
Az 1999-es Balkán Express szépen belesimul az Aurora diszkográfiába, és ez szerintem így van jól. Vigiék kapcsán a zenekart felületesen ismerők minduntalan az első két nagylemez irányába mutogatnak, mondván, hogy azok voltak az igaziak. Kétségtelen, hogy a győri punk rock trió a Viszlát Iván és az Előre kurvák, gengszterek idején volt népszerűsége csúcsán, azonban később is készültek remek Aurora anyagok.
Megfordítva a dolgot, a mindenkori trió/kvartett önmagához viszonyítva igazán gyenge lemezzel sosem jelentkezett az utóbbi bő három és fél évtizedben. A késői korongok közül objektív alapon mégis nehezemre esne egy-egy konkrét albumot kiemelni. Ebben van most segítségemre a H-Music, ugyanis a kiadó ha nem is kronológiai sorrendben, de szisztematikusan porolgatja le a punkok régi és annál is régebbi lemezeit.
A közelmúltban jelent meg LP-n az Előre… lemez, de volt már CD formátumú újrázás abból, a Keserű cukorból és az első albumból is. A negyedszázados jubileum környékén pedig a terebélyes Aurora diszkográfia közepe táján keresendő 1999-es keltezésű Balkán Express kapott ismételt lehetőséget.

A felvétel a maga idején kazettán és CD-n jelent meg, kvázi szerzői kiadásban, az Aurora Records színeiben. Az eredeti változatok kiskereskedelmi értéke – akarom mondani, az üzérek által felvert vételára – az egekbe szökött, így az újrakiadás időszerűségéhez kétség sem férhetett. Nos, a Balkán Express-ről nehéz okosat, pláne újat mondani, de talán nem is szükséges boncolgatni azt, amin nincs mit mélyebben feltárni. Vigiék punk rockja ugyanis ezen a lemezen is a mindenkori fényében tündököl.
Viszonyításképpen, hogy az Aurora-sorba illesszük, ez a csigás lemez a közvetlen előd Illegális bálhoz képest pörgősebb, még az utódhoz, A rezervátum mélyén-hez hasonlóan pörgős lett. A recept meg a szokásos. A fő összetevők, a Vigi dalszerző és a Moby Dick révén is ismert Pusztai Zoltán szövegíró okán adottak, ahogy itt van az őskorszak basszusgitárosa, Galacs is. A dobos személye azonban változott, Blinkert az AMD-s Kiskovács váltotta, még trombitán az Aurora soraiban utóbb bő negyed századnyi időszakot végig muzsikáló Qka, azaz Goreczki Szabolcs hallható (Eladó minden, Tizenöt múlt). Az utolsó összetevő, a hangmérnök, Németh Alajos neve első olvasatra talán meglepő lehet, de a Bikini főnöke ezekben az években több hazai lemezt is jegyzett producerként.
A BIKINI Stúdióban egy hét alatt felrántott anyag tehát tipikus Aurora cucc, Vigi dallamos gitárjával, ragadós refrénjeivel, pörgős alapokkal, némi ska-ízzel. A srácok a tucatnyi dalt alig negyven perc alatt reszelik végig – kivéve a fütyülős betétjével azonosítható, döcögősebb Csodatevőt. Egy punk rock lemez kapcsán nem illik a hangzáson rugózni, pláne nem, ha előző évezredbeli darabról van szó. Ha a végeredmény jobban szól, mint egy házi demo felvétel, az punk rock viszonylatban már okés; a Balkán Express kapcsán persze az előbbiektől kategóriákkal jobb a hangkép, de a cucc messze áll attól, ahogy mondjuk a 2010-es évek Aurora stúdiólemezei megdörrennek. A csigás lemez legismertebb darabjai, mondhatnám, hogy a korszak túlélői az itteni tizenkettőből a nyitó Hazafelé, a Csodatevő és a Tizenöt múlt.
Ezek a szerzemények, pontosabban az újravett változataik felkerültek a közelmúltban megjelent Esszencia válogatásokrais. Ha egy jó Aurora lemezt keresel, és megelégedsz a digitális kínálattal, kb. tucatnyi közül választhatsz, de ha egy jó Aurora CD-t szeretnél, érdemes lecsapnod erre a digipak-os újrakiadásra!