RockStation

Avenged Sevenfold - Life Is But A Dream… (Warner/Magneoton, 2023)

Nem lehet skatulyákba gyömöszölni

2023. augusztus 07. - rattlehead18

d25b5c42ba4f5af966b99f7530bc9798_1000x1000x1.jpg

Szinte hihetetlen, hogy idén az Avenged Sevenfold: City Of Evil-je is besorolt a nagykorúvá érett lemezek közé. A 2005-ös korong, mely egyébként már a harmadik sorlemez volt a californiai ötös diszkográfiájában, Európában is pályára állította a zenekart. A maga több, mint hetven percével, és a metal egyes leágazásai között bátran kalandozó, a punk rockot és a tágabb értelemben vett rockzenét is érintő dalaival a City Of Evil távolról sem volt egy instant slágergyűjtemény, mégis sikerült átlépnie a közönség ingerküszöbét.

A szakma az öreg kontinensen is egyöntetűen fejet hajtott az A7X előtt, M. Shadows-ék New Wave Of American Heavy Metal kupacba önkényesen besöpört csapata pedig a fémzene egyik nagy ígéretévé vált. Hogy ezt az ígéretet végül odahaza sikerült-e maradéktalanul beváltaniuk, a mai zenehallgatási szokások közepette, közel két évtized elteltével és több ezer kilométerrel arrébb nehéz megítélni. Tény, hogy azóta kihoztak négy újabb lemezt, jelenleg is nagy kiadónál vannak és a mainstream körökben mozognak.

Európában azonban manapság már nincsenek annyira szem előtt. Bár az is lehetséges, hogy csak az én szemüvegem torzítja a képet… Szintén tény, hogy a dalszerzésben is vastagon benne lévő The Rev dobos 2009 végén bekövetkezett váratlan halála minden téren megakasztotta a lendületet, hiába fordult meg náluk utóbb maga Mike Portnoy is, illetve az előzetes zenekari promó szöveg hiába szánta az A7X Fekete Albumának az épp tíz évvel ezelőtti Hail To The Kinget.

avenged-sevenfold-bikes.png

A június elején befutott Live Is But A Dream… az eddigi leghosszabb hiátus, hét év múltán követi a legutóbbi The Stage korongot. Ezúttal nem voltak hangzatos ígéretek, az elcsöpögtetett angyalszárnyas promó fotók, illetve a gyerekrajzokkal vetekedő borítókép meg nem sok jót ígértek. A lényeg azonban nem ezeken van, az outfit-jük ugyanis sosem a metal tábor konzervatív részét szólította meg, sőt a borítók terén sem sokszor remekeltek. M. Shadows és társai azonban idén egy olyan lemezt szállítottak le, amiért ismét tudok lelkesedni.

Aki valaha is hallotta a banda bármelyik anyagát, jól tudja, hogy nem lehet őket skatulyákba gyömöszölni, ahogy minden bizonnyal abban a tekintetben is egyetért velem, hogy a Zacky Vengeance-Synyster Gates duó az amerikai mainstream metal vonalon az utóbbi húsz évben felbukkant párosok legtehetségesebbjei között van, a Killswitch Engage és a God Forbid hathúrosaival egyetemben. Ugyanígy elvitathatatlan, hogy a bandának megvan a maga egyénisége; és itt most nem a külső megjelenésre gondolok. A jóval kevesebbet emlegetett Johnny Christ-Brooks Wackerman ritmusszekció sem az a fajta, amelynek tagjait zárójelben kellene emlegetnünk.

Az idei dalcsokor a tracklist első felében elcsöpögtetve tartalmazza a nagyobb lélegzetű témákat, vagyis a hat-hét perc körüli darabokat. Az előzetes single, a Nobody is ezek táborába tartozik. A hosszabb ezúttal viszont nem minden körülmények között egyenlő a bonyolultabbal. A formabontóbb címeket kapott hátsó daltrió tagjai (G, (O)rdinary, illetve (D)eath) legyenek bár rövidebb szerzemények, mégis úgy érzem, nehezebben találnak utat az emberhez. Még a gitárosok a pszichedelikus élményeikből, addig a szövegíró Shadows Albert Camus filozófiájából merítettek ihletet a négy éven keresztül formálódott témáikhoz.

A klasszikus gitáros Game Over, mint kezdet kapásból logikai bukfenc lehetne, de ha kicsit is beleássuk magunkat Camus munkásságába rájövünk, hogy mégsem az. Wackerman Dave Lombardo-s pörgetései, M. Shadows Serj Tankian és Mike Patton-keverék énektémái, meg a gitárosok klasszik metal szólói, nem is beszélve a bárzenés-zongorás középrészről, gyorsan nyilvánvalóvá teszik, hogy az A7X háza táján minden a legnagyobb rendben van. A Mattel nu metalos húrokat penget, és kisebb, akarom mondani, nagyobb logikai csavarokkal alapvetően ezen a vonalon is marad. Az ősi progresszív rockos témák és a nu metalozás vegyítése meg olyan, mintha a King Crimson járna kéz a kézben az első lemezes Mudvayne-nal. A Nine Inch Nails-es bevezetőt kapott, de utóbb Queen-es kórussal megbolondított Nobody volt hivatott betölteni az első single szerepét. Vokáljai révén ez a darab a könnyebb falatok között foglal helyet, de zeneileg ez is egy újabb feladványt kínál. A We Love You punk rockja jól bevált A7X panel, melyre lehet építkezni egy újabb adag nu metallal, némi industriallal, meg egy kis shoegaze-zel, sőt akár még némi bay area-i thrash-country kombó is bevethető. Van is itt belőlük minden.

A legszebb pedig az egészben az, hogy szó sincs kakofóniáról. A Cosmic az album lírája(ként indul), a lassabb építkezésével elsőre jól meg is téveszti az embert, majd jön az A7X mércével mérve visszafogott stíluskavalkád. Tudom, hogy hülyeség, de a dal első feléről a Guns N’ Roses Estranged-jének hangulati íve jutott eszembe. A Beautiful Morning elejének full Alice In Chains-es énektémái és a grunge-os gitárok maradéktalanul hozzák a borongós seattle-i feelinget. Ez a hangulat ki is tart a nóta végéig, a zenei eszköztár azonban közben jelentős átalakuláson megy át. Az introjával a ’80-as évek közepének popzenéit megidéző Easier az Angel Dust-korszakos Faith No More Mike Patton-jának dolgait idézi, talán a címválasztás sem merő véletlen… A progos, Dream Theater/Primus keverék G nem formabontó újdonság az A7X portfóliójában, a női vokálok azonban árnyalják a képet. Az (O)rdinary és a nagyzenekaros (D)eath meg egymásra reflektálnak, hogy végül a zongorás címadó nyugtassa le az embert.

A Life Is But A Dream… tehát az arra fogékony füleknek bőséges hallgatnivalót és búvárkodást kínál. Mégsincs minden veszve, ha ilyen lemezek is be tudnak férkőzni a mainstream-be. Ott a helye, és ragadjon is ott!

45kop.png

A bejegyzés trackback címe:

https://rockstation.blog.hu/api/trackback/id/tr8618185095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
ROCKSTATION online rockzenei magazin
rsszerk@rockstation.hu |  Impresszum