Február 22-ét minden bizonnyal a legtöbb, valamire való metálfej már jó előre bekarikázta a szobája falán csüngő naptárban, hiszen a Skalar Music Hungary jóvoltából egy év kihagyást követően újra elért Budapestig, a rendszerint év elejére esedékes metálcirkusz: a Bonecrusher Fest. A Carnifex vezette mulatság olyan neveket tömörített idén a soraiba, mint a Dürer deszkáin tavaly már egyszer megfordult Betraying The Martyrs, a hazai közönség előtt debütáló Molotov Solution és Within The Ruins kettőse, valamint a 2009-ben már nálunk járt, Beneath The Massacre.
A hét órára esedékes kapunyitást követően a papírforma szerint még bőven lehetett időt szakítani a merch pult felfedezésére, ahol a pofátlanul magas ruhaárak mellett, a Beneath The Massacre kartonpapírra felírt "We Need Weed!" tábláján, valamint Carnifex 10 000 forintért vételezhető VIP kártyáján is jókat lehetett derülni. Utóbbi birtokában egyébként lehetősége nyílt az azt megváltóknak a mulatság végeztével együtt tivornyázni a Scott Lewis vezette zenekarral. Bevallom, én erre nem éreztem kellően méltónak magam.
Betraying The Martyrs
Színpadkép: Háttérben a Bonescrusher Fest logoja, két oldalt a Betraying the Martyrs tavalyi debütlemezének borítója. Sötétség.
A Liberate Me Ex Inferis majd két percnyi vartyogását a Martyrs ellentmondást nem tűrő robbanása követte, majd sorra jöttek a (Listenable valamint a Sumerian gondozásában napvilágot látott) tavalyi debüt legizmosabb tételei: a Man Made Disaster, a Because of You, a Love Lost a Life is Precious, valamint a 2009-es The Hurt, The Divine, The Light EP The Covenant című szerzeménye is terítékre került.
A hangzás csakúgy, mint a lemezen masszív és testes volt, a csapathoz 2010-ben csatlakozott frontember, Aaron Matts pedig karakteres kiállásával az egész koncertet maradéktalanul uralta. Victor Guillet billentyűs/énekes is kifogásolhatatlanul kivette a részét a produkcióból, hiszen mindamellett, hogy szinte tökéletesen visszaadta a lemezen hallható tisztáit, nem volt rest folyamatos kontaktban maradni a nagyterem egybegyűltjeivel, töretlenül mozgásra buzdítva mindenkit. Persze őszintén bevallom, azt hiszem talán emberünk túlszaporított nyávogásai jelentik az egyetlen okot arra, hogy a tavaly megjelent Breath In Life-ot nem tudom maradéktalanul komolyan venni, (ugye elég csak az Azalee című rettenetre gondolni,) pedig kétségtelen, hogy van bőven potenciál a srácokban. Zárójel bezár.
Az este egyik legmeggyőzőbb produkcióját egyébként mindenképpen a franciák adták, kellően feladva a leckét az este további résztvevőinek. Akinek pedig nem lett volna elég a koncert élménye, bőven adódott lehetősége beszélgetni és fotózkodni a zenekar tagjaival, hiszen az este további részét a dohányzóban, a merch pultban, vagy épp a tömegben vegyülve töltötték, és készségesen álltak az extázistól megrészegült rajongók szolgálatára.
Molotov Solution
Negyed kilenc magasságában, egy rövid hangolást követően, elérkeztünk az este számomra legkevésbé várt pilléréhez: a Moltov Solution fellépéséhez. Alapvetően négy halmazt különböztethetünk meg a zenekarok élő teljesítményét illetően. Az első halmaz: az "élőben pont ugyanolyan jó, mint lemezen" kategória, (pl: The Black Dahlia Murder), a második: "az élőben sokkal gyengébb, mint lemezen" kategória, (pl: Within The Ruins), a harmadik: "az élőben mérföldekkel szórakoztatóbb, mint lemezen" kategória, (pl: Suicide Silence), valamint a negyedik: "az élőben pont ugyanolyan szar, mint lemezen" kategória. Nem árulok zsákbamacskát, a Molotov Solution tökéletesen lefedte a negyedik halmaz kritériumait. Üres, sablonos és unalmas dalok fél órányi egyvelege jellemezte a srácok koncertjét, amire személy szerint én a munkásságuk ismeretében mindenképpen számítottam, ám bevallom a produkciót megelőző gyors mosdólátogatásom alatt tapasztalt össznépi nyálcsorgatást és izgatottságot tapasztalva, csak ostobán pislogtam. Valószínűleg bennem volt a hiba, de engem nem tudtak meggyőzni.
Within The Ruins
Kilenc órakor, a menetrendet szigorú pontossággal betartva a westfield-i
Within the Ruins legénysége készen állt arra, hogy bebizonyítsa: a 2010-es, rendkívül pozitív visszajelzéseket kapott
Invade dalai nem csak lemezen, de élőben is képesek markánsan megdörrenni.
Habár persze én személy szerint kissé túlzásnak tartom a zenekar legutóbbi nagylemeze körül kialakult csinnadrattát, mindenképpen kiváncsian vártam az említett dalcsokor jellegzetes húrnyúzásait, melyek abszolút kiemelt jelölést biztosítottak a zenekarnak a 2010-es év gitárpornó kategóriájában. Nem tudom, hogy én álltam e rossz helyen, vagy a fülemmel volt e valami gebasz, de az első néhány dal szinte teljesen kivehetetlen volt, összefolytak a témák, a kapaszkodónak tekinthető momentumok pedig hozzám sajnos alig-alig jutottak el. Persze az kérem vitathatatlan, hogy a turné előtt nem sokkal megfogyatkozott brigád még egy gitárossal is mérföldekkel maradandóbbat produkált, mint amire például a
Molotov Solution valaha is képes lesz. Bár azt hiszem vétek is lenne egy lapon említeni a két zenekart. Volt:
Controller,
Red Flagged,
Versus,
Invade és
Tractor Pull.
Szinte biztos vagyok benne, hogy a legtöbb jelenlévő spontán magömlést produkált a zenekar cirka fél órás produkciója alatt, ám én személy szerint azért többre számítottam.
Beneath The Massacre
Háromnegyed tíz körül a kanadai Beneath the Massacre vette kezelésbe a nagyérdeműt, kisebb ovációt kiváltva ezzel az ezidáig meglepően passzívnak mondható egybegyűltekből. Persze azért az ő koncertjük alatt se bontottak falat a harctéren, de némi vibrálás azért talán felfedezhető volt.
A nemrég új lemezzel jelentkezett formáció gyakorlatilag teljesen legyalulta a nagytermet a borzasztóan tömény, intenzív és súlyos produkciójával.
Elliot Desgagnés monoton és brutális acsarkodásai, a csattogó és módfelett szapora dob, valamint az agyontechnikázott riffelés alól talán egy-egy ritkán elszórt breakdown jelenthetett némi feloldozást, még mielőtt azt érezhettük volna, hogy valóban belefulladunk a töménységbe. Személy szerint én a montreal-i kvartett produkcióját vártam a leginkább az este folyamán, már csak azért is, mert a 2009-es
Thrash And Burn turné keretein belül adott bulijukról túl sok emléket már nem őrzök magamban. A produkció, a sok esetben kifejezetten gyenge hangzás ellenére is abszolút patent volt, a srácok a durván negyven perces játékidő alatt felvonultatták az összes jelentősebb szerzeményüket a régebbi, illetve az újabb munkásságaikról egyaránt, úgy, mint: a
Society's Disposable Son, a
Symptoms, a
Lithium Overdose, a
No Future, a
Left Hand, az
Our Common Grave, a
Black Tide vagy a
The Casket In You Sleep.
(Veres Bence)
Carnifex
A
Beneath the Massacre pusztítása után igencsak fel kellett kötni a gatyát az estét záró
Carnifex-nek, a kanadai négyes ugyanis minden egyes agysejtet lepuszított a teremben. Kicsit tartottam a zenekar produkciójától, nem szerettem volna, ha ugyanabba a hibába esnek, mint a
Suicide Silence a tavalyi neversaydie túrnén.
Mitch Lucker ugyanis nem vitte túlzásba azokat az egetrengető mélyeket ettől függetlenül a produkciójuk csillagos ötös volt.
Scott Lewis azonban egyből eloszlatta a kételyeimet, habár az első két dalnál mintha kicsit halk lett volna a vokál. A kommunikációt nem vitték túlzásba, a közönség viszont vette a lapot, akik néha az én arcomra is mosolyt csaltak főleg azok, akik ninjának képzelték magukat. A program gerincét jogosan az
Until I Feel Nothing szerzeményei képezték de, megkaptuk a kötelező slágereket is. (
Slit Wrist Savior,
Names Mean Nothing,
The Diseased and the Poisoned,
Entomed Monarch,
In Coalesce with Filth and Faith,
Sorrowspell,
Lie To My Face,
Hell Chose Me). A szövegeket, ha nem is kántálta egy emberként a közönség az a bizonyos
„what the fuck?!” mindenkinek ment.
(Balogh Krisztián)
Fotók: Réti Zsolt. További képek itt!