénzügyi riadalom sem tántorítja el a fodrászhoz fényévente járó fiatalokat, seniorokat, hogy tiszteletüket tegyék kedvenceik évről évre beidőzített magyarországi koncertjén.
Na, ezután kemény stílusváltáson estem át, ez ugyan már kevésbé tartozik a tárgyhoz, de ezért megemlítem. A sötét Városliget zegzugos ösvényein átvágtam, és belopóztam a Dürerbe, ahol a Subscribe csillivilli közege fogadott, fiatalság, divatozás, áthangszerelt zenei világ, na de ezt majd akkor, ha egyszer egy Subi lesz terítéken…Maradjunk a Bodomnál, ami vélhetőleg nem utoljára aratta le nálunk a babérokat.
Az írás eredetileg a zene.hu oldalon jelent meg.